OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Region Västerbotten arbetar för att god hälsa och hållbar utveckling ska stärka varandra. Vi tar ansvar för en jämlik välfärd och för att forskning och innovation ger resultat.
Ekonomistaben ingår som en del av styrelsens staber och medarbetarna är underställda ekonomidirektören för Region Västerbotten. Ekonomistaben söker nu en områdescontroller med placering vid enheten för verksamhetsstöd i Umeå.
Ditt controllerstöd är riktat till området för digitalisering och medicinsk teknik. Digitala lösningar och innovationer är en viktig del för att klara morgondagens uppgifter. Region Västerbotten ligger i framkant när det gäller den digitala förändringen -vilket är en viktig förutsättning för regionens medborgare och bidrar till mer tid för vård. Med ditt ekonomiska perspektiv kommer du att ingå i områdets team där ni tillsammans skapar förutsättningar för att klara den stora förändring som Hälso-och sjukvården står inför vad gäller digitaliserings och ny teknik.
ARBETSUPPGIFTER
Som områdescontroller hos oss ger du viktig service och möjliggör insatser som påverkar många.
I din roll har du en samordnad roll för ekonomiuppdraget. I nära samarbete med medarbetare inom Ekonomistaben och Direktör för Digitalisering och medicinsk teknik leds processerna för budget, redovisning, uppföljning, och analys enligt aktuella riktlinjer. Du ansvarar för områdets ekonomiska konsolidering. Rollen innebär att inom området utveckla ett effektfullt arbete och säkerställa att fastställda rutiner och enhetligt arbetssätt följs.
I uppdraget ingår samordning av controllers arbete inom ditt område avseende ständiga förbättringar och utveckling av arbetssätt som också ska leda till minskad sårbarhet. Du är delaktig enheten för verksamhetsstöds avvikelsehantering, resursfördelning och rekrytering. I uppdraget ingår inget personalansvar.
Du kommer även att arbeta operativt som verksamhetscontroller inom ditt område där huvuduppgiften är att ge verksamhetschefer stöd inom ekonomiuppdraget. Som verksamhetscontroller ansvarar du för löpande administration av investeringsprojekt i såväl affärssystem som anläggningsregister. Du sköter löpande ekonomisk uppföljning och rapportering. Budget-planeringsprocess, prognoser och analys ingår även i dina arbetsuppgifter.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är Civilekonom eller har annan relevant högskole- eller universitetsutbildning med inriktning mot ekonomi. Du har erfarenhet av arbete som controller eller motsvarande i samordnad roll i privat eller offentlig verksamhet. Du är nytänkande, analytisk och vill driva utvecklingsarbete och trivs i en miljö som är föränderlig. Du är en drivkraft och ett stöd för områdeschef, verksamhetschefer och ledningsgrupper i deras arbete.
Förmåga att såväl skriftligt som muntligt kommunicera och pedagogiskt förmedla information och budskap är en viktig del av rollen som vi värdesätter högt. Meriterande är att du har erfarenhet inom området digitalisering har ett intresse och vill utvecklas i området. Vi ser gärna att du har förmåga att ta fram nyttovärderingar som fokuserar på värde och effekt för vården samt förståelse för hur det bidrar till ändamålsenliga affärsmodeller.
Du har mycket goda kunskaper inom MS Office program och erfarenhet av att arbeta med beslutsstödsystem.
ÖVRIGT
Läs mer om våra förmåner för dig som jobbar med oss på webbsidan
https://www.regionvasterbotten.se/nar-du-jobbar-hos-oss/att-vara-medarbetare
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.