OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Det är du och dina arbetskamrater som gör oss till en attraktiv arbetsplats. Öppenhet, respekt och ansvar är våra gemensamma värderingar. Vi tror dessutom att en meningsfull fritid i kombination med hög livskvalitet gör att du tycker det är roligt att gå till jobbet. Låt oss tillsammans utvecklas och dra nytta av varandras kunskaper när vi skapar en bättre vardag för våra medborgare.
Arbetsplatsen
Arbetsmarknadsförvaltningen i Trelleborg ansvarar för arbetsmarknadsfrågor, ekonomiskt bistånd, etablering av nyanlända, kommunal vuxenutbildning, Yrkeshögskola och näringslivsfrågor.
Vår målsättning är att utbildningsnivån i kommunen ska bli högre, att arbetssökande får arbete och att vi har ett gott lokalt näringslivsklimat. Hos oss får du möjligheten att bidra till ett viktigt arbete som gör skillnad för både individen, kommunen och regionen.
Arbetsuppgifter
Arbetsmarknadsförvaltningens uppdrag är att bidra till kompetensförsörjning och tillväxt genom att arbetssökande ska kunna försörja sig själv, att utbildningsnivån i kommunen ska bli högre och att arbetsgivare får tillgång till rätt kompetens.
Arbetsmarknadsavdelningen ska säkerställa att arbetssökande kan försörja sig själv och som operativ chef för Myndighet är det du och din arbetsgrupp som ansvarar för handläggningen av ekonomiskt bistånd samt mottagning och bosättning av nyanlända enligt bosättningslagen. Avdelningen hanterar även ekonomiskt bistånd och arbetsmarknadsinsatser för Svedala kommun.
Det ligger ett stort utvecklingsuppdrag i tjänsten och vi arbetar hypotesdrivet för att uppnå våra mål. Du har ett ledningsansvar för verksamheten som innebär budgetansvar och personalansvar, men också ansvar för uppföljning och utveckling. Ditt ledarskap präglas av att du i ord och handling tror på att höga förväntningar leder till goda prestationer. Du lever kommunens värdegrund och har ett tydligt och nära ledarskap som väcker engagemang och kreativitet hos dina medarbetare.
Kvalifikationer
Du har relevant högskole- eller universitetsexamen. Du har erfarenhet av ledarskap samt personal- och arbetsmiljöfrågor. Det är meriterande om du har utvecklat och lett liknande verksamhet. Vi förutsätter att du har en hög digital ambition och kompetens.
Vi vill att du har erfarenhet av myndighetsutövning, de aktuella lagstiftningarna och goda kunskaper om utredningsarbete. Du ska säkerställa rättssäkra beslut, planering, genomförande, uppföljning och utvärdering av verksamheten. Arbetsmarknadsavdelningen samverkar med många olika myndigheter och enheter lokalt och regionalt och som operativ chef ska du initiera och aktivt delta i samverkan. Du är direkt underställd avdelningschef för arbetsmarknadsavdelningen på arbetsmarknadsförvaltningen och ingår i avdelningens stab och ledningsgrupp. Staben har ett gemensamt ansvar för det samlade uppdraget på avdelningen, dvs att arbetssökande blir självförsörjande.
Du är duktig på att omvärldsbevaka och bygga nätverk för att få till stånd förändring som genererar resultat. Du initierar och driver utveckling utifrån uppställda mål, är positiv och ser möjligheter.
Vi lägger stor vikt vid att du är bra på att samarbeta och skapa goda relationer eftersom arbetsmarknadsavdelningen är en mångfacetterad verksamhet med många samarbetspartners. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Du har B-körkort.
Arbetstid/varaktighet
Heltid/Tillsvidare
Tillträde
2023-09-01. Urval sker löpande.
Kontaktperson
Avdelningschef, Rehanna Ståhlstierna tel: 0410-73 32 63
Fackliga kontakter
Sista ansökningsdag
2023-05-29 via vårt rekryteringssystem, ej via brev eller e-post.
Inför rekryteringsarbetet har Trelleborgs kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi längtar och hoppas på att du vill bli en av oss!
Artiklar i detta ämnet
- Bra ledare som chef