OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sveriges vackraste arbetsplats söker en
Objektspecialist
med placering i Norrköping
Att arbeta som Objektspecialist på Sjöfartsverket
Nu söker vi en objektspecialist som vill bli en del av vårt team och det operativa arbetet inom förvaltningsobjektet Sjöfartsnära Tjänster, med placering inom enheten Verksamhetsanalys och Anlöpsservice (VAAS). Objektet Sjöfartsnära tjänster syftar till att stödja de verksamheter och delprocesser som är kopplade till anlöpsprocessen, så som ex lotsplanering, lotsar och båtmän.
VAAS uppdrag är att upprätthålla och driva ett kundorienterat utvecklingsarbete av funktionen anlöpsservice samt ansvara för förvaltning och digital utveckling av verktyg som stödjer anlöpsflödet. Hos oss på VAAS får du möjlighet att arbeta med IT-stöd i en verksamhetsnära miljö samt ingå i en härlig gemenskap.
Förvaltningsobjektet står inför en spännande transformation där vi arbetar med många utvecklings- och digitaliseringsfrågor. Ett stort förestående arbete är EU–projektet EMSWe där vi står i startgroparna, ett annat viktigt arbete är löpande förvaltning och vidareutveckling av objektet Sjöfartsnära Tjänster.
Arbetsuppgifter
Som objektspecialist är du expert på en eller flera delprocesser inom objektet Sjöfartsnära Tjänster och stöttar övriga användare i vardagliga frågor. Du arbetar med verksamhetsnära förvaltning och utveckling av Sjöfartsnära Tjänster, framförallt ur ett användarperspektiv, och du kommer att vara kärnverksamhetens länk mot vår IT-avdelning. Du arbetar också tätt med förvaltningsledarna och övriga objektspecialister samt avdelningarna inom Affärsavdelningen, som fungerar som kravställare, i enlighet med beslutad förvaltningsplan.
Du förväntas bland annat att:
• Initiera och delta i arbetet med att ta fram rutiner, riktlinjer och processbeskrivningar.
• Initiera och delta i arbetet med att underhålla utbildningsmaterial, lathundar och användarmanualer, samt vid behov hålla utbildningar.
• Initiera och delta i förändrings-/utvecklingsarbete, exempelvis i samband med införande av ny funktionalitet eller versioner samt även leda sådant arbete.
• Samla in krav och behov från verksamheten samt med deras hjälp prioritera förändringsaktiviteter.
• Planera och genomföra acceptanstest av ny funktionalitet samt ta fram testfall.
• Delta i arbetet med att ta fram en årlig förvaltningsplan och tidsuppskattning för olika aktiviteter.
• Statusrapportera till förvaltningsledare och delta på förvaltningsmöten
I vår förvaltningsorganisation arbetar vi utifrån förvaltningsmodellen pm3. Förutom att delta i olika förvaltningsaktiviteter kommer du även att driva samt delta i olika projekt och uppdrag.
Vem är du?
Vi söker dig som har intresse för förvaltning och digitalisering samtidigt som du har viljan att jobba med förbättringar och att driva utveckling.
För tjänsten krävs:
• Lägst examen från gymnasieutbildning
• Erfarenhet av systemförvaltning alternativt eftergymnasiala studier med inriktning systemutveckling, systemförvaltning eller annan likvärdig utbildning som vi bedömer relevant
• God allmän IT-förståelse
• God förmåga att skriva krav, testfall, manualer och användardokumentation
• God förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska i både tal och skrift
Meriterande:
• Erfarenhet av arbete inom statlig förvaltning
• Erfarenhet från processförvaltning
• Erfarenhet av kravställning och testning
• Erfarenhet av användarsupport
• Erfarenhet av arbete med informationsägarskap
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du är strukturerad och analytisk, har en god förmåga att tänka nytt och du fastnar inte i detaljer, utan vågar hitta det bästa alternativet som är tillräckligt bra. Du är lyhörd och kan fånga in önskemål/krav från användare och omsätta detta i praktiskt systemförvaltningsarbete. Du har förmåga att skapa och behålla goda relationer samt är pedagogisk och serviceinriktad i ditt sätt att stötta användare i vardagsfrågor kring systemet. Du är självgående och kan prioritera och fatta egna beslut, för att slutföra dina uppgifter inom given tidsram samtidigt som du är flexibel och kan byta fokus när det behövs.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. För denna nivå av säkerhetsklassning ställs inte krav på svenskt medborgarskap. Befattningen kan innebära krigsplacering vid Sjöfartsverket.
Varför ska du välja Sjöfartsverket
Sjöfartsverket erbjuder en trivsam arbetsmiljö med goda möjligheter att förena arbetsliv och privatliv, det kan till exempel finnas möjlighet till enskild överenskommelse om distansarbete några dagar i veckan. Vi har en tydlig identitet och ett starkt varumärke. Vi är en utvecklingsinriktad organisation och arbetar ständigt för att utveckla våra medarbetare samt för att upprätthålla våra nöjda kunder. Är vi rätt organisation för dig är det en självklarhet för dig att agera på ett professionellt, öppet och engagerat sätt. Vårt arbete utgår från den statliga värdegrunden, vi arbetar också aktivt för jämställdhet, mångfald och inkludering och ser det som en självklarhet att du delar vår uppfattning.
Hur och när?
Den här rekryteringen gäller en tillsvidareanställning som ska tillsättas snarast.
Sjöfartsverket kan komma att tillämpa sex månaders provanställning.
Intervjuer kommer att hållas via Skype 12 och 13 juni.
Upplysningar:
Gruppchef Jonna Tornemark, 010-4785009 eller jonna.tornemark@sjofartsverket.se
Fackliga företrädare:
Saco-S Peter Hellberg, OFR/ST Carl Cremonese, Seko Ulf Bäcklund, samtliga kan nås via vår växel 0771-630000.
Registrera din ansökan senast den 4 juni 2023.
Diarienummer: 23-03201
Sjöfartsverket gör kontinuerliga och aktiva val kring exponering och rekryteringsstöd i varje rekrytering. Vi undanber oss därför direktkontakt av annonsförsäljare, bemannings- och rekryteringsföretag.