OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Inom Örebro kommun pågår ett stort förändringsarbete för att vår service och våra tjänster ska bli digitala, allt för att göra det så enkelt som möjligt för våra medborgare i kontakten med oss. Vill du bidra till att göra vardagen enklare för våra medborgare? Vi söker just nu två stycken objektledare till vår Digitaliseringsavdelning. Hos oss får du ett spännande, stimulerande och utvecklande jobb, välkommen med din ansökan!
Om tjänsten
Som objektledare hos oss på Digitaliseringsavdelningen kommer du ansvara för förvaltningen av kommunens verksamhetssystem enligt PM3. Huvudfokus kommer vara på objektet Den digitala staden. På Digitaliseringsavdelningen arbetar ca 120 medarbetare och bland våra tjänster finns objektförvaltning, förändringshantering samt drift och incidenthantering. Vi söker en objektledare som är mer verksamhetsnära och en som är mer tekniknära.
Tillsammans med de andra objektledarna ansvarar du för planering, prioritering, leverans och uppföljning i enlighet med beslutade förvaltningsplaner, vilka syftar till att vidmakthålla och vidareutveckla våra IT-tjänster och användarstöd. Du deltar i objektens fortsatta arbete med utveckling av arbetssätt, rutiner och processer samt säkrar att IT-tjänsterna är tillgängliga för verksamheten.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• skapa objektplan tillsammans inom objektet
• säkerställa att roller på operativ nivå är bemannade
• prioritera och besluta inom ramen för objektplanen
• samordna och leda driftmöten
• ställa krav på berörda projekt ur förvaltningsperspektiv
• samordna uppdrag och aktiviteter med andra objekt och projekt
• följa upp kostnader och rapportera utfall
• samverka med externa aktörer som t.ex. beställare, leveransgodkännare och avtalshanterare
• omvärldsbevaka
Kompetenskrav
• akademisk examen om minst 180 hp, gärna med IT-riktning eller motsvarande kompetens/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• minst 3 års dokumenterad erfarenhet av projektledning/objektledning inom stora IT-organisationer
• dokumenterad ledarskapserfarenhet
• dokumenterad erfarenhet av budgetarbete
• erfarenhet av dokumentation
• kunskap om PM3 eller motsvarande
• goda IT-kunskaper
Som objektledare hos oss ser vi att du är lugn och stabil i stressade situationer. Du arbetar bra med andra människor. Lyssnar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Du kommunicerar på ett tydligt sätt och säkerställer att budskap når fram. Har god kunskap i svenska och engelska, både i tal och skrift. Du arbetsleder och motiverar andra för att effektiv nå gemensamma mål. Skapar engagemang och delaktighet. Du har förmågan att se helheten och se till det större perspektivet samtidigt som du har ett ekonomiskt perspektiv. Vi är i en förändringsresa och därför behöver du kunna anpassa dig till ändrade omständigheter och se möjligheterna i förändringarna.
Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Sätter upp och håller tidsramar.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt meriterande
• PM3-certifiering
• erfarenhet av förändringsarbete och verksamhetsutveckling
• erfarenhet av operativt IT-arbete
• erfarenhet av upphandling och avtalsuppföljning
• erfarenhet av att arbeta inom offentlig verksamhet
• kunskap om ITIL
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse
Antal tjänster: 2
Om arbetsplatsen
Digitaliseringsavdelningens uppdrag är att utveckla och samordna IT-stödet för att skapa förutsättningar för en enklare vardag genom digitalisering av kommunens service och tjänster.
Avdelningen leds av en avdelningschef och fyra enhetschefer, tillsammans utgör de ledningsgruppen för avdelningen.
Digitaliseringsavdelningen är en del av Kommunstyrelseförvaltningen vars uppdrag är att leda, styra, följa upp och utveckla kommunen samt erbjuda ett effektivt stöd till alla nämnder och verksamheter.
Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.
Intervjuer kommer att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 19 september.
Välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67