OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kungliga Operan AB är ett av staten helägt aktiebolag med en årsomsättning på ca 400 milj kr. Huvudmålet för Operan är att vara Sveriges nationalscen för opera och balett. Operans personal, konstnärlig, teknisk och administrativ utgör ca 560 anställda.
Operan har nyligen implementerat en projektstyrd organisation och som ett led i detta har vi infört producenter på varje konstnärlig sektion samt en chefsproducent som koordinerar producentrollen och produktionsprocessen. Vi söker nu en producent till operasektionen som vill vara med oss i detta spännande utvecklingsskede. Som producent kommer du att vara direkt underställd operachefen men samarbeta nära med biträdande operachef, chefsproducent, chefsplanerare samt övriga producenter.
I rollen som producent kommer du att vara den konstnärliga chefens resurs för att samordna produktionen och följa upp den under alla dess olika delar, med avseende på ekonomi, övriga resurser samt planering.
Du kommer att upprätta en produktionskalkyl och produktionsplanering genom ett nära samarbete med operachef samt de delar av organisationen som levererar in i produktionen på olika sätt. Du kommer sedan att följa upp att produktionen håller sig inom de satta ramarna och vid behov göra omprioriteringar i samråd med konstnärlig chef.
Vi söker dig som kommer till din fulla rätt i en samordnande och ledande roll som producent/projektledare. Du har troligtvis en relevant utbildning, exempelvis producentutbildning från STDH eller motsvarande. Det är ett krav att du har dokumenterad erfarenhet om minst 3 år som producent eller projektledare inom teater eller liknande verksamhet samt mycket goda kunskaper inom ekonomi. God kännedom om operaområdet är meriterande.
För att lyckas i rollen som producent krävs att du arbetar väldigt strukturerat och har god organisationsförmåga samtidigt som du förstår och visar respekt för den konstnärliga arbetsprocessen. Då arbetet innebär många olika typer av samarbeten, så väl internt som externt, är det oerhört viktigt att du är smidig, flexibel, lätt att samarbeta med och en god kommunikatör. Det är ett krav att du har använt engelska i det dagliga arbetet och du kan uttrycka dig väl i skrift och tal på både svenska och engelska. Du ska ha mycket goda datakunskaper och då vi arbetar i ekonomisystemet Actit Business ser vi det som meriterande om du har erfarenhet av det eller liknande system. Det är även meriterande om du har internationell erfarenhet.
Operan eftersträvar jämn könsfördelning och vi värdesätter de kvaliteter som etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten.
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med inledande provanställning. Arbetstiden är normalt förlagd till dagtid, men arbete kvällar och helger förekommer. Tillträde enligt överenskommelse.
Kontaktpersoner på detta företaget
Teaterförbundet Stina Vesamäki
073-629 15 79
Försäljningschef Ann Snell
070-668 44 43
Teknisk chef Kurt Blomqvist
070-640 44 30
Ledarna Patrik Andersson
08-791 44 83
HR-konsult Mathias Buskas
08-791 43 32
Chefsproducent Peter Kollarik
08-791 44 85
HR-chef Jenny Nyström
08-791 43 39
Teaterförbundet Magnus Kyhle
070-284 45 70
Podiemästare Lars-Inge Sernklev
08-791 4462
Orkesterchef Fredrik Andersson
08-791 4449