Operations Manager, Vattenfall Kundservice AB

Operations Manager, Vattenfall Kundservice AB

Arbetsbeskrivning

Företagsbeskrivning
Vattenfall är en av Europas största producenter och återförsäljare av el och värme. Våra huvudmarknader är Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark och Storbritannien. Inom Vattenfallkoncernen finns cirka 21 000 anställda. Vi har elektrifierat industrier, levererat energi till bostäder och förvandlat tillvaron genom innovation i över hundra års tid. Vi vill nu göra det möjligt att leva fossilfritt inom en generation och vi driver på övergången till ett hållbart energisystem.


Jobbeskrivning
Vattenfall Kundservice Norden tilldelades fackförbundet Unionens pris för Sveriges mest HBTQI-vänliga arbetsplats 2021. Vi är övertygade om att framgång byggs genom mångfald och inkludering. Vi vet att ett bra arbetsklimat, ett förstklassigt kundmöte och ett innovativt tänkande baseras på att vi alla kompletterar varandra. Hos oss kan du med stolthet vara den du är!


Som Operations Manager ansvarar du för den operativa verksamheten. Du och ditt team ansvarar för att effektivt leda, managera och utveckla enheten med stöd i uppsatta klient-SLA samt Vattenfall Kundservice Nordens strategier, affärsplan och värdegrund. Du arbetar med målstyrning och kontinuerliga förbättringar och använder kunskapen och engagemanget hos alla medarbetare för att utveckla affären och teamen mot en kundupplevelse i världsklass. Som Operation Manager är du ansvarig för en enhet på cirka 60 medarbetare och fem direktrapporterande People & Business Managers samt direktrapporterande Customer Interaction Officer.


Att arbeta som Operations Manager kräver ett tryggt, prestigelöst, handlingskraftigt, resultatfokuserat och tydligt ledarskap. Vi söker en ledare med förmåga att koppla samman affär, människor och service. Du tycker om att arbeta resultatorienterat och har förmåga att etablera det förhållningssättet hos dina medarbetare. Du arbetar strukturerat men förstår också vikten av att agera proaktivt i linje med förändrade förutsättningar.


Som Operations Manager ingår du i Customer Relations ledningsgrupp på Vattenfall Kundservice AB och rapporterar till Director Customer Relations. I grupperingen driver och utvecklar du ansvarsområden som ingår inom ramen för rollen samtidigt som du är lyhörd för att skapa förutsättningar efter verksamhetens behov. Du förväntas agera enligt våra gemensamma värderingar samt aktivt arbeta för mångfald och inkludering. Du ansvarar för att utveckla dina medarbetare till deras fulla potential och du har förmågan att lita på och ge ansvar till dem genom delegering


Befattningens huvudsakliga arbetsuppgifter och ansvarsområden:
Optimera vår leverans och skapa rätt förutsättningar för våra People & Business Managers att nå uppsatta mål
Ta ansvar för en säker och trygg arbetsmiljö för samtliga medarbetare
Efterleva Vattenfalls policys och riktlinjer
Genom arbete med statistik, identifiera prioriterade områden kopplat till våra uppsatta KPI:er och säkerställa att vi ligger inom ramen för budget
Arbeta med ständig förbättring och effektivisering av verksamheten
Hantera avvikelser på ett systematiskt sätt
Stötta våra klienter med deras ambitioner och strategier genom att aktivt delta i möten på operativ/taktisk nivå.
Rapportera och ge löpande input till Customer Relations Director
Analysera resultat och upprätta aktiviteter för olika målområden

Dina personliga egenskaper:
Strukturerad, resultat- och lösningsorienterad
Brinner för att skapa varma och högpresterande team
God analytisk förmåga
Väl utvecklad kommunikativ förmåga
Förmågan att lägga fram konstruktiva förslag och idéer på ett övertygande sätt
God förmåga att etablera och bibehålla relationer samt främja samarbete mot tydliga gemensamma mål
Förmågan att prioritera i en flexibel miljö där riktlinjer snabbt kan förändras samtidigt som du har medarbetarnas bästa i åtanke
Du har en naturlig förmåga att engagera, inspirera och sprida energi.
Du skall känna dig trygg i vår värdegrund



Kravspecifikation
Dina kvalifikationer:
Högskoleutbildning eller motsvarande
Minst 5 års dokumenterad ledarerfarenhet
Erfarenhet av personalintensiv verksamhet
Erfarenhet av att leda chefer är meriterande
Erfarenhet av att ha arbetat som ledare inom taktiska och strategiska roller är är meriterande
Erfarenhet av ledningsgruppsarbete är meriterande
Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift



Ytterligare information
Vi erbjuder
Förutom att du får vara med och forma framtidens smarta energisamhälle erbjuder vi dig ett utvecklande och omväxlande arbete med många kontaktytor. För oss på Vattenfall är det viktigt att arbete och privatliv har en god balans, därför erbjuder vi flexibilitet i arbetet samt möjlighet till att arbeta hemifrån vid behov. Vi har även en hel del andra personalförmåner som exempelvis arbetstidsförkortning, förmånliga tjänstepensionsavtal, föräldraledighetstillägg med mera. Läs mer om våra förmåner här.


Placeringsort
Umeå


För mer information om själva tjänsten kontakta rekryterande chef Josefin Höglund Boström, +46725775343. För frågor om rekryteringsprocessen kontakta rekryterare Anna Uppström, anna.uppstroem@vattenfall.com


Fackliga representanter via Vattenfalls växel, 08 739 50 00 Shahriar Badiei (Akademikerna), Christer Von Ahn (Unionen), Mikael Mukka (SEKO), Cecilia Bodin (Ledarna). Du når alla via Vattenfalls växel, 08- 739 50 00.


Välkommen med din ansökan senast 30 juli 2024. Urval och intervjuer sker efter sista ansökningsdatum. Vi tar endast emot ansökningar via vår webbplats.
Vi är övertygade om att mångfald bidrar till att bygga ett mer lönsamt och tilltalande företag och strävar efter att vara goda förebilder när det gäller mångfald. Vattenfall arbetar aktivt för att alla medarbetare ska ha samma möjligheter och rättigheter oavsett ålder, etnisk eller kulturell bakgrund, könstillhörighet, religion/tro, sexuell läggning eller funktionsförutsättning. Läs mer om hur vi arbetar med mångfald och inkludering här.


Då säkerheten för Vattenfall och dess anställda är avgörande kommer vi innan varje anställning genomföra en ”pre-employment screening”. Dessa kontroller baseras på din roll som du kommer att fylla inom Vattenfall.


Vattenfall är en del av Sveriges kritiska infrastruktur, därmed är många av våra tjänster säkerhetsklassade. Är denna tjänst säkerhetsklassad kommer säkerhetsprövning genomföras innan anställning, i enlighet med säkerhetsskyddslagen.


Vi ser fram emot din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Thomas Isaksson

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Umeå Luleå
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 5 juli 2024
  • Ansök senast: 4 augusti 2024

Besöksadress

Skeppsbrogatan 48, 3 tr
None

Postadress

Skeppsbrogatan 48, 3 tr
Luleå, 97125

Liknande jobb


19 december 2024

16 december 2024

Kundservicemedarbetare - Gotlands Energi

Kundservicemedarbetare - Gotlands Energi

7 november 2024