Områdeschef utredning

Arbetsbeskrivning

ABB och STRI är världsledande inom elkraftöverföring och investerar för framtiden. Spendrups bryggeri, Säfsen Resort och gruvindustrin är andra som satsar stort. Många flyttar hit och boende finns i alla former, alltid naturnära. Vi i Ludvika kommun är entusiastiska inför framtiden. För att lyckas ännu bättre behöver vi dig!

Vård- och omsorgsförvaltningen ansvarar för kommunens äldre- och handikappomsorg samt hemsjukvård. Vård- och omsorgsförvaltningen har drygt 1 000 medarbetare. Den största gruppen medarbetare består av vårdpersonal som undersköterskor, personliga assistenter och sjuksköterskor. Men det finns också en mängd andra yrken inom vår verksamhet. Vi är alla nyckelpersoner och våra verksamheter präglas av medarbetare som är engagerade, ansvarstagande och kompetenta.Vår områdeschef har fått nya arbetsuppgifter och vi söker därför en ersättare för henne. Områdeschefen är underställd förvaltningschefen och ingår i förvaltningens ledningsgrupp. Områdeschefen har ett personal- och utvecklingsansvar för biståndsbedömning, myndighetsutövning, nämndens kansli, vaktmästeri samt central avgifts- och fakturahantering, sammanlagt nio personer.

Arbetsuppgifter



• Leda och driva verksamheten genom att utveckla mål och handlingsplaner inom sitt område.

• Bryta ned och förtydliga övergripande mål och verksamhetskrav så att de kan utgöra underlag för ett resultatinriktad och mätbart arbete på alla nivåer i förvaltningen.

• Svara för att en helhetssyn på verksamheten sprids och undvika detaljstyrning av medarbetare.

• Vara arbetsgivare genom att som arbetsgivarrepresentant inom sitt ansvarsområde svara för information och förhandling enligt kommunens avtal, riktlinjer och policy.

• Ekonomiskt ansvar inom givna ramar.

• Vara förvaltningens representant i kommunens säkerhetsgrupp.

• Ansvar för handikapprådets sammanträden med förberedelse och genomförande samt övriga uppdrag från handikapprådet.

• IT-ansvar och e-hälsosamordning ingår samt ett övergripande ansvar för förvaltningens verksamhetsstöd vad gäller användning, utveckling och loggning.

• Inrapportering av olika statistikuppgifter till Socialstyrelsen och SKL samt att upprätta tjänsteskrivelser till nämnden i form av förslag, yttrande med mera.

Kvalifikationer



• Högskoleutbildning med inriktning mot vård och omsorg.

• Goda IT-kunskaper och erfarenhet av att arbete i olika datasystem och program.

• Goda kunskaper inom funktionshinderområdet.

• Goda kunskaper och erfarenet av att arbeta utifrån kommunallagen, förvaltningslagen, socialtjänstlagen samt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).

• Mångårig erfarenhet av arbete i arbetsledande ställning.

• Erfarenhet av arbete i politiskt styrd organisation.



Anställningsvillkor
Tillsvidareanställning. Heltid. Tillträde snarast under förutsättning att nödvändiga beslut tas. Fast lön, ange löneanspråk.



Kontaktperson
Förvaltningschef Margareta Karlsson 0240-868 47



Facklig kontaktperson
Vision Ann-Sofie Viklund 0240-860 00 växel
Ledarna 0240-860 00 växel
Vårdförbundet Kristina Larsson 0240-868 44



Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 26 april. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem.

Vi undanber oss all hjälp från rekryteringsföretag.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ludvika kommun Ludvika
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Dag , Heltid , Tillsvidareanställning
  • Publicerat: 26 mars 2014

Besöksadress

Gullregnsvägen 16
None

Postadress

Ludvika kommun
Ludvika, 77182

Liknande jobb


22 november 2024

15 november 2024

Enhetschef funktionsstöd

Enhetschef funktionsstöd

13 november 2024

Enhetschef särskilt boende

Enhetschef särskilt boende

11 november 2024