OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
CENTRUM är en av 10 stadsdelsförvaltningar i Göteborg. Vi är drygt 2 000 anställda och vårt uppdrag är att ge kommunal service av hög kvalitet. Vi erbjuder allt från förskola till äldreomsorg åt Centrums 58 000 invånare, men ger också service till alla de som besöker stadsdelen för att ta del av kulturutbud och aktiviteter. Förvaltningen styrs av en politisk nämnd. Vi beaktar mångfaldsperspektivet vid rekrytering, för att bättre spegla befolkningsstrukturen i Göteborg.
ARBETSUPPGIFTER
Områdeschefen är direkt underställd sektorschefen och ansvarar för verksamheten inom Individ- och familjeomsorg. Områdeschefen ingår i ledningsgruppen för sektorn. Utgångspunkten är utveckling av hela sektorn med ett helhetsperspektiv på arbetet i förvaltningen. Du ska genom ett kommunikativt ledarskap arbeta med ledning av området. Utgångspunkterna i uppdraget är :
- Fokus på ledning och styrning av verksamheternas processer genom ett aktivt kvalitets- och utvecklingsarbete.
- Fokus på utvecklingsarbete utifrån likabehandlingsprincipen för jämställd och likvärdig service till invånarna.
- Aktivt verka för ökad delaktighet och service för dem vi är till för.
Uppdraget utgår från kommunfullmäktiges och stadsdelens mål där områdeschefen ansvarar för ledning och styrning av verksamheten. Som områdeschef har du resultatansvar för ekonomi, personal och verksamhet. Du ansvarar för att utveckla ledarskapet inom verksamheten, både i ledningsgruppen och på individnivå.
Ditt uppdrag som områdeschef innefattar ansvar för hemtjänstens verksamhet inom stadsdelen. Drygt tusen äldre personer som bor i stadsdelen har hemtjänst.
Du ansvarar för en budget på ca 155 miljoner kronor. Verksamheten är uppdelad på 7 enheter och varje enhet har en enhetschef. Enhetscheferna kommer att ingå i din ledningsgrupp.
Du har ansvaret för att leda och utveckla underställda chefer inom området. Du har ansvaret för att leda det operativa arbetet. Du ansvarar för kvalitetssäkring av verksamhet och resultat. I uppdraget ingår uppföljning, analys och långsiktig planering.
Du arbetar i stadens nätverk för att utveckla och effektivisera viktiga gemensamma frågor.
KVALIFIKATIONER
Högskoleexamen och chefserfarenhet är ett krav.
Du skall ha förmåga att
- kommunicera internt på ett sätt som skapar delaktighet inom organisationen
- samverka inom och utom förvaltningen
- tillämpa lagar och förordningar,utifrån din specifika roll, men också utifrån de villkor som gäller all kommunal/offentlig verksamhet
- tillämpa de styr- och kvalitetsverktyg som används i Göteborgs Stad på ett sätt som formar verksamheten i den riktning som de strategiska målen anger
- nyttja de IT-system som är relevanta för verksamhetsområdet
- se organisationen som en del av staden
- identifiera behov av och leda arbete med utvecklings- och förändringsarbete
Du skall ha god kompetens inom de flesta av Göteborgs Stads kriterier för det personliga ledarskapet. Av särskild vikt är din mål- och resultatorientering samt förmåga att påverka andra. Det är meriterande om du har god analytisk förmåga.
Kontaktpersoner på detta företaget
Jörgen Hansson
031-365 70 05
Katarina Åkermo
031-365 70 59
Natascha Radosavljevic
031 - 368 57 53
Rickard Ernebäck
031-3657202
Helena de Cloux
031-3672950
Ann-Marie Lagerkvist
031-3657061
Eva -Stina Grönvall
031-701 55 11
Anders Wallin
031-3657102
Birgitta Åkerström
031-3657175
Pernilla Lundgren
031-365 73 48