OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi på Office Depot storsatsar nu på vår digitala försäljning genom att bygga ett starkt Ecommerce team som ansvarar för att leverera på tillväxtmål via vår e-handel. Vi söker därför en säljfokuserad och resultatorienterad Online Sales Manager med gedigen erfarenhet av att utveckla och driva försäljning framgångsrikt via e-handel. Du kommer få chansen att vara med tidigt i det nya teamet med möjlighet att påverka och forma rollen. Låter detta som något för dig så sök rollen redan idag!
Passa på att söka rollen nu under sommaren. Vi kommer titta på alla ansökningar i början av augusti för att sedan dra igång intervjuprocessen.
Som Online Sales Manager kommer du har ett stort ansvar för att driva försäljning och kundupplevelse via vår e-handel.
Arbetsuppgifter och ansvar:
· Utveckla säljstrategier för att nå sälj- och tillväxtmål via e-handeln
· Analysera trender och beteendemönster för att identifiera och kvantifiera kundbeteende och rekommendera förbättringsåtgärder
· Utveckla kampanjstrategi samt tillsammans med Marknad och Inköp planera, implementera och följa upp resultat
· Ansvar för CRO strategi och tillsammans med Product Owner optimera försäljning genom teknisk utveckling
· Optimering av rekommendationsmotor och intern sökmotor för att öka konvertering och försäljning
· Analysera trafik, försäljning och kundresa för att genom optimering och aktiviteter öka konvertering och snittköp
· Budgetering och rapportering inom försäljning och konvertering
· Komma med rekommendationer på aktiviteter för att optimera försäljningen för enskilda produkter, specifika kategorier eller kampanjer
· Rollen kommer mätas på tydliga KPIer inom försäljning, konvertering och kundanskaffning
Vem är du?
Som person är du analytisk och har ett datadrivet arbetssätt. Du är en problemlösare som arbetar förebyggande och lösningsorienterat. Du har ett brinnande intresse för e-handel, försäljning och UX och hittar kreativa lösningar för att optimera kundupplevelse och konvertering. Då du kommer arbeta mot många kontaktytor så har du mycket god kommunikations- och samarbetsförmåga. Du trivs med att mätas på tydliga KPIer och är ansvarsfull och självgående.
Tidigare erfarenhet:
· Relevant akademisk examen inom ekonomi eller marknadsföring eller YH-utbildning inom marknadsföring eller e-handel
· 3+ års erfarenhet av digital försäljning mot B2B eller B2C med ansvar för säljbudget
· Erfarenhet av trafikanskaffning via digitala kanaler och arbete med den digitala kundresan
· Har erfarenhet av att arbeta med kundbeteende, affärsanalys och kampanjarbete
· Uttrycker dig obehindrat på engelska och svenska i tal samt skrift
Färdigheter:
· Erfarenhet inom budgetering, rapportering och data analys
· Skicklig och erfaren inom Google Analytics, Google Data Studio, Google Search Console, och Excel
· Entreprenöriell can-do attityd, resultat orienterad och drivs av att överträffa satta mål
· Har en strategisk helhetssyn och är strukturerad.
· Har en förmåga att hålla ett högt tempo och många projekt löpande samtidigt.
· Är prestigelös och trivs med att skifta mellan strategiskt och operativt arbete
· Stark kommersiellt mindset – top of mind är alltid att sälja mer
· Meriterande med erfarenhet av interna sökmotorer och rekommendationstjänster
· Meriterande med erfarenhet av B2B och retail
Vad vi kan erbjuda dig?
Detta är ett spännande och kul tillfälle för dig att ta en viktig roll i vår digitalisering och utveckling av kundresa och upplevelse. Du har stora möjligheter att vara med och påverka och sätta rutiner tillsammans med engagerade och erfarna kollegor.
Du erbjuds en plats i en flexibel och prestigelös organisation, som präglas av en stark teamkänsla och högt engagemang – där din kompetens kommer att göra skillnad. Vi befinner oss i en spännande förändringsresa och det är därför viktigt att du trivs i en föränderlig miljö där det ständigt händer nya saker!
Tjänsten är en heltidstjänst, tillsvidare med placering på vårt huvudkontor i Frösunda, Solna.
Vill du veta mer
Vid frågor kontakta Ecom Director Henrik Björkqvist på henrik.bjorkqvist@officedepot.eu
Om Office Depot
Office Depot Svenska AB är ett av Sveriges ledande företag inom kontorsmaterial och tillhörande tjänster med försäljning via retail, online och via en rikstäckande säljkår. Vår vision och vårt kundlöfte är att bidra till ett enklare och mer hållbart arbetsliv. Varumärket Office Depot grundades 1986 i USA och finns i mer än 50 länder. Idag är Office Depot Svenska AB ett fristående bolag och har totalt en omsättning på drygt 1 miljard SEK och cirka 350 medarbetare.
Vi lever och lär att vår personliga service till kunden är det mervärde som gör oss till det självklara valet av leverantör och samarbetspartner, vi gör våra kunders kontorsliv enklare och mer hållbart!
Vi ser fram emot din ansökan så snart som möjligt, men senast den 14 augusti 2020.