OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
ARBETSUPPGIFTER
Som omsorgshandledare på Grevegårdens vård- och omsorgsboende ska du stödja och handleda undersköterskor och kollegor för att utveckla kvalitén i vardagsarbetet kring hyresgästen. Vi arbetar enligt den nationella värdegrunden och har ett salutogent synsätt som är grunden i personcentrerad vård och omsorg. Målsättningen är att uppdraget ska bidra till ökad kvalitét på vård-och omsorgsboenden.
I uppdraget ingår att:
- Ansvara för att utveckla samordning och koordination för samverkan mellan funktioner/professioner såväl inom som mellan organisationer.
- Handleda undersköterskor att tillsammans med hyresgästen göra genomförandeplan samt ta fram och följa upp insatser som tillgodoser individens behov. Det kan innebära att handleda i att planera, genomföra, följa upp och dokumentera samtal med hyresgästen. Du kommer att vara ute på enheterna och stödja i metodarbetet samt vara med i det direkta omsorgsarbetet, men inte att ersätta frånvaro.
- Handleda arbetsgrupper och vara en motor i arbetet samt säkerställa att gruppen får likvärdig information.
- Vid komplexa ärenden/situationer ge praktiskt stöd i behovsinriktat och systematiskt arbetssätt tillsammans med hyresgästen, anhöriga/närstående och kontaktpersonal.
- Att pedagogiskt stödja och utveckla kontaktpersonalen till att bli kunniga, trygga och självständiga i social dokumentation, genomförandeplaner, handlingsplaner med mera.
- Delar i rollen är att stärka statusen för undersköterskor och ge redskap för ett utvecklat arbetssätt.
- Observera, gå bredvid medarbetare och komma med förbättringsförslag.
- Vara delaktig i introduktionen av nya medarbetare.
Din arbetstid är vardagar på dagtid men även kvällar och helger kan förekomma.
Vi erbjuder dig ett meningsfullt och omväxlande arbete i en roll där du kan göra stor skillnad. Du är Göteborg! Välkommen att söka!
KVALIFIKATIONER
Du har erfarenhet av arbete på vård och omsorgsboende. Du är förtrogen med dokumentationssystemet Treserva och IBIC-modellen. Du är en van användare av kvalitetsregistret Senior Alert.
Du har yrkeshögskoleutbildning med minst 200 YH poäng eller likvärdig högskoleutbildning. Du ska vara väl förankrad i stadens förhållningssätt, det salutogena arbetssättet och den nationella värdegrunden. Du har erfarenhet av att handleda och utbilda elever och kollegor i omsorgsarbetet, IT-system och kvalitetsregister. Goda kunskaper i svenska språket i tal och skrift och god datorvana är ett krav.
Vidare kräver rollen att du tar ansvar för dina och de gemensamma arbetsuppgifterna med verksamhetens/brukarnas bästa i fokus. Du tar dina uppgifter på allvar, är mån om att slutföra det du påbörjat och ser till att arbetet blir utfört på rätt sätt. Du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet. Du har en öppen och positiv attityd då du har kundens behov som utgångspunkt för ditt agerande.
Du har förmåga att delge information och idéer, såväl muntligt som skriftligt. Du uttrycker kärnan i ett argument på ett tydligt och effektivt sätt. Din kommunikation anpassar du efter mottagare, målgrupp och situation. Du får energi av att bidra till andras lärande och du skapar förutsättningar för att lärande ska kunna ske. Du har förmåga att förklara problem och information för olika mottagare och ur olika perspektiv. Du uppmuntrar till dialog, delaktighet och engagemang.
Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten.