OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker nu dig som vill jobba tillsammans med oss som omsorgsassistent på en av våra servicebostäder inom Omsorgen för funktionsnedsatta i Borgholms kommun. På servicebostaden bor sju brukare i sina egna lägenheter i ett bostadsområde i Borgholm.
Är du innovativ och har ett helhetsperspektiv i din yrkesutövning, är en lagspelare med hög flexibilitet och ansvarskänsla? Då är du den vi söker! Välkommen med din ansökan redan i dag då vi intervjuar löpande.
Socialförvaltningen ansvarar för kommunens sociala omsorg innefattande
•äldreomsorg
•kommunens hälso- och sjukvård
•individ- och familjeomsorg
•omsorg om funktionsnedsatta
•administrativ enhet
Som medarbetare hos oss erbjuder vi dig bl.a. ett roligt och utvecklande arbete, trevliga och kompetenta kollegor.
Ansök redan idag då vi intervjuar löpande.
ARBETSUPPGIFTER
Din arbetsuppgift är att stödja, aktivera och handleda personerna som bor på servicebostaden i deras vardag och utifrån deras biståndsbeslut. Tillsammans med övrig personal ansvarar du för planering, genomförande, dokumentation och utveckling av verksamheten. Ditt huvudsakliga uppdrag är riktad mot våra servicebostäder i kommunen, men tätt samarbete och tjänstgöring på andra enheter ingår också mer eller mindre kontinuerligt.
Övergripande mål är att ha brukarens behov i centrum och att kontinuerligt anpassa innehållet så att det är meningsfullt för personen. Du är med och skapar förutsättningar för brukarnas vardag i form av aktiviteter och möjligheter till sociala sammanhang.
Som omsorgsassistent är det din uppgift att uppfylla målen i genomförandeplanen kring självbestämmande, delaktighet och integritet för den enskilde brukaren. Du utför vardagsnära och planerade stödinsatser som utgår från brukarens individuella behov och önskemål i enlighet med LSS. Exempel på verktyg för detta är upprättande av genomförandeplaner, annan dokumentation och arbete efter evidensbaserade metoder. Du ska bidra med att skapa en meningsfull och trygg vistelse där verksamheten formas efter brukarnas specifika styrkor, intressen och behov. Omvårdnadsarbete förekommer.
Insatsen och aktiviteter på servicebostaden styrs av brukarnas intressen samt behov och utförs individuellt med den enskilde eller tillsammans med andra brukare i grupp.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har gymnasial utbildning med inriktning pedagogik, vård- och omsorgsprogram med inriktning inom funktionshinderområdet eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Erfarenhet av Social dokumentation och (T)AKK (Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation) är meriterande.Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete med personer med intellektuella funktionsnedsättningar och autism.
För att trivas i uppdraget ska du som person ha ett genuint intresse för att möta dina medmänniskor med stor lyhördhet. Du ska ha förmågan att känna in, reflektera och analysera ditt stöd och ditt bemötande. Utifrån det ska du ha förmåga att kravanpassa och ge den enskilde ett individanpassat stöd utifrån dennes förutsättningar. Du strävar efter en ständig utveckling i din profession.
Du är en stabil person som även under snabbt ändrade omständigheter kan behålla fokus och lugn. Du har en god samarbetsförmåga och ett lösningsfokuserat förhållningsätt. Du är en positiv och stöttande kollega.
Vi förväntar oss att du förmedlar en känsla av stabilitet och trygghet i det dagliga arbetet. Det är viktigt att du har ett professionellt förhållningssätt mot målgrupen och dess nätverk, samt mot dina kollegor. Arbetet ställer stora krav på att du är flexibel och lösningsorienterad, där du ser feedback som ett tillfälle att utveckla och utvecklas.
Arbetet kräver att du är ansvarskännande och har en personlig mognad. Du delar med dig av din kompetens och erfarenheter till dina kollegor och ser det som självklart att bidra till ett positivt arbetsklimat. Det kräver också att du är i god Du ska ha förmåga att arbeta utifrån ett professionellt förhållningssätt och att skapa förtroendefulla relationer i arbetet.
B-körkort är ett krav.
ÖVRIGT
Borgholms kommun omfattar norra delen av Öland - solen och vindarnas ö. Centralorter är Borgholm, Köpingsvik och Löttorp. De största näringsgrenarna i kommunen är besöksnäringen och lantbruket. Borgholms kommun har drygt 10 900 åretruntboende invånare och över två miljoner besökare varje år.
Vi erbjuder en mångfald av yrkesområden och en mängd viktiga jobb. Hos oss arbetar ca 1000 medarbetare fördelat på fyra förvaltningar och två kommunala bolag. Vi arbetar aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare med bra anställningsvillkor och en god arbetsmiljö. I vårt arbete utgår vi från våra värdeord: Välkomnande-Utvecklande-Tillsammans.
Som medarbetare hos oss erbjuder vi dig bl.a. ett roligt och utvecklande arbete, trevliga och kompetenta kollegor, en mycket aktiv personalförening.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen.
Före erbjudande om anställning ska ett utdrag ur Polisens belastningsregister uppvisas. Detta görs som ett sista steg i rekryteringsprocessen.
OBS: Skicka INTE din ansökan via E-post eller brev.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.