OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Hos oss blir du en del av Sveriges ledande fastighetsbolag när det gäller säkerhetsfastigheter. Flera av våra kunder bedriver verksamhet som är av betydelse för vårt lands säkerhet, vilket ställer speciella krav både på lokalerna och på oss. Just nu befinner vi oss i en kraftig tillväxtfas och vår projektvolym är större än någonsin tidigare – därför behöver vi bli fler! Välkommen till Specialfastigheter!
Specialfastigheter är marknadsledande inom säkerhetsfastigheter och säkerhet är därför en av våra mest prioriterade frågor. Vi delar in arbetet i fyra områden: personsäkerhet, driftsäkerhet, fysisk säkerhet och informationssäkerhet.
Om tjänsten
Specialfastigheter behöver förstärka IT-enheten och söker nu en objektledare IT med fokus på system för intern och extern kommunikation samt kvalitet. I objektet ingår system för intranät, extern webb, bildhantering, officemallar, verksamhetsledningssystem, dokument- och ärendehantering, riskanalysverktyg samt vår integrationsplattform.
Som objektledare IT ansvarar du för att ditt objekt förvaltas och utvecklas gällande befintliga och nya IT-stöd, där du jobbar strategiskt men också operativt med att ta fram och leverera utvecklingsplaner. Du leder och prioriterar dagligen resurser och aktiviteter på operativ nivå i enlighet med de ramar och planer som fastställts av Specialfastigheters ledningsgrupp. I rollen ingår ansvar för objektets löpande ekonomi och avtal. På enheten finns fem objektledare IT som förvaltar och utvecklar ett eller flera objekt, samt en IT-leverantör som ansvarar för drift och underhåll av IT-miljön.
Arbetsuppgifter
• Utarbeta objektsplan tillsammans med objektledaren verksamhet.
• Prioritera, besluta, planera, genomföra och följa upp aktiviteter inom ramen för objektplanen.
• Samordna interna och externa systemleverantörer och samarbetspartners för objektet.
• Följa upp utfallet av objektets kostnader och rapportera utfallet till objektstyrgruppen.
• Föredra ärenden från objektplanen för objektstyrgruppen.
• Koordinera och administrera pågående aktiviteter inom objektet samt vid behov starta nya.
• Samordna uppdrag och aktiviteter med andra objekt och projekt.
• Sammankalla och delta vid objektledningsmöten.
• Omvärldsbevaka ur ett tekniskt perspektiv.
• Strategiskt utveckla objektet tillsammans med objektledaren verksamhet.
• Ansvara för att dokumentation som hör till IT-komponenterna är uppdaterad.
• Arbeta systematiskt och långsiktigt med informationssäkerhet inom objektet.
• Fånga upp, omvandla och analysera verksamhetens behov och krav inom objektet.
• Projektleda.
Vem är du?
Vi söker dig som har datavetenskaplig utbildning på högskolenivå alternativt motsvarande kunskaper förvärvade i yrkeslivet. Du har tre års erfarenhet av objektledning och projektledning. Du har god kännedom om ITIL och hur man jobbar strukturerat med förvaltning och utveckling enligt pm3. Utöver detta har du mycket god förmåga att kommunicera, samverka och att skapa en bra dialog med IT-leverantörer. Det är meriterande om du har erfarenhet från fastighetsbranschen.
Du har förmågan att driva, strukturera och planera ditt arbete. Du är också utvecklingsinriktad, har förmågan att kommunicera mål, uppkomna problem och ställer frågor på ett tydligt och ödmjukt sätt. Du är bra på att samverka både internt och externt genom att vara lyhörd och smidig, i kombination med en god förmåga att leda teamet inom ditt objekt.
Som person är du positiv, öppen, social och en klippa på att koordinera. Du är en van kravställare, initiativtagande och sätter igång aktiviteter där du uppnår resultat. För dig är det självklart att arbeta strukturerat med planering och prioriteringar. Du är trygg i din roll och har lätt för att ta beslut. Med hjälp av god kommunikationsförmåga och ett förtroendeskapande förhållningssätt för du fram dina åsikter på ett konstruktivt sätt. Vidare är det viktigt att du är noggrann med dokumentation och uppföljning.
Du behärskar svenska i tal och skrift.
Placering
Din placeringsort är Linköping, men då vi har fastigheter i hela landet kan resor ingå i tjänsten.
Tillträde
Enligt överenskommelse.
Ansökan
Välkommen med din ansökan. Sista ansökningsdag är 9 okt men urval sker löpande så ansök gärna redan idag.
Vi genomför en särskild säkerhetsbedömning genom att genomföra ett säkerhetssamtal och ta del av lagakraftvunna domar från svenska domstolar. Vi genomför även drogtest genom vår företagshälsovård innan anställning. Utöver detta kräver en del av våra kunder i vissa fall inplacering i säkerhetsklass och efterföljande registerkontroll i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585 kap. 3).
Fackliga företrädare
Akademikerföreningen, Thony Eriksson, 010-788 62 37
Unionen, Lena Nibell, tel. 010-788 62 47
SEKO, Roger Törngren, tel. 010-788 62 78
Ledarna, Fredrik Persson, tel 010-788 62 28
Specialfastigheter är ett statligt ägt företag som äger, utvecklar och förvaltar bland annat kriminalvårdsanstalter, ungdomshem, domstolsbyggnader och polisfastigheter. Det är speciella verksamheter som ofta utgör viktiga samhällsfunktioner och som ställer höga krav – framför allt på säkerhet och hållbarhet. Vårt fastighetsinnehav har en lokalarea på cirka 1,1 miljoner kvadratmeter och ett marknadsvärde som uppgår till närmare 34 miljarder kronor. Fastigheterna finns i drygt 60 kommuner, från Ystad i söder till Haparanda i norr, och där finns också våra cirka 180 medarbetare.
Kontaktpersoner på detta företaget
Förvaltare Peter Schön
0725-60 13 42
Förvaltningschef Tommy Svärd
013-24 92 08
Förvaltare Anders Axelsson
019-20 87 45
070-323 19 24
Förvaltare Johan Hilldén
08-692 60 04
Chef Förvaltningsstöd Petter Lundqvist
070-370 69 27
IT-chef Masoomeh "Masse" Antonsson
013-24 92 16
Projektchef Stefan Ljungberg
010-788 62 59
HR-chef Christina Burlin
010-788 62 03
Tomas Edström, Förvaltare
010-788 63 28
Christina Burlin, HR-chef
010-788 62 03