OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Hofors är en liten naturskön kommun med stora möjligheter. 35 minuter väster om Gävle och 25 minuter från Falun hittar du Hofors med framgångsrika industrier och serviceföretag i en bra boendemiljö och en väl utbyggd samhällsservice. Här bor du billigt och lever rikt – oavsett om du väljer tätorten Hofors eller det mer lantliga Torsåker. Med stort utbud av idrott, kultur, natur och föreningsliv inpå knuten finns goda förutsättningar för dig och din kompetens att utvecklas. En sådan tillvaro kallar vi vänlig. Kommunen har cirka 9600 invånare och ungefär 1000 anställda.
Hofors kommun ingår i förvaltningsområde för finska och vi ser positivt på om du som söker arbete hos oss är finsktalande. Gemensamt arbetar Hofors kommuns medarbetare efter värdegrunden respekt, professionalism och ansvar. Läs mer på www.hofors.se
ARBETSUPPGIFTER
Socialnämndens ansvarsområden är äldreomsorg, hälso-och sjukvård, LSS/socialpsykiatri, Individ- och familjeomsorg och arbetsmarknad och integration . Inom verksamhetsområdet finns det ca 500 medarbetare och en bruttobudget om drygt 340 miljoner kronor.
Hofors kommun strävar efter att erbjuda våra medborgare den bästa äldreomsorgen, och i det arbetet behöver vi dig som vill göra skillnad.
Verksamheten ansvarar för att människor i särskilda livssituationer får stöd att själva stärka sina möjligheter till ett gott liv. Målet är att ge en rättssäker och god vård med hög kvalitet som sätter individens behov i centrum.
Socialnämnden genomför en omorganisation och i och med det inrättas tjänsten som områdeschef för vård- och omsorg.
Kommunfullmäktige har beslutat om att ett nytt boende ska byggas och som medför att nya arbetssätt måste införas, därför söker vi dig som har kompetens och erfarenhet av att leda förändringsarbete i samverkan med organisationen.
Vi söker dig som vill vara med att leda en verksamhet som är i ständig utveckling och tillsammans med medarbetare, fackliga och politiska företrädare arbeta för en effektiv organisation. Du är trygg i din ledarroll och har ett tydligt fokus i ditt ledarskap och dess betydelse för verksamheten, samt har tydliga visioner och är bra på att hitta nya lösningar och inspirera dina medarbetare.
På kort sikt kommer dina utmaningar vara att bygga upp och implementera den nya organisationen. På längre sikt blir utmaningen att hitta nya arbetssätt i och med att det nya boendet står klart samt möjligheter för att klara den demografiska utvecklingen med ett stort antal fler äldre med begränsade medel
Din roll innebär ansvar för verksamhet, ekonomi och personal inom kommunens vård- och omsorg. Till din hjälp har du ledningsgruppen som består av enhetschefer samt kommunens övriga stödfunktioner.
Du rapporterar till socialchef vård och omsorg.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
- Adekvat akademisk examen/högskoleutbildning inom verksamhetsområdet.
- Kunskap om den lagstiftning och andra styrdokument som rör verksamheten.
-Gedigen arbetslivserfarenhet i chefsroll.
-Goda kunskaper och trygghet i arbetet med budget, prognos och verksamhetsuppföljning.
- Körkort är ett krav.
- Goda kunskaper i svenska språket såväl muntligt som skriftligt.
Meriterande kompetenser och erfarenheter är:
- erfarenhet inom vård och omsorg
- Arbete i politiskt styrd organisation
- Tidigare erfarenhet av att leda chefer
- Kunskap avseende övrig lagstiftning inom offentlig verksamhet
- Samverkan med fackliga parter
Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
ÖVRIGT
OBS! För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Hofors kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via offentliga jobb och inte via e-post eller pappersformat.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.