OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Du är välkommen till den lilla kommunen med närhet till det stora. Våra verksamheter speglas av ett stort engagemang bland medarbetarna, korta beslutsvägar och gemenskap. Vill du vara en del av detta är du varmt välkommen.
Sociala sektorn i Norbergs kommun har 250 medarbetare varav omsorgen för socialpsykiatri och LSS har ca 60 medarbetare.
Tillsammans har sociala sektorn har ett uppdrag att utveckla och förnya verksamheterna utifrån brukarnas behov. Som områdeschef tar du tillvara på allas kompetenser och är tillsammans med medarbetarna ansvarig för att genom engagemang och delaktighet utveckla verksamheten. Enheterna inom socialpsykiatri och LSS utför insatser inom bland annat personlig assistans, daglig verksamhet, grupp-och servicebostäder, korttidsvistelse samt boende inom socialpsykiatri. Norbergs kommun ska vara en attraktiv arbetsgivare och det är därför viktigt att vi skapar förutsättningar för ett hållbart arbetsliv.
Arbetsuppgifter
Vi söker nu en områdeschef med ansvar för LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade) och Socialpsykiatri. Rollen som områdeschef innebär att du leder, samordnar, planerar och utvecklar verksamheten mot uppställda politiska mål och i enlighet med gällande lagstiftning och inom givna ekonomiska ramar. Du har ansvar för verksamhetens innehåll och kvalité, ekonomi, personal och arbetsmiljöfrågor. Tillsammans med dina medarbetare ska du verkställa beviljade insatser av god kvalité. Som områdeschef är du direkt underställd socialchefen och ingår i sektorns ledningsgrupp. Du drivs av utvecklingsarbete och har lätt för att samarbeta, är självständig, flexibel och trivs med varierande arbetsuppgifter samt har en god förmåga att prioritera och organisera dina arbetsuppgifter. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. I ditt arbete får du stöd från ledningsgrupp, ekonomicontroller samt resurser från HR.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har för uppdraget lämplig högskoleutbildning och flera års erfarenhet inom vård och omsorgsområdet, gärna med inriktning för funktionsvariationer. Du har erfarenhet av att driva förändrings-och förbättringsarbete och framgångsrikt resultatansvar samt är väl förtrogen med de lagar och föreskrifter som styr verksamheten. Vi ser gärna att du sedan tidigare har chefserfarenhet och är trygg i din yrkesroll.
Som person är du en trygg, närvarande, nyfiken, modig och beslutsmässig person som har mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift. Du planerar och organiserar ditt arbete väl, slutför det arbetet som påbörjats och håller deadlines. Du hittar lösningar på uppkomna problem och ser möjligheter i förändringar. Du värnar om ditt område men utgår alltid från ett helhetsperspektiv för Norbergs kommun.
När verksamheten tillåter kommer det att finnas möjlighet att delvis arbeta på distans.
Villkor
Vi kommer att begära ett utdrag från belastningsregistret före en anställning, se länk:
https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/barn-med-funktionsnedsattning/
Intervjuer kommer att ske löpande under rekryteringsprocessen.
Vi erbjuder dig ett spännande och innovativt arbete där du tillsammans med kollegor i ledningsgruppen och medarbetare har möjlighet att utveckla verksamheten. Hos oss blir du en del i en trevlig och prestigelös kultur där vi hjälps åt och tar tillvara på varandras kunskap, olikheter och erfarenhet. Vill du vara en del av detta, ansök redan idag!