Omvärldsbevakare - bidra i Regeringskansliets krishanteringsarbete

Omvärldsbevakare - bidra i Regeringskansliets krishanteringsarbete

Arbetsbeskrivning

Kansliet för krishantering, Statsrådsberedningen

Har du ett stort intresse för samhällsfrågor och följer du gärna händelseutvecklingen i världen? Har du högskoleutbildning, goda kunskaper i engelska och vana att arbeta under tidspress? Vi söker nu omvärldsbevakare till kansliet för krishantering - en ansvarsfull roll mitt i händelsernas centrum.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.

Omvärldsbevakaren bevakar händelseutvecklingen i och utanför Sverige för att tidigt identifiera händelser och situationer som kan föranleda krishantering för regeringen och Regeringskansliet. I rollen ingår att göra egna bedömningar, larma och informera, sammanställa lägesinformation och andra underlag samt föredra underlag för kansliets målgrupper. Uppgifterna är varierande och tempot kan ändras snabbt. Tidvis behöver uppgifterna lösas under betydande tidspress.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se

Din bakgrund

Vi söker dig med kandidat-, magister- eller masterexamen inom relevant område, exempelvis statsvetenskap, journalistik, juridik eller nationalekonomi. Du har erfarenhet från arbete eller praktik på Regeringskansliet, statlig myndighet eller annan offentlig förvaltning. Det är ett krav med god kännedom om svensk statsförvaltning och goda kunskaper i engelska.

Om du har erfarenhet av skift- eller nattarbete, redaktionellt arbete, stabsarbete eller av omvärldsbevakning eller informationshantering är det meriterande. Det är också meriterande med kunskap om Sveriges krisberedskap och totalförsvar, liksom om du har ytterligare språkkunskaper, exempelvis ryska, franska, arabiska eller mandarin.

Dina egenskaper

För att lyckas i rollen krävs att du har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Då arbetet tidvis är stressigt krävs det att du är stabil och stresstålig. Då arbetet innebär samarbete och kontakter med andra krävs att du har god samarbetsförmåga. Du har ett professionellt förhållningssätt och utför ditt arbete med gott omdöme.

Övrigt

I denna rekrytering använder vi oss av arbetsprover. Vi vill därför att du tillsammans med din meritförteckning och ditt personliga brev bifogar en sida med reflektioner kring en valfri aktuell samhällsfråga. Den ska vara på en A4-sida med högst 600 ord, i övrigt bestämmer du själv utformningen.

Vi erbjuder en eller flera tillsvidareanställningar som inleds med sex månaders provanställning, samt en eller flera tidsbegränsade anställningar med möjlighet till förlängning. Arbete enligt schema med återkommande natt- och helgpass.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Är du intresserad?

Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Gustaf Hannerz som är sektionschef på 08-405 82 31. Du är också välkommen att kontakta rekryteringsspecialist Ana Acosta på 08-405 39 42 för frågor om rekryteringsprocessen. Fackliga kontaktpersoner är Ewa Widgren för Saco och Karina Åbom-Engberg för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 13 september 2024.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Statsrådsberedningen har ansvar för att leda och samordna arbetet i Regeringskansliet.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast och rörlig lön
  • Publicerat: 15 augusti 2024
  • Ansök senast: 13 september 2024

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024