OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varbergs kommun har en vision: år 2025 ska vi vara Västkustens kreativa mittpunkt. På vägen dit ska mycket hända.
Var du än bor i Varberg finns havet, bokskogen, landsbygden, staden och kulturen inom räckhåll. Varberg har en fin stadskärna, goda kommunikationer och en intressant historia.
Varbergs kommun har drygt 60 000 invånare och en stadig befolkningstillväxt. Kommunen står inför flera spännande satsningar där bostäder, kommunikation och fritidsaktiviteter är i fokus.
I Varbergs kommun är vi cirka 5 000 medarbetare som delar en och samma verksamhetsidé: Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar. Detta gör vi på väldigt många olika sätt, det finns mer än 135 olika yrken i vår breda verksamhet. Varberg växer och behoven av kommunens tjänster både ökar och förändras, därför behöver vi din kompetens.
Vill du växa med oss?
Socialförvaltningen erbjuder ett självständigt och omväxlande arbete inom vård och omsorg där du kan arbeta på varierande tider.
Arbetar du med vård och omsorg i Varbergs kommun så är du i en organisation där vi sätter människors behov av hjälp i centrum. Det handlar också om att bemöta alla med respekt. Kvalitet inom socialt arbete betyder att vi levererar omsorg och service som motsvarar den enskildes behov. Vi arbetar utifrån ett rehabiliterande synsätt där vi i alla led fokuserar på de resurser och den vitalitet som finns hos varje människa.
Vi söker ny medarbetare till vår myndighetsenhet inom hemtjänsten. Myndighetsuppdraget äldre är uppdelat i två enheter där omsorgshandläggare i ordinärt boende och vårdplaneringsteamet är samlade i en enhet. Vi ingår i Socialförvaltningens avdelning för Hemtjänst.
Våra lokaler ligger på promenadavstånd från järnvägsstationen och centrum.
Varbergs kommun har ett eget gym där du kan träna gratis. Samtliga medarbetare får ett friskvårdsbidrag och vi erbjuder semesterväxling samt förmånligt avtal för Hallandstrafikens årskort.
ARBETSUPPGIFTER
Som omsorgshandläggare i ordinärt boende och/eller i vårdplaneringsteamet arbetar du med utredning och biståndsbedömning enligt Socialtjänstlagen.
Arbetet innefattar även ansvar som beställare av insatser till externa och interna utförare av hemtjänst.
Som omsorgshandläggare möter du kommuninvånare som av olika anledningar ansöker om stöd och hjälp. Med områdesansvar i ordinärt boende sker mötet med kund oftast hemma i kunds bostad och för omsorgshandläggare i vårdplaneringsteamet sker mötet med kund i samband med hemgång från sjukhuset. I uppdraget ingår också att arbetar förebyggande, uppsökande och motiverande för de kommuninvånare vi ser har behov av socialtjänstens stöd.
Arbetet sker i nära samverkan med övriga omsorgshandläggare på enheten.
För att utvecklas i yrkesrollen arbetar du tillsammans med kollegor och utvecklingsledare. Vi har regelbunden metodutveckling för samtliga omsorgshandläggare.
KVALIFIKATIONER
För att trivas hos oss behöver du vara flexibel och kunna arbeta både självständigt och tillsammans med andra.
För att arbeta som omsorgshandläggare krävs socionomprogram, sociala omsorgsprogram eller likvärdig utbildning. Vid bedömning av likvärdig utbildning är kurs i socialrätt en förutsättning. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Erfarenhet av arbete med biståndsbedömning inom äldreomsorg, datavana och erfarenhet av arbete med Procapita/LifeCare och IBIC är meriterande.
Körkort krävs.
ÖVRIGT
Varbergs kommun har ett politiskt beslut om önskad sysselsättningsgrad. Detta innebär att den anställde har rätt att arbeta heltid eller önskad deltid.
Inför denna rekrytering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag!
Varbergs kommun är sedan 2015 en rökfri arbetsplats.