OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Som medarbetare i Vännäs kommun spelar du en viktig roll och gör skillnad för medborgarna. Med värdeorden nytänkande, välkomnande och livfullt som grund bygger vi välfärden tillsammans. Välkommen med din ansökan!
Vill du vara med och bidra till att människor får en bättre vardag? Vill du känna stolthet över att kunna hjälpa människor i olika skeden av livet? Vill du ha ett meningsfullt arbete som värdesätter ditt engagemang och även erbjuder dig spännande utmaningar och möjligheter att utvecklas?
Då kommer du att trivas med att arbeta hos oss i Vännäs kommun.
Vårt uppdrag handlar om att göra skillnad. Kom och skapa framtiden tillsammans med oss.
Sökes till Vård- och omsorgsförvaltningen:
Områdeschef med ansvar för hälso- och sjukvårdsfrågorna
Här på Vård- och omsorgsförvaltningen är vi nästan 500 medarbetare. Vi är undersköterskor, sjuksköterskor och arbetsterapeuter, fysioterapeuter, socionomer, utredare, assistenter, handläggare, kvalitets utvecklare och många fler på olika områden och nivåer inom förvaltningsorganisationen. Alla bidrar vi på olika sätt till att kommunens medborgare ska kunna leva ett självständigt liv. Här skapar vi välfärd.
Arbetsuppgifter
Som Områdeschef har du det övergripande ansvaret för hälso- och sjukvårdsfrågorna. Du har varierande arbetsuppgifter och företräder verksamhetsområdet både internt och externt. Du rapporterar direkt till Socialchef och ingår i förvaltningens ledningsgrupp.
Du har ledningsansvar, förändring av personal-, verksamhets- och budgetansvar för förvaltningens sjuksköterskor, arbetsterapeuter och fysioterapeuter, ca 28 medarbetare.
Du förväntas att leda, styra och kvalitetssäkra verksamheten i linje med gällande lagstiftning, uppställda mål, fattade beslut, tillgängliga resurser samt framtida krav och förutsättningar. Du ansvarar för att verksamheten har den kompetens, de resurser, system och rutiner som krävs för verksamhetsområdet.
I uppdraget ingår att vara stödjande, kunnig och drivande i utvecklingsarbetet inom verksamhetsområdet. Du förankrar och implementerar förändringar på både en strategisk och operativ nivå. I ditt ansvar ingår också att skapa goda relationer och en nära samverkan med såväl interna samarbetspartner som externa. Du är en ambassadör för våra verksamheter och tycker om mötet med människor. Du ser ditt uppdrag utifrån ett helhetsperspektiv med individen i fokus.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har flerårig arbetslivserfarenhet i ledande befattning inom hälso- och sjukvård, socialtjänst och gärna området vård- och omsorg. Högskoleexamen eller universitetsutbildning som Socionom, Arbetsterapeut, Sjuksköterska eller Fysioterapeut eller likvärdig utbildning är ett krav. Du behöver ha förståelse för kommunal hälso- och sjukvård och erfarenhet inom förändrings- och förbättringsarbete. För att klara uppdraget även långsiktigt måste vi våga tänka nytt. Därför är det viktiga att du har en förmåga att se hur verksamheten kan utvecklas genom nya arbetssätt och innovativa lösningar samt har viljan och energin att driva igenom dem. Du behöver trivas med att nå dina mål genom samarbete med andra och den egenskapen behöver vara mycket framträdande hos dig. Du har god och tydlig ledarskaps- och kommunikativ förmåga och är bra på att strukturera, planera och göra prioriteringar i ditt arbete. Du fokuserar på rätt saker, förutsättningar, helhetssyn och en förmåga att sätta frågor i ett större sammanhang. Det är viktigt att du har ett strategiskt tänk samt är lyhörd och prestigelös. Vi vill att du har en god arbetsledande förmåga som motiverar medarbetarna och får dem att känna sig delaktiga. Vi ser dessutom gärna att du har kunskap om och förståelse för förutsättningar för arbete inom en politiskt styrd organisation. Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet.
Kontaktpersoner på detta företaget
Bemanningsenheten reception