OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du analytisk och har ett stort intresse för digital försäljning? Då välkomnar vi dig på vår tillväxtresa som Online Merchandiser till Åhléns! Hos oss blir du en del av vårt digitala team och kommer ansvara för att maximera försäljningen för affärsområdet Skönhet. I rollen ansvarar du för den visuella presentationen av innehåll och sortiment, samt bidrar till att driva kundengagemang på Åhlens.se!
Vi erbjuder dig
Som Online Merchandiser har du ett ägandeskap för att Skönhet når sina kommersiella mål, försäljning och marginalkronor på vår sajt. Detta gör du genom att optimera kundresan på Åhléns.se och driva exekveringen av den övergripande visuella presentationen av innehåll och sortiment. Rollen har ett KPI-styrt, analytiskt och datadrivet förhållningssätt. Detta för att se till att produkterna på bästa sätt visas på vår sajt för att driva försäljning. Varje vecka ansvarar du för utveckling och utfall inom ditt affärsområde.
Exempel på arbetsuppgifter:
- Optimera försäljning och marginaler genom att lyfta rätt produkter baserat på data, trender, konkurrenssituation och kommersiella planer
- Fastställa och implementera strategier och processer för att uppnå överenskomna KPI:er och effektivisera arbetet
- Med ett datadrivet och KPI-styrt arbetssätt jobba med olika analysverktyg som Google Analytics & PowerBI
- Säkerställa en uppdaterad och kurerad sajt med topplistor baserat på säsong och data
- Säkerställa för att insålda ytor och se till att material från externa parter publiceras korrekt
- Analysera och följa upp försäljning samt aktiviteter och dela insikter med övrig organisation
- Vara super user för vårt CMS (content management system) och vår sök och rekommendationsmotor Voyado
- Skapa och sammanställa landningssidor baserat på kommersiell plan
- Samarbeta med marknad, Inköp och customer experience teamet för att på bästa sätt initiera och exekvera kampanjer och kommersiella aktiviteter på vår sajt
Du är en del av vår e-handelsorganisation som består av 17 personer varav online merchandisers, PIM-administratörer, webbanalytiker och UX designers.
Vem är du?
Åhléns varuhus är den plats där vi möter kunden och guidar till noga utvalda, prisvärda och hållbara produkter samt lösningar för livets alla dagar. Vi vill att våra kunder alltid ska känna sig välkomna och att det är enkelt och inspirerande att handla hos oss både i varuhus och på vår hemsida. Till oss tar du med dig:
- 1-2 års erfarenhet av att arbeta med digital försäljning och CMS system, gärna i inom retail
- Erfarenhet av att arbeta insiktsdrivet och sammanställa samt presentera försäljningsanalyser
- Goda kunskaper i digitala verktyg som Google Analytics, Power BI och Excel
För att du ska trivas i tjänsten ser vi att du är en kommunikativ och utåtriktad person som är van vid att arbeta med breda kontaktytor. Du kommer jobba datadrivet och därför är du analytisk och tar egna initiativ som driver försäljning.
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och vi ser gärna att du kan börja hos så snart som möjligt. Du är placerad på Åhléns Huvudkontor på Dalagatan 100 i Stockholm.
Urval och intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag, så skicka in din ansökan redan idag. Med det hälsar vi dig välkommen till Åhléns!
Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön och är idag ett av Sveriges starkaste varumärken, med 47 varuhus i Sverige och e-handel via åhlens.se. Åhléns är den naturliga mötesplatsen, som ger kunden mervärde och inspirerar till nya upptäckter och möten samt erbjuder en engagerande mix av kvalitetsvarumärken inom kläder, inredning, barnartiklar och skönhet. Åhléns omsätter 4,7 miljarder och varje år tar våra ca 3 000 skickliga medarbetare emot 60 miljoner besökare. Åhléns Outlet och Designtorget är dotterbolag.
www.ahlens.se