OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialförvaltningen är en av sju förvaltningar i Östersunds kommun. Förvaltningen är socialnämndens professionella stöd och svarar för stöd till familjer och enskilda. Förvaltningen har cirka 230 medarbetare och är organiserad i fyra verksamhetsområden som bl.a. arbetar med ekonomiskt bistånd, insatser för barn, unga och vuxna, öppenvård samt integration.
Öppenvården omfattar stödboende och behandlingsinsatser för personer med missbruksproblematik, HVB-hem för ungdomar, utredningshem för familjer, barngruppsverksamheter, familjebehandling och Centrum mot våld.
Arbetsuppgifter
Som områdeschef har du det övergripande ansvaret för områdets verksamhet, ekonomi, personal och utveckling. Du säkerställer att verksamheten bedrivs rättssäkert och kostnadseffektivt. I uppdraget ingår att utveckla samverkan, omvärldsbevaka samt att följa upp och ansvara för statistik. Du är närmsta chef för områdets fem teamchefer. Du ingår i Socialförvaltningens ledningsgrupp och det innebär att du representerar Socialförvaltningen och är delaktig i ansvaret för det totala uppdraget i förvaltningen.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig. Du har erfarenhet och intresse av frågorna inom området och har dokumenterat goda erfarenheter av chefs- och ledarskap. Du har god förmåga att prioritera, delegera och följa upp mål och resultat samt har erfarenhet av att leda verksamhet i förändring. Du är bra på att kommunicera, är förtroendeingivande och skapar goda relationer. Att du är tydlig, lyhörd och engagerad med förmåga att entusiasmera dina medarbetare är förutsättningar i jobbet. Erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation är meriterande.
Inför rekryteringsarbetet har Östersunds kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare.