OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Värnamo kommun är en kommun med stor tillväxtpotential bland annat tack vare ett strategiskt läge där E4:an korsar Rv27, med flera befintliga tågförbindelser och en kommande höghastighetsjärnväg. Vår vision lyder " Värnamo kommun - den mänskliga tillväxtkommunen, 40 000 invånare 2035". Kommunen vill växa genom att bygga framtiden på fyra kriterier: hållbarhet, attraktivitet, trygghet och tillväxt. Mångfald, entreprenörskap och starka nätverk utmärker kommunen och kommunens näringsliv.
Värnamo kommuns verksamhet är uppdelad i tio förvaltningar. Antalet anställda är drygt 2 700 personer och kommunens årliga omsättning är cirka 2 miljarder kronor.
Värnamo kommun i Småland är en tillväxtregion. Ett framgångsrikt näringsliv, hög sysselsättning, goda kommunikationer och en väl utbyggd offentlig service kännetecknar vår expansiva kommun med drygt 33 000 invånare.
På omsorgsförvaltningen är vi fler än 1000 anställda som arbetar med att ge stöd, hjälp och service till våra medmänniskor. I vårt arbete krävs inte bara yrkeskompetens utan också empati och stort personligt engagemang. I gengäld är vår strävan att ge möjlighet till personlig utveckling både inom och utom arbetet. Vårt arbete är ett framtidsarbete. Det kan också bli Ditt framtidsarbete.
Omsorgsförvaltningen söker områdeschefer till Funktionshinderomsorgen, en tillsvidaretjänst och ett vikariat upptill 1 år.
Ansvarsområdet för vikariatet är företrädesvis personlig assistans och korttidsboende för barn och unga. Ansvarsområdet för tillsvidaretjänsten är inriktad främst mot grupp- och servicebostäder.
Arbetsuppgifter
Som områdeschef har du helhetsansvaret för personal, arbetsmiljö, ekonomi och verksamhet inom berört område. Du kommer att tillsammans med de andra områdescheferna inom Funktionshinderomsorgen att verkställa insatserna i LSS och eventuellt även några insatser inom SoL. Du förväntas arbeta mål- och resultatorienterat med brukaren i centrum och du har i uppdrag att identifiera förbättringsbehov och vara drivande i utvecklingsprocesser och verksamhetsuppföljning.
Du arbetar verksamhetsnära med fokus på kvalitet i det brukarnära arbetet och arbetsmiljön för våra medarbetare. Arbetet innebär både intern och extern samverkan med många olika kontakter med brukare och anhöriga.
Som stöd i ditt arbete och i verksamheten finns kvalificerad administrativ personal och ett rehabteam.
Vi erbjuder ett stimulerande arbete, och för dig som vill utvecklas som ledare finns goda möjligheter!
Dina kvalifikationer och färdigheter
Vi söker dig med stort engagemang. Du ska drivas av en vilja att utveckla verksamheten, medarbetarna och dig själv. Du är målmedveten, lösningsfokuserad, kommunikativ och har förmåga att kombinera det operativa arbetet med ett strategiskt och ekonomiskt tänkande.
Du ska ha en högskole- eller universitetsutbildning, med inriktning mot socialt arbete eller liknande som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Formell eller reell erfarenhet av arbetsledning är meriterande samt ett genuint intresse för att arbeta med personer med funktionsnedsättning. Du bör besitta goda kunskaper i socialtjänstlagen och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade.
Du är van att arbeta självständigt men har också ett intresse och förmåga till att engagera och motivera medarbetare och arbetskamrater samt tar tillvara på andras kompetenser och idéer. Vidare ser vi att du är aktiv och närvarande som chef som hanterar såväl sakfrågor som medarbetare på ett professionellt sätt. Du är lyhörd och är bra på att kommunicera både i tal och i skrift.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
B-körkort krävs.