OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Örebro kommun växer och vi söker dig som vill vara en stor del av vår digitaliseringsresa, som objektledare hos oss får du möjlighet att göra skillnad på riktigt!
Du kommer vara en del av informationsförsörjning och digitaliseringsavdelningen som utgör en stor drivkraft och möjliggörare för att vi som kommun ska lyckas med våra utmaningar. Som ledare är du en viktig nyckelkompetens då du tillsammans med andra driver utvecklingen inom ditt område för att skapa effektiva, säkra och smarta produktleveranser som underlättar i våra medarbetares och medborgares vardag i stort som smått.
Om tjänsten
Som objektledare kommer du ingå i vår nya Uppdragledningssenhet som startar under hösten där vi valt att samla våra ledarkompetenser inom tex objektledning och projektledning. I rollen ansvarar du för arbetsledning, planering, prioritering, leverans och uppföljning av områdets leveranser. Du arbetar verksamhetensnära och har ansvaret att fånga in verksamhetens behov och tillsammans med objektledare IT omvandla dessa och tillhandahålla bra tjänsteleveranser. Ni tillsammans ansvarar för förvaltning av verksamhetssystemen inom ert område och den styr- och samverkansmodell för verksamhetsutveckling som vi i Örebro kommun använder. Vårt arbete är baserad på pm3.
Du kommer att verka inom objektet ”Digitala staden” där vi samlat verksamhetssystem som idag stöttar områdena ”samhällsinfrastruktur”, ”kultur- och fritidsupplevelser” samt ”bygga, miljö och trafik”. Idag kanske du arbetar med objektledning, projektledning, som verksamhetsspecialist, verksamhetsutvecklare eller har en annan tjänst med ett stort ledaransvar eller lämplig verksamhetskunskap. Det viktiga för oss är att hitta bra ledare med driv och engagemang för att lära sig området och verka för en bra verksamhetsutveckling. Örebro kommun arbetar för att vara en modern arbetsgivare och därmed erbjuder vi möjligheten till distansarbetesavtal.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• ansvara för och leda den verksamhetsnära förvaltningen inom objektet
• fånga upp och omvandla verksamhetens behov och krav till tjänsteleveranserna
• arbeta fram objektplan med mål och resursäskanden tillsammans med objektledare IT
• säkerställa, prioritera och koordinera leveransen utifrån objektsplanen
• ansvara för uppföljning av förvaltningsobjektets ekonomi och avtal
• föredragande inför objektsstyrgrupp
• arbeta tillsammans med projekt eller andra aktörer i kommunen för att säkerställa förvaltningsobjektets vidmakthållande och vidareutveckling
• omvärldsbevaka
• arbeta tillsammans med övriga objektledare kring styr-och samverkansmodellen och delta i gemensamt utveckling- och nätverksarbete
Kompetenskrav
• akademisk examen med inriktning som arbetsgivaren bedömer relevant för uppdraget alternativt gedigen arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• dokumenterad erfarenhet av planering, styrning och ledning
• erfarenhet av att driva, koordinera, implementera och följa upp leveranser av IT-stöd
• erfarenhet av kravarbete och behovsanalys i verksamhet
• erfarenhet av budgetarbete
• goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift
Vi söker dig som har goda ledaregenskaper och arbetar resultatinriktat. Du har god förmåga att delegera och följa upp aktiviteter på ett strukturerat sätt samt skapa engagemang och delaktighet. Du trivs med att arbeta tillsammans med andra, är kommunikativ, lyhörd samt är en prestigelös person med förmåga att skapa goda relationer. Du kan självständigt driva och ta ansvar för övergripande frågor samt se helheten och ta hänsyn till det större perspektivet. Rollen kräver att du har god dokumentationsförmåga och organiserar ditt arbete på ett effektivt sätt. Vi jobbar i en ständigt föränderlig värld så vi ser gärna att du är flexibel och ser möjligheter i förändringar.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt meriterande
• pm3 certifiering eller utbildning
• upphandling, avtalshantering och leverantörsstyrning
• mål och förändringsstyrning
• verksamhetssystem inom det utpekade verksamhetsområdet ”samhällsinfrastruktur”, ”kultur- och fritidsupplevelser” samt ”bygga, miljö och trafik”)
Omfattning och tillträde
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1
Om arbetsplatsen
Örebro kommuns Informationsförsörjnings- och digitaliseringsavdelning har det övergripande ansvaret för att leda och samordna kommunens digitaliseringsutveckling och digitala transformation. Avdelningen ansvarar också för att säkra en effektiv, tillförlitlig och säker informationsförsörjning samt en hållbar arkitektur för kommunens informationshantering.
Enheten strategi, arkitektur och transformation är en av avdelningens fem enheter. Den är liksom den strategiska förmågan för digital utveckling under etablering. Enhetens uppdrag är att, utifrån ett helhetsperspektiv:
• säkerställa effektiva och ändamålsenliga strategier, principer och färdplaner inom informationsförsörjnings- och digitaliseringsområdet
• leda och samordna kommunens digitalisering och digitala transformation
• utveckla och främja kommunens innovationsförmåga
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.
Övrig information
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 29 september.
Välkommen med din ansökan!
Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67