OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Gör skillnad. Varje dag.
Varje dag reser cirka 465 000 personer med Skånetrafiken. Tillsammans med våra resenärer binder vi samman människor och platser varje dag. Vi bidrar till en välfungerande infrastruktur som möjliggör utvecklingen av städer och regioner där människor kan bo och leva med hög livskvalitet. På Skånetrafiken är vi cirka 500 anställda som arbetar mot visionen att skapa världens bästa resa.
Skånetrafikens område för Kundservice består i dagsläget av fem enheter placerade i Malmö, Lund, Kristianstad och Helsingborg. Vårt uppdrag är att svara, hjälpa och kommunicera med kunder inför, under och efter sin resa. Tillsammans med andra kollegor på Skånetrafiken registrerar, hanterar och besvarar vi kundernas synpunkter, frågor, idéer och anspråk. Vi är ca 70 medarbetare som dagligen möter Skånetrafikens kunder via telefon, chatt, sociala medier samt över disk i våra kundcenter.
Låter detta som en tjänst för dig? Sök redan idag och bli en del av oss!
Här kan du läsa mer om att Arbeta som chef i Region Skåne:
https://tinyurl.com/yf64mykk
ARBETSUPPGIFTER
Som områdeschef för Kundservice har du helhetsansvar för de fem enheter som i huvudsak arbetar med FCR (first contact resolution) gentemot våra kunder inom den allmänna kollektivtrafiken. Ditt ledarskap bidrar till att de fem enhetscheferna utvecklas, tar ansvar och leder verksamheten utifrån våra mål och strategier för att skapa resultat. Därtill kommer du arbeta aktivt med kultur-, hälso- och arbetsmiljörelaterade frågor.
I ledningsgruppen för Kundservice och Trafikinformation förväntas du aktivt bidra i det fortsatta utvecklingsarbetet inom hela avdelningen, och du ansvarar för områdets totala budget, dess medarbetare och arbetsmiljö. Arbetet sker tätt med områdeschefen för Trafikinformation och Support, där du förväntas bidra till ett starkt teamarbete i arbetet framgent.
Som områdeschef utför du ett systematiskt arbete med riktlinjer och rutiner för att skapa ett enhetligt arbetssättt samtidigt som du hanterar snabba förändringar för att upprätthålla en fungerande verksamhet. Utvecklingsarbetet framåt inbegriper ökad digitalisering med hjälp av AI och du arbetar därför strategiskt och systematiskt med data i olika system.
Du rapporterar till verksamhetschefen och din placeringsort är Malmö, men frekventa resor inom Skåne förekommer.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är en erfaren och prestigelös chef med erfarenhet av att både leda, styra och vidareutveckla i en komplex verksamhet. Du är modig och leder genom tydliga mål som du kopplar till konkret handling där din förmåga till kritiskt och kreativt tänkande kommer väl till pass. Att arbeta med ständiga förbättringar och processledning är en självklarhet för dig och du skapar team med hög kapacitet och ansvarskänsla. Vidare är du resultatfokuserad och ser analys och uppföljning som en viktig del av din vardag liksom att planera och skapa struktur.
Gällande de formella kraven ser vi att du har högskoleutbildning eller annan utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet som bedöms relevant för tjänsten, och vi ser att du har mångårig dokumenterad erfarenhet av chefskap, gärna inom offentlig verksamhet. Därtill har du en god förmåga att uttrycka dig på svenska i såväl tal som skrift. Därutöver är det till din fördel om du har erfarenhet av att leda en såväl IT-beroende som processorienterad verksamhet. Slutligen ser vi det som meriterande on du har en flerårig erfarenhet som chef från en större, kundintensiv organisation.
Som person är du trygg i din roll som ledare, du är strukturerad och metodisk och kan genom ditt coachande förhållningsätt leda med omdöme och personlig mognad. Fokus på styrning och ledning inom verksamhet kommer naturligt för dig, likaså arbetet med ekonomi och personal. Därtill har du en stor vana av systematiskt arbetsmiljöarbete tillsammans med medarbetare och fackliga parter.
I alla våra relationer är det viktigt för oss att arbeta i enlighet med Region Skånes värdegrund. Vi är välkomnande, drivande och vi visar omtanke och respekt. För oss är det viktigt att du som ny kollega delar dessa värderingar. Stor vikt läggs vid ledarskapsförmåga och personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Region Skåne finns till för att alla som bor i Skåne ska må bra och känna framtidstro. Genom gränslösa samarbeten och omtanke skapas de bästa förutsättningar för ett hälsosamt liv inom näringsliv, kollektivtrafik, kultur och hälso- och sjukvård i Skåne. Tillsammans gör vi livet mera möjligt.
Skånetrafiken finns till för alla som bor, verkar och reser i Skåne. Vi gör det enkelt att resa hållbart. Varje dag gör människor cirka 465 000 resor med någon av våra dagliga turer med buss och tåg samt 5 000 serviceresor till jobbet, familjen och vännerna. Våra resor med bussar och tåg är märkta med Bra Miljöval och genom att resa kollektivt bidrar vi tillsammans till ett hållbart samhälle, en bättre miljö och ett levande landskap. Det ger hela Skåne kraft. Eller skjuts om man så vill.
På https://www.skane.se/ledigajobb kan du se i vilket skede Region Skånes rekryteringar befinner sig och hur många som har sökt tjänsterna.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Maria Holmgren, Affärsområdeschef Buss Norra
0451- 28 85 97
Jan-Åke Bergmark, Affärsområdeschef Buss Södra
0451-29 89 31
Leif Olsson, SACO
0451-28 86 12
Camilla Thorstensson, Vision
0451-28 85 19
Gabriella Eliasson
0451-28 86 49
Richard Jerneborg, Vision
0451-28 86 43
Sara Kroon, Enhetschef Ekonomi
0451-28 85 29
Tommy Persson, Chef Administration/Ekonomi
0451-28 85 20
Richard Jerneborg, Vision
0451-28 86 43
Patrick Lindqvist, IT-Chef Skånetrafiken
0451-28 84 00