OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.
Transportstyrelsens IT avdelning är uppdelad i flera enheter. Enheten Drift och Infrastruktur svarar för att myndigheten har säker och stabil drift i sina miljöer.
Myndighetens IT Supportorganisation är från och med 1 januari 2021 en egen sektion inom enheten Drift och Infrastruktur. Vi söker dig som vill ta ansvar för OnSite support med ett av våra kontor som bas.
Att vara onsite-tekniker på Transportstyrelsen innebär ett varierande arbete inom olika områden. Du ingår i ett team där respektive tekniker har sitt eget geografiska ansvarsområde som kan omfatta flera orter där myndigheten har kontor och stöttar de övriga vid behov – en spännande arbetsmiljö med variation.
Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba tillsammans och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett modernt chefs- och medarbetarskap samt ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsplats som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltagna antal semesterdagar och lediga klämdagar.
Läs mer om hur det är att jobba på Transportstyrelsen här.
Du kommer att
• arbeta med installation och leverans, felsökningsåtgärder av datorer och skrivare samt övrig kringutrustning på plats och via telefon
• genomföra felsökningsåtgärder av it- och telefonirelaterade ärenden, konferensrumsutrustning, videokonferenssystem samt dess kringutrustning och stödsystem, basapplikationer och bakomliggande infrastruktur
• medverka i större och komplexa uppdrag och projekt inom ditt sakområde
• vara lyhörd för myndighetens behov gällande it- och telefonisupport
• omvärldsbevaka området och kontinuerligt förbättra vår leverans
• kunna stötta andra verksamheter efter överenskommelse
Resor förekommer i tjänsten.
Du måste ha
• akademisk utbildning inom it eller motsvarande kunskap som vi bedömer likvärdig
• erfarenhet av att ha arbetat med komplexa it-miljöer
• aktuell erfarenhet av att arbetat med IT-support inom offentlig organisation (t ex statligt, regionalt eller kommunalt)
• erfarenhet av att ha arbetat som On-Site tekniker
• erfarenhet av att arbeta med större standardiserade klientmiljöer i företagsmiljö baserade på Microsoft Windows OS, MS Office, hårdvara, nätverk, mobila enheter och kringutrustning som t.ex. multifunktionsskrivare i företagsmiljö, digitala skärmar, projektorer och headset
• erfarenhet av installations- och felsökningsarbete inom it- och telefoniområdet via telefon och fjärrstyrningsverktyg
• förmåga att kommunicera obehindrat i tal och skrift i såväl svenska som engelska
Det är meriterande om du också har
• erfarenhet av deployment, MSI-paketering och distribution i en Microsoft-standardiserad enterprise-miljö
• arbetat inom serveradministration t.ex. Microsoft server och/eller MS Remote Desktop
• arbetat i projekt, uppdrag och liknande arbetsformer
• arbetat enligt processer baserade på ITIL
Vi vill att du
• är ansvarstagande, strukturerad och har ett stort eget driv
• serviceinriktad och bemöta våra slutanvändare på ett professionellt och pedagogiskt sätt
• har förmåga och vilja att skapa goda resultat i samarbete med övriga kollegor
• är intresserad av utveckling inom it- och telefoniområdet, följer trender och håller dig uppdaterad inom dina kunskapsområden
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Intresserad?
Anställningen är tillsvidare med placering i Borlänge. Tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning.
Tjänsten är säkerhetsklassad vilket innebär att man ska vara svensk medborgare och att säkerhetsprövning kommer att föregå beslut om anställning.
Du är välkommen att kontakta Servicedesk manager Mats Pettersson, 010-495 79 53, mats.pettersson@transportstyrelsen.se. Saco, Marian Abeysekera och ST, Joakim Wenck nås via vår växel på 0771-503 503.
Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.
Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2020-10740. Vi behöver din ansökan senast den 13 december 2020. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest.
Välkommen att bli vår nya kollega!
Kort om Transportstyrelsen
Antal anställda:
Ca 2000.
Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 13 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Huvudkontoret ligger i Norrköping.
Läs mer om Transportstyrelsen
Kort om avdelning It
Transportstyrelsens it-avdelning stöder alla avdelningar i it-frågor och arbetar med arkitektur, systemutveckling, förvaltning och drift av it-system samt infrastruktur. Vi är 260 medarbetare.
Vi på Transportstyrelsens it-avdelning hjälper myndigheten i sitt arbete att möjliggöra morgondagens resor och transporter. Med modern teknik, spännande arbetsuppgifter och engagemang bidrar vi med samhällsnytta för både medborgare och företag i Sverige. Vårt arbete förändras kontinuerligt utifrån utvecklingen inom både teknik och samhälle. Vi pratar inte bara om framtiden – vi jobbar för att möjliggöra den.