OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sveriges vackraste arbetsplats söker en
Objektspecialist
med placering i Norrköping
Anlöps-avdelningen utvecklar arbetet och systemstödet
Sjöfartsverkets Anlöps-avdelning står inför en spännande transformation där vi arbetar med många utvecklings- och digitaliseringsfrågor. Ett stort förestående arbete är *eMSWe projektet och **DTS projektet, där vi precis står i startgroparna men även arbetet kring löpande förvaltning och vidareutveckling av objektet Sjöfartsnära Tjänster.
Arbetsuppgifter
Som objektspecialist är du expert på en eller flera delprocesser inom objektet Sjöfartsnära Tjänster och stöttar övriga användare i vardagliga frågor. Du arbetar med verksamhetsnära förvaltning och utveckling av Sjöfartsnära Tjänster, framförallt ur ett användarperspektiv och du kommer att vara kärnverksamhetens länk mot vår IT-avdelning. Du arbetar också tätt med förvaltningsledarna och övriga objektspecialister samt avdelningarna inom Affärsavdelningen, som fungerar som kravställare, och i enlighet med beslutad förvaltningsplan.
Du förväntas bland annat att:
- Initiera och delta i arbetet med att ta fram rutiner, riktlinjer och processbeskrivningar.
- Initiera och delta i arbetet med att underhålla utbildningsmaterial, lathundar och användarmanualer, samt vid behov hålla i utbildningar.
- Initiera och delta i förändring/utvecklingsarbete, exempelvis i samband med införande av ny funktionalitet eller versioner.
- Samla in krav och behov från verksamheten samt med deras hjälp prioritera förändringsaktiviteter.
- Planera och genomföra acceptanstest av ny funktionalitet samt ta fram testfall.
- Delta i arbetet med att ta fram en årlig förvaltningsplan och tidsuppskattning för olika aktiviteter.
- Statusrapportera till förvaltningsledare och delta på förvaltningsmöten.
I vår förvaltningsorganisation arbetar vi utifrån förvaltningsmodellen pm3. Förutom att delta i olika förvaltningsaktiviteter kommer du även att delta i olika projekt och uppdrag.
Vem är du?
Vi söker dig som har intresse för förvaltning och digitalisering samtidigt som du har viljan att jobba med förbättringar och att driva utveckling.
För tjänsten krävs:
- Lägst gymnasieutbildning
- Erfarenhet av systemförvaltning alternativt eftergymnasiala studier med inriktning systemutveckling, systemförvaltning, informatik eller annan likvärdig utbildning som vi bedömer relevant
- God allmän IT-förståelse
- God förmåga att skriva manualer och användardokumentation
- Goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift
Meriterande:
- Erfarenhet av arbete inom statlig förvaltning
- Erfarenhet och intresse för olika typer av kärnsystem innehållande bland annat delar som planering och schemaläggning
- Erfarenhet från processförvaltning
- Erfarenhet av krav- och test
- Erfarenhet av användarsupport
- Erfarenhet av arbete med informationsägarskap
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du är strukturerad och analytisk, har en god förmåga att tänka nytt och du fastnar inte i detaljer, utan vågar hitta det bästa alternativet som är tillräckligt bra. Du är lyhörd och kan fånga in önskemål/krav från användare och omsätta detta i praktiskt systemförvaltningsarbete. Du har förmåga att skapa och behålla goda relationer samt är pedagogisk och serviceinriktad i ditt sätt att stötta användare i vardagsfrågor kring systemet. Du är självgående och kan prioritera och fatta egna beslut, för att slutför dina uppgifter inom given tidsram samtidigt som du är flexibel och kan byta fokus när det behövs.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. För denna nivå av säkerhetsklassning ställs inte krav på svenskt medborgarskap, så du får gärna ha utländsk bakgrund. Befattningen kan innebära krigsplacering vid Sjöfartsverket.
Varför ska du välja Sjöfartsverket
Sjöfartsverket är ett tjänsteproducerande affärsverk inom transportsektorn. Vår arbetsmiljö är unik och vårt uppdrag är unikt – Sveriges vackraste arbetsplats. Vårt uppdrag ligger i att ansvara för att utveckla transport och sjöfart i linje med riksdagens och regeringens beslut. Vår affärsidé är att erbjuda effektiva sjövägar, moderna tjänster och maritimt partnerskap för tillväxt, konkurrenskraft och hållbar utveckling.
Sjöfartsverket erbjuder en trivsam arbetsmiljö med goda möjligheter att förena arbetsliv och privatliv. Vi har en tydlig identitet och ett starkt varumärke. Vi är en utvecklingsinriktad organisation och arbetar ständigt för att utveckla våra medarbetare samt för att upprätthålla våra nöjda kunder. Är vi rätt organisation för dig är det en självklarhet för dig att agera på ett professionellt, öppet och engagerat sätt. Vi arbetar aktivt för likabehandling och ser det som en självklarhet att du delar vår uppfattning.
Hur och när?
Den här rekryteringen gäller en tillsvidareanställning med provanställning på 6 månader som beräknas tillsättas snarast. Vi arbetar med löpande urval. Intervjuer kommer att hållas via Skype 20, 22 och 25 januari.
Upplysningar:
Chef Anlöpstjänster, Maria Filipsson, 010-478 50 65.
Fackliga företrädare:
SACO Benjamin Hell, ST-Sjöfart Tapani Hoffrén, SEKO Bengt-Erik Johansson, samtliga kan nås via vår växel 0771-63 00 00.
Registrera din ansökan senast den 10 januari 2020.
Diarienummer: 20-05022.
Sjöfartsverket gör kontinuerliga och aktiva val kring exponering och rekryteringsstöd i varje rekrytering. Vi undanber oss därför direktkontakt av annonsförsäljare, bemannings- och rekryteringsföretag.
*European Maritime Single Window Environment
**Digital Transformation av Sjöfartsnära Tjänster