OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du en trygg person som är bra på att ligga steget före?
Vill du ha en utmaning och få möjlighet att växa i rollen som omsorgsassistent?
Vi söker just nu fem omsorgsassistenter till vår nya LSS servicebostad som öppnar i september 2017. Det här är en unik möjlighet för dig som vill vara med och forma en verksamhet från grunden. Boendet ligger på Glimmerstigen i nya, fräscha lokaler med närhet till natur och friluftsliv.
Glimmerstigen kommer att vara ett boende för yngre personer med intellektuella funktionsnedsättningar. Som medarbetare hos oss bör du ha ett stort intresse för målgruppen. Arbetet kommer vara både intressant, givande och utmanande. Vårt mål är att skapa en sammansvetsad, stabil och självgående personalgrupp som hjälps åt att sträva mot gemensamma mål. Vi förespråkar ett lågaffektivt bemötande som präglas av öppenhet, prestigelöshet och reflektion.
ARBETSUPPGIFTER
Att jobba som omsorgassistent ger dig en konkret möjlighet att göra skillnad i andra människors liv. Arbetsuppgifterna innefattar att motivera, stödja och hjälpa brukare i alla vardagliga situationer, både i och utanför hemmet. Det innebär att underlätta i vardagen så att det passar den enskilde individens livssituation, medverka i sociala sammanhang samt vara en inspirationskälla till olika fritidsaktiviteter. Vi arbetar utifrån en tydliggörande pedagogik genom att upprätthålla struktur utifrån den genomförandeplan som skapats i samverkan med brukaren. Som person ser vi därför att du har ett coachande arbetssätt, är nyfiken, lugn och lyhörd samt har förmågan att ligga steget före. Du är van vid att ta eget ansvar och kan möta individens behov genom balans mellan struktur och flexibilitet. Arbetet kan innebära att du behöver hantera utåtagerande beteende.
TILLRÄCKLIGA KVALIFIKATIONER
- Omvårdnadsprogrammet med inriktning funktionsnedsättning eller annan utbildning som av arbetsgivaren bedöms som likvärdig
- Minst ett års dokumenterad erfarenhet av att arbeta med individer som har intellektuella funktionsnedsättningar, inom LSS/psykiatri/SoL
- God förmåga att planera och arbeta strukturerat
- God förmåga att arbeta med dokumentation och genomförandeplaner
- God datavana
- Du har lätt för att lära nytt
Som person vill vi att du är socialt flexibel och ansvarstagande. Du har god samarbetsförmåga, ett eget driv och är lösningsorienterad. Det är viktigt att du ser till allas lika värde.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
MERITERANDE KVALIFIKATIONER
- Utbildning eller fördjupad erfarenhet av varierande diagnoser inom LSS/SoL och/eller psykiatri
- Utbildning som behandlingsassistent/socialpedagog
- Kunskaper och/eller erfarenhet kring tydliggörande pedagogik och ett strukturerat arbetssätt
- Utbildning inom lågaffektivt bemötande
- Erfarenhet av att hantera utåtagerande beteende
- Kunskaper i att hantera digitala hjälpmedel
FALU KOMMUN SOM ARBETSGIVARE
Vi gör skillnad och vi har jobb som märks. Vi är dessutom en arbetsgivare som vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens - det vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen. För oss är det viktigt att ge våra medarbetare ett hållbart arbetsliv, vilket vi kallar ”Balans i livet”. Vi satsar alltså mycket på de mjuka värdena – hur människor mår, blir bemötta och kan växa – eftersom det är vår definition av att vara en riktigt bra arbetsgivare. I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta.
ANSTÄLLNINGSVILLKOR
Tjänsterna är tillsvidareanställningar på heltid. Falu kommun tillämpar heltidsavtalet vilket innebär att heltid är en rättighet och deltid en möjlighet. Som medarbetare erbjuds du en flexibel arbetstidsmodell, men du måste kunna arbeta efter fastställt schema med reviderad jour och genomföra alla arbetsuppgifter som ingår i uppdraget. Vi ser att du redan vid ansökan bifogar kopior på betyg och ev. intyg för att gå vidare till nästa steg i processen.
För den som erbjuds tjänsten krävs enligt Lagen om registerkontroll utdrag från Rikspolisens belastningsregister 9§ (1998:620). Beställ detta i samband med ansökan, så att det finns tillgängligt ifall du blir aktuell för tjänsten.
UPPLYSNINGAR
Enhetschef inom LSS, Socialförvaltningen, Anna-Britta Rapp Nessö, anna-britta.rapp.nesso@falun.se
FACKLIGA FÖRETRÄDARE
Kommunal, 010-442 81 69