Operations Specialist – Backoffice

Arbetsbeskrivning

Är du vår nya medarbetare som vill bidra till samhällsnytta i finansmarknadens centrum? Riksgälden söker en noggrann och driven lagspelare till enheten Backoffice. Enheten har ett tiotal medarbetare och har en nyckelroll för statens betalningar och affärer.

Enheten deltar i Riksgäldens samtliga verksamhetsprocesser och ansvarar i dessa för clearing och hanterar Riksgäldens affärstransaktioner och betalningar, fastställer statslåneräntan, och bidrar till rapporteringen av statsskulden med mera.

Din roll

Som Payment Operations Specialist kommer du att arbeta operativt i Riksgäldens processer med bland annat ansvar för betalningssystemet Swift, samt utöver det driva utvecklingsarbete.

Vi söker en ansvarstagande och analytisk problemlösare som gärna driver frågor framåt inom ramen för projekt. I din roll kommer du, utöver det operativa arbetet, att vara en nyckelperson när det gäller att samordna och utveckla Riksgäldens operativa processer. De utvecklas ständigt för att fungera både internt och gentemot externa parter som clearinghus, banker, motparter och RIX med flera.

Vi söker dig som har


• en akademisk examen inom ekonomi eller annan utbildning eller erfarenhet som vi bedömer vara likvärdig.
• erfarenhet från finansiella sektorn och arbete med Swift. Det är meriterande om du arbetat med clearing och avveckling mot bland annat Euroclear, RIX (Riksbanken) och Nasdaq (börsen)
• erfarenhet av arbete i projekt
• god samarbetsförmåga
• erfarenhet av serviceinriktat arbetet
• goda språkkunskaper. Du skriver och talar god svenska och engelska.

Vi kommer att lägga stor vikt vid lämplighet för tjänsten samt dina personliga egenskaper.
 
Vi erbjuder en roll som ger möjlighet att driva utveckling i en organisation med korta beslutsvägar. Riksgälden är en arbetsplats med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter, och vi spelar en viktig roll i samhällsekonomin och på den svenska finansmarknaden. Vår vision är att tillsammans göra Riksgälden till en förebild både i Sverige och internationellt. Våra värderingar präglas av öppenhet, trygghet och professionalitet i utförande av vårt arbete. Riksgälden strävar efter att vara en hållbar och attraktiv arbetsgivare, där mångfald, olika erfarenheter, kompetens och bakgrunder tas tillvara.

Kontakt

Om du har frågor är du välkommen att kontakta Jessica Palm, tf enhetschef Backoffice, tel nr 08-613 45 82

Information

Vi tillämpar normalt sex månaders provanställning. Arbetspsykologiska tester kan komma att ingå som en del av rekryteringsprocessen. Tjänsten är säkerhetsklassad vilket kräver svenskt medborgarskap och godkänd säkerhetsprövning. Som anställd vid Riksgälden kan du komma att bli krigsplacerad utifrån totalförsvarets behov.

Ansökan

Välkommen med din ansökan via www.riksgalden.se/jobb senast den 25 augusti 2019.
Bifoga CV, personligt brev, relevanta examensbevis och betyg.
Ange referens RG 2019/664.


Riksgälden är statens centrala finansförvaltning. Vi bidrar till att statens pengar och finansiering hanteras effektivt och att det finansiella systemet är stabilt. Vi spelar därmed en viktig roll i samhällsekonomin och på finansmarknaden. I uppdraget ingår att vara statens internbank, förvalta statsskulden och ge statliga garantier och lån. Riksgälden ansvarar också för statens bankkrishantering och insättningsgarantin. Vårt kontor med cirka 200 medarbetare finns i centrala Stockholm. Läs mer på www.riksgalden.se

Kontaktpersoner på detta företaget

Maria Norström, Upplåningschef
0705485299
Jörgen Eklund, Kommunikationschef
08 613 45 95
Eva Cassel, Avdelningschef
08-613 47 51

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Riksgälden Stockholm
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 19 juli 2019

Besöksadress

Jakobsbergsgatan 13
None

Postadress

Jakobsbergsgatan 13
Stockholm, 10374

Liknande jobb


Backoffice

Backoffice

22 december 2024

KYC Officer

KYC Officer

20 december 2024

Extrajobb inom AML

Extrajobb inom AML

20 december 2024

20 december 2024