OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vilka vi är
Olink Proteomics AB är ett snabbväxande Uppsalabaserat globalt företag vars världsledande teknik och produkter bidrar till utvecklingen av precisionsmedicin. Produkterna används inom forskning för medicinska områden som hjärt- och kärlsjukdomar, cancer och neurologiska sjukdomar.
Proteiners avgörande roll för att förstå mänsklig biologi har varit känd i många decennier men tekniska begränsningar försvårade en omfattande undersökning av det enorma antalet proteiner som kan vara viktiga i olika biologiska processer och sjukdomar. Med Olinks teknik Proximity Extension Assay (PEA) kan forskare nu mäta en stor mängd biomarkörer på samma gång, i endast några få µL prov med specifika, noggrant validerade analyser som täcker ett mycket brett område (fg/ml till µg/mL).
På några år har Olink vuxit snabbt från att vara ett litet, Sverigebaserat företag som erbjuder analyser för några hundra proteiner till ett NASDAQ-noterat företag med en stark global närvaro, en bred portfölj av flexibla proteinbiomarkörlösningar och ett bibliotek av hög kvalitativa, noggrant validerade analyser som täcker ~3000 proteiner.
För mer information om Olink, besök www.olink.com.
Rollbeskrivning
Olink står inför en fortsatt kraftig tillväxtresa och söker därmed en förändringsbenägen och proaktiv Operations Controller. Rollen kommer att vara delaktig i att driva utvecklingen av controllerfunktionen på koncernnivå inom Operations/Supply Chain, vilket innefattar operationell rapportering, budget-/prognosunderlag samt utveckling av processer, rutiner och system.
Tjänsten rapporterar till Operations Control Manager och kommer att vara en del av FP&A-teamet (Financial Planning and Analysis). FP&A-teamet leds av Head of FP&A och består av tre sub-funktioner; Operations control, Group Business Control samt Commercial Finance. I dagsläget är vi nio personer i teamet. FP&A-teamet ansvarar för all finansiell uppföljning och intern rapportering, budget och prognosarbete samt förbättringsprojekt. Denna roll är placerad på huvudkontoret i Uppsala.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
- Delaktig i utvecklingen av processer, rutiner och systemstöd inom FP&A med mål att harmonisera och precisera arbetet inom Operations/Supply Chain
- Produktkalkylering
- Lageruppföljning
- Variansuppföljning/internredovisning
- Budget och prognosarbete
- Delaktig i utvecklingen av koncernens ekonomistyrning, uppföljning och verksamhetsanalys
- Stödja verksamheten och ledning med beslutsunderlag och rapportering
- Löpande utveckling och förbättring av ekonomiska processer, nyckeltal och system
Kvalifikationer
- Relevant utbildning inom ekonomi
- Flera års erfarenhet inom Operations/Supply Chain i en produktionsmiljö
- Erfarenhet från internationella och expansiva koncerner med höga krav under stark tillväxt är meriterande, tillika erfarenhet av att ha arbetat med integrering av ERP-system
- Mycket goda kunskaper i MS Office, främst inom Excel, krävs för att lyckas i rollen
- Tidigare erfarenhet av arbete inom tillverkande verksamhet
- Då du kommer att ha kontakter internationellt behärskar du både svenska och engelska i såväl tal som skrift
Rätt kandidat trivs i en roll med mycket eget ansvar och du uppskattar att arbeta i en dynamisk och föränderlig organisation med högt tempo. För att lyckas i rollen är du analytisk, initiativtagande och prestigelös med goda kommunikativa egenskaper. Givet att rollen innebär ett fokus på vidareutveckling utav processer, rutiner och systemstöd är det viktigt att du är ansvarstagande och driven med positiv attityd samt trivs med att jobba självständigt, så väl som i grupp.
Sista ansökningstag är den 23 november 2022. Urvalsprocessen sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag. Varmt välkommen med din ansökan!