OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.
Trafikkontoret ansvarar för att sköta om och utveckla Stockholms offentliga rum, så att de är trygga, attraktiva, framkomliga och hållbara. Uppdraget innefattar allt ifrån att ta hand om den befintliga stadsmiljön till att genomföra strategiska investeringsprojekt och planera för morgondagens växande storstad. För att klara vårt uppdrag är vi ca 450 kollegor, som huvudsakligen sitter i Tekniska Nämndhusets nyrenoverade lokaler på Kungsholmen. Tillsammans ser vi till att Stockholm fortsätter vara en stad i framkant med hållbara transportlösningar och levande miljöer, både idag och i framtiden.
Din arbetsplats/IT enheten
På IT-enheten är vi 17 medarbetare, alla med olika ansvarsområden men med ett och samma mål; att utveckla vår verksamhets effektivitet och tekniska nivå.
Vi arbetar med ny teknik och ser en konkret användning av den, vi bidrar till att bygga ett hållbart samhälle och en väl fungerande stad. För att lyckas krävs att vi fokuserar på samarbete och en vilja att lyckas tillsammans.
Trafikkontoret har en stark vision, väl definierade mål och en hög ambition för vad man vill åstadkomma. I detta ingår en offensiv satsning på IT. Rollen som Objektledare IT Infrastruktur utgör en nyckelroll i arbetet med att utveckla och säkerställa moderna och verksamhetsstödjande IT-lösningar för hela Trafikkontorets verksamhet.
Som en del av ett ökat fokus på digitalisering pågår ständig utveckling av både kontorets struktur för innovation, ständiga förbättringar och digitalisering samt verksamhetsarkitektur. Just nu inför vi PM3 enligt version 2023 som bygger vidare på vår tidigare etablerade version.
Din roll
Som Objektledare IT Infrastruktur kommer du vara sammanhållande och strategiskt ansvarig för trafikkontorets arbete gällande leveransen av IT infrastruktur. Du kommer även vara kontaktperson för övriga samarbeten inom staden och externt. I ditt uppdrag ingår ansvar och arbetsuppgifter enligt PM3-modellen.
I arbetsuppgifterna ingår bland annat att;
Arbeta enligt pm-3 regelverket inom objektet IT-infrastruktur
Ansvara för utveckling och vidmakthållande av Infrastrukturplattformen och it säkerheten (ex. certifikatshantering, brandväggsbeställningar) tillsammans med drift- och systemleverantör samt uppföljning av IT-avtal och budget
Utarbeta och realisera objektplanen tillsammans objektets styrgrupp
Sakkunnig i integrationsfrågor och ITIL gällande Trafikkontorets system, via tex API: er och SOA
Verkställa objektplanens mål inom givna ramar på ett kostnadseffektivt sätt samt uppföljning
Genomföra avrop och upphandlingar (ex. inom systemförvaltning)
Säkerställa att integrationer, tekniska kopplingar och underliggande infrastruktur fungerar
Ansvara för Change Advisory Board(CAB)
Ansvara för incidenthanteringsprocessen
Avropa och handleda IT-resurskonsulter
Din kompetens och erfarenhet
För att lyckas i tjänsten som Objektledare IT Infrastruktur krävs det att du har
Högskola/universitetsexamen som t ex civilingenjör eller systemvetare, alternativt annan teknisk bakgrund/kompetens som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
Erfarenhet av arbete med verksamhetsnära systemförvaltning inom it infrastruktur
Flerårig erfarenhet som förvaltningsledare/objektsledare, ex. PM3 modellen
god kunskap om ITIL
Meriterande om du även har kompetens inom
It säkerhetsarbete, Windows Server och RHEL, databastekniker, brandväggsregler, certifikatshantering och Active Directory.
Vi söker dig som har förmåga att driva igenom fattade beslut och leda aktiviteter med specialister och har en naturlig pedagogisk förmåga och tydlighet. Som objektledare kombinerar du en teknisk orientering och IT-kompetens med ett strategiskt helhetsperspektiv då du leder vidareutvecklingen av system och tillhörande applikationer.
Du är intresserad av och förstår samspelet mellan medarbetare, processer, IT-system, information och regelverk och hur verksamhetsförmågor skapar värde.
Vidare är du kreativ och analytisk i din problemlösning, samt tar naturligt initiativ att ta tag i problem för att finna lösningar. Du har en förmåga att både stötta dina kollegor och att få dem att utvecklas i sin roll. Som person är du kommunikativ och lyhörd för behov och önskemål då du bidrar till ett gott samarbetsklimat.
Vad vi kan erbjuda dig
Att arbeta på trafikkontoret innebär en möjlighet för dig att bidra till samhällsnyttan genom att själv vara med och påverka och se hur vår huvudstad växer och utvecklas. Oavsett din roll får du goda möjligheter att omsätta och växa i din kompetens, tillsammans med kollegor som har bred och djup sakkunskap inom de många områden vi verkar för att tillsammans lösa våra varierande och ofta komplexa uppdrag.
Arbetsplatsen är centralt belägen i moderna lokaler i Tekniska nämndhuset på Fleminggatan 4 dit du enkelt tar dig med kollektivtrafiken. Vi har flexibla arbetstider samt möjlighet till växling av semesterdagstillägg mot extra ledighet. Beroende på arbetsuppgifter och verksamhetsbehovet finns möjlighet att varva kontorsarbete med att arbeta hemifrån två dagar i veckan. Arbetsmiljö och hälsa är viktigt för oss. Vi erbjuder friskvårdsförmåner och möjlighet att delta i organiserade friskvårdsaktiviteter.
Läs gärna mer om Stockholms stad som arbetsgivare: Att arbeta i Stockholmsstad , Stockholm stad på LinkedIn och våra förmåner.
Trafikkontoret är en trygg arbetsplats där vi hjälper och stöttar varandra i det vardagliga arbetet och värnar om den goda arbetsmiljön. Du ges stora möjligheter till professionell utveckling och delaktighet i ett prestigelöst och tillåtande arbetsklimat.
Välkommen att växa i en växande stad - där din insats verkligen gör skillnad!
Din ansökan
I denna rekryteringsprocess kommer de kandidater som går vidare få göra arbetspsykologiska tester. För den här tjänsten behöver du vara svensk medborgare och genomgå en säkerhetsprövning. Endast CV, på svenska, önskas. Sista ansökningsdag är den 23 maj.
Vid frågor om tjänsten kontakta gärna Peder Mas, IT-chef på peder.mas@stockholm.se eller Jan Zandrén jan.zandren@extern.stockholm.se - 076 3262492.
Välkommen med din ansökan!
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.