OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
The ROL group of companies is a privately-owned business with a rich history that dates back to 1985. For over 30 years, ROL and our subsidiaries have developed and supplied products and solutions used in thousands of retail stores and offices around the world. Our HQ is located in Jönköping, Sweden but we operate globally both through manufacturing and sales channels. In the ROL group of companies we are
Önskar du att vara en del av vår resa i ett globalt växande och spännande tillverkningsföretag?
I rollen som Operations Controller kommer du ha ett brett ansvarsområde som sträcker sig över flertalet processer inom koncernen, både nationellt och internationellt. Det är av stor vikt att du är ansvarstagande, har en pedagogisk förmåga att förklara teoretiska och praktiska begrepp kopplat till relevanta processer. Operationsenheten innehåller bl.a. områdena inköp och produktion som är ytterst viktiga för koncernens dagliga och framtida verksamhet, därav ser vi att du innehar mångårig erfarenhet inom ett producerande bolag.
Tjänsten utgår från vårat huvudkontor i Jönköping och du rapporterar till Head of Controlling.
Ansvar
Som Operations Controller förväntas du bära det operativa ansvaret för;
* ROL´s kalkylmodell, kontinuerlig avstämning av basdata, underhåll och processer, samt analyser, benchmarking och efterkalkyler.
* Driva och hålla efter ROL´s interna prispolicy och transferpriser.
* Baserat på ovan, skapa förståelse, acceptans av nödvändig ekonomisk kontroll och processer och på ett sakligt sätt förmedla syftet med dessa, delvis genom utbildning.
* Etablera processer och definitioner för att följa upp lönsamheten på produkterna.
* Aktivt arbeta med att uppmärksamma förändringar som kan påverka verksamheten.
Du kommer proaktivt stödja Operationsenheten i ekonomiska och affärsrelaterade frågor, liksom delta i etablering, utveckling av processer och register, driva på kontinuerligt underhåll samt kritiskt granska dessa. Exempel på sådana områden är;
* KPI:er och innehåll i BI-verktyg.
* Affärsplan, budget och forecast-processer, löpande rapportering och analyser mm.
* Investerings- och internkontrollsprocesser.
Övriga projekt som uppkommer inom det egna ansvarsområdet eller inom Operation.
Kravprofil och personliga egenskaper
För att lyckas i rollen ser vi att du,
* Innehar högskole-/universitetsutbildning i affärsinriktad ekonomi och/eller mångårig erfarenhet inom relevant arbetsområde
* Har gedigen kunskap och praktiskt erfarenhet inom produktion och standardiserade kostnadsmodeller
* Tillämpar ett kritiskt förhållningssätt
* Har hög integritet och pedagogisk förmåga att kunna förklara praktiska och teoretiska problem
* Har obehindrad kunskap i svenska och engelska, både i tal och skrift
* God kunskap i Office 365, framförallt i Excel och erfarenhet inom BI-verktyg
* Kunskap om affärssystemet IFS är meriterande.
Ansökan
Din ansökan till tjänsten vill vi ha senast 2021-04-05. För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta Marie Strand, Head of Controlling, 036 36 89 64 eller Agneta Persson, Head of HR, 036 36 89 22. Intervjuer och urval kommer att ske löpande. Varmt välkommen med din ansökan!