Omsorgspersonal gruppbostad Kantarellen

Omsorgspersonal gruppbostad Kantarellen

Arbetsbeskrivning

Omsorgsförvaltningen med cirka 1200 anställda omfattar de tre verksamhetsområdena ordinärt boende, vård- och omsorgsboende och specialenheter. Utöver ledningsgrupp och linjeorganisation finns stödfunktioner såsom ekonomer, handläggarenhet och administrativt stöd.

Omsorgsförvaltningen erbjuder ett meningsfullt och betydelsefullt arbete. Vår strävan är att vård och omsorg skall bygga på samarbete mellan den enskilde, närstående och medarbetare.

Kantarellen är en gruppbostad för personer med neuropsykiatriska funktionshinder och är beläget i södra Björksätra i Sandviken. Välkommen till oss!

PERSONALFÖRMÅNER
Sandvikens kommun erbjuder ett flertal personalförmåner. Inom många av våra yrkeskategorier erbjuds semesterväxling och årsarbetstid. Du kan även utöva friskvård till förmånligt pris och delta i hälsofrämjande aktiviteter som gör att vi mår bra till kropp och själ. Pulsen är vår personal- och fritidsförening som vi är mycket stolta över, som erbjuder många aktiviteter och dessutom är en av Sveriges bästa personalföreningar.

ARBETSUPPGIFTER
Habiliterarens uppdrag är att utifrån den bedömning som gjorts ge hjälp och stöd till de boende på gruppbostaden (LSS) utifrån deras individuella behov. Eftersom målgruppen har svårt att förstå och kunna hantera verbala instruktioner och social interaktion krävs en omfattande tydliggörande pedagogik i syfte att skapa en förutsägbar och förståelig miljö. Symboler, bilder och tecken är en stor del av de kommunikativa redskapen för att stödja och hjälpa den enskilde att förstå sin vardag. Arbetet med målgruppen kräver annat sätt att tänka och förhålla sig till den enskilde, och den yttersta målsättningen är att skapa trygghet i vardagen samt att utveckla den enskildes färdigheter till ökad självständighet och möjligheter till ett innehållsrikt och meningsfullt liv.

Arbetsuppgifterna bygger på att du är lugn och väldigt trygg i din arbetsroll och även att du har god fysik, då arbetet innebär att man måste kunna vara brukarna behjälplig vid tex promenader och annan vardagsmotion. Arbetet innebär att du är flexibel och att du är en person som ser möjligheter, har en positiv grundsyn och ett starkt engagemang för människor. Arbetet ställer stora krav på lyhördhet och samarbetsförmåga.


KVALIFIKATIONER
Du är tillsvidareanställd inom Omsorgsförvaltningen eller övriga kommunen och har genomgått omvårdnadsprogrammet eller annan likvärdig utbildning. Påbyggnadsutbildning inom habilitering är meriterande.

Du ska ha erfarenhet och ett genuint intresse för att arbeta med målgruppen och ett pedagogiskt intresse eftersom utveckling av arbetsuppgifter, aktiviteter och kommunikation är en stor del i jobbet.
Goda kunskaper om ett gott förhållningssätt, ett lågt affektivt bemötande, lyhördhet inför personens behov samt ett lugnt arbetssätt och tålamod är ett krav.
Du ska kunna arbeta efter uppsatta mål och rutiner, vara delaktig i verksamhetens utvecklings- och förbättringsarbete. Du ska ha god organisations- och planeringsförmåga samt kunna arbeta teambaserat.
Du bör vara väldigt lugn och trygg i dig själv, både i vardagen och vid akuta situationer (vid tex utåtagerande beteenden). Du har förmåga att skapa förtroende, inge trygghet och vara stabil. Du ser möjligheter och tror på människans förmåga att utvecklas, vilket bygger på att du har en stor portion tålamod. Du har en god förmåga att strukturera upp arbetet, är kreativ och visar eget ansvar. Arbetet bygger på att du kan arbeta lösningsfokuserat och med god samarbetsförmåga både mot brukare, kollegor och alla externa kontakter.

För dokumentation använder kommunen datorbaserat stödsystem (Procapita) och ser därför att du har god datorvana och att du kan behärska det svenska språket väl i tal och skrift.

Körkort B är meriterande.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet och god samarbetsförmåga.


ÖVRIGT
Arbetet innebär schemalagd arbetstid på dag, kväll, natt och helger. Även viss jourtjänstgöring enligt bilaga J ingår. Med schemaverktyget Timecare har varje medarbetare möjlighet att vara med och påverka sitt schema, utifrån verksamhetens behov.

Som medarbetare i Sandvikens kommun är du varje dag med och formar vår gemensamma framtid. I ditt arbete får du möjlighet att möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans bidrar vi till välfärd för Sandvikens 39 000 invånare.

I våra verksamheter arbetar 3000 personer inom 370 yrken. Vår vision är ett Sandviken där vi känner oss hemma och gör varandra bättre. Med ett brett utbud av kultur, idrott och upplevelser och med naturen inpå knuten är Sandviken en plats där det är enkelt att trivas.

Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.

Kontaktpersoner på detta företaget

Anne-Lie Adolfi
026-24 17 69
Annika Stadin
026-24 15 34
Petra Winberg
026-24 15 34
Sabina Johansson
026-24 03 63
Pia Linde
026-24 20 78
Inglis Skoog
026-24 19 88
Linda Sohlberg
026-24 18 19
Enhetschef Annika Einarsson
026-24 15 97
Vårdförbundet Pia Linde
026-24 20 78
Personalsekreterare Anne-Lie Adolfi
026-24 17 69

Sammanfattning

Besöksadress

81180 Sandviken
None

Postadress

Stadshuset, Odengatan 37
Sandviken, 81180

Liknande jobb


22 november 2024

Avlösare /ledsagare till Eveo hemtjänst i MÅS

Avlösare /ledsagare till Eveo hemtjänst i MÅS

22 november 2024

Undersköterskor till hemtjänsten Östra

Undersköterskor till hemtjänsten Östra

15 november 2024