OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Region Västernorrland är en av länets största arbetsgivare med cirka 6500 medarbetare. Tillsammans arbetar vi för att utveckla regionen, hälso- och sjukvården och tandvården. Hos oss får du möjlighet till ett arbete där du gör skillnad för invånarna, i ett län som erbjuder både aktivitet och avkoppling.
Länssjukvård somatik samordnar länssjukvården för den specialiserade somatiska vården i Region Västernorrland. Området somatik består av elva länssjukvårdsverksamheter. Länssjukvårdsverksamheterna bedrivs vid tre sjukhus, Sundsvall, Sollefteå och Örnsköldsvik och ett antal mottagningar förlagda till flera orter i länet. Området har cirka 2 400 anställda.
.
Som områdesdirektör har du det övergripande ansvaret för Länssjukvårdens somatiska verksamhet, personal, ekonomi, kvalitet och patientsäkerhet. Områdesdirektören ansvarar för att säkerställa att regionens vision och de politiska ambitionerna får genomslag och att verksamheterna bedrivs ändamålsenligt genom målstyrning och utifrån de ekonomiska förutsättningarna.
Du ansvarar också för att utveckla arbetssätt, processer och organisationen. Du motiveras av att driva verksamhetsutveckling med digitalisering som metod, att utveckla kompetens och kunskapsstyrning och främjar en akademisk miljö med möjlighet till forskning.
Områdesdirektören har ett övergripande ansvar för att skapa samverkan och samordning inom och mellan specialistvårdens olika länsverksamheter, mellan olika närsjukvårdsverksamheter, primärvård och kommuner.
Du rapporterar direkt till hälso- och sjukvårdsdirektören och ingår i hälso- och sjukvårdsdirektörens ledningsgrupp. Tillsammans med de övriga områdesdirektörerna har du ett gemensamt ansvar att utifrån ett helhetsperspektiv driva en god, jämlik och effektiv hälso- och sjukvård i länet.
Anställningen är en tillsvidareanställning i grundprofessionen och chefsförordnandet är tidsbegränsat på fyra år med Regionens ledarskapspolicy som riktmärke. Tillträde efter överenskommelse. Chefer i Region Västernorrland företräder arbetsgivaren och utövar ett ledarskap som har sin grund i god självinsikt och präglas av ärlighet, öppenhet, ansvarskänsla och personligt mod.
Vi söker dig som har akademisk examen eller utbildning inom för tjänsten relevant område. Du har en gedigen chefs- och ledarerfarenhet och erfarenhet av att leda andra chefer. Du har erfarenhet av strategiskt ledningsarbete samt kunskap om och erfarenhet av arbete inom hälso- och sjukvårdssektor samt erfarenhet av att arbeta i politiskt styrd organisation. Du behärskar svenska och engelska i tal och skrift. Körkort är ett krav då det ingår resande i tjänsten.
Vi lägger stor vikt vid de personliga egenskaperna och ditt ledarskap präglas av tillit, dialog och delaktighet. Som ledare i den här rollen ser du frågor utifrån ett helhetsperspektiv, har en strategisk- och god samarbetsförmåga. Du är en tydlig ledare men lämnar mandat till dina chefer att utveckla och bygga sina team. Du är mål- och resultatorienterad.
Vad är hållbarhet för oss?
Att vi som medarbetare i Region Västernorrland liksom invånarna i länet mår bra är en grundförutsättning för att kunna ta itu med utmaningar som att minska klimatpåverkan och långsiktig hushållning med jordens resurser. I vårt interna arbete handlar detta om utvecklande, trygga och säkra arbetsplatser, ett hållbart ledarskap som stödjer delaktighet och jämlikhet i våra verksamheter och en hög grad av resurseffektivitet.
Förutom nedan finns även Marie Solin, Kommunal, som facklig kontaktperson, 070-264 46 82, marie.solin@rvn.se.
Vi har valt att samarbeta med SOURCE i denna rekrytering. Om du vill ha mer information och en första kontakt är du välkommen att kontakta SOURCE konsulter Jonna Ramm-Schmidt Sundholm tel. 070 864 13 34 eller Erik Asp tel. 073-3523481. Ansökan registrerar du via Region Västernorrlands hemsida.
Välkommen med din ansökan senast 2021-10-03.
Vi har gjort vårt medieval för rekrytering och undanber oss därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.