OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Höörs och Hörbys kommuner har tillsammans drygt 34 000 invånare och ligger mitt i Skåne, på gränsen mellan slättlandskapet och skogsbygden. Närheten till hela Skåne, de goda kommunikationsmöjligheterna, den omväxlande naturen och det rika kultur- och fritidslivet har gjort Höör och Hörby till eftertraktade kommuner att bo och arbeta i.
Höör och Hörby kommun samverkar kring Räddningstjänst, Trygghet och säkerhet samt Krisberedskap i en gemensam organisation Räddningstjänsten Skånemitt. Organisationen har ca 120 anställda, övervägande delen består av RIB (Räddningsperson i beredskap) personal fördelat på sex brandstationer i kommunerna.
Tillsammans med andra organisationer, myndigheter och allmänheten skapar vi en säkrare och tryggare vardag genom att förebygga samt att hjälpa och stödja när olyckan eller krisen uppstår. För oss är det viktigt att hjälpa andra, både internt och externt, samt att arbeta för en enklare vardag.
Vi avser att förstärka organisationen och söker därför en operativ chef.
ARBETSUPPGIFTER
Ansvarsområden
Som operativ chef säkerställer du organisationens operativa förmåga enligt gällande handlingsprogram. Du har ett nära samarbete med Teknisk service samt utbildnings- och övningsverksamheten för att utveckla och driva organisationens samlade operativa förmåga. Du har personal, ekonomi- samt verksamhetsansvar för RIB-verksamheten. I uppdraget ingår även att samordna och utveckla insatsledarfunktionen.
Övriga arbetsuppgifter
Du ingår i den operativa beredskapen som Insatsledare enligt schema.
Rollen som operativ chef innebär även att du åtar dig övriga förekommande arbetsuppgifter som finns behov av att genomföra inom ditt kompetensområde.
KVALIFIKATIONER
Erfarenhet och kompetens
För att du ska vara aktuell för tjänsten krävs det att du har eftergymnasial utbildning inom räddningstjänstområdet, lägst motsvarande brandman samt ledningskurs Styrkeledare.
Du har god erfarenhet från operativ tjänstgöring som brandman och befäl. Vi ser det som meriterande om du även har godkänd utbildning för ledningskurs Insatsledare.
Du har erfarenhet av att leda eller samordna personal och verksamhet inom räddningstjänstområdet. För att lyckas i rollen har du goda ledaregenskaper som exempelvis god prioriteringsförmåga, du är empatisk samt har en helhetssyn för organisationens bästa. Du har även ett utvecklingsinriktat sätt beträffande verksamheten.
Som person är du driven, energisk och engagerad.
Du har lägst B-körkort, god datorvana samt en god förmåga att uttrycka dig i svenska i tal och skrift.
ÖVRIGT
Tjänsten kommer att tillsättas under förutsättning att erforderliga politiska beslut fattas samt att den inte behöver tas i anspråk för internt bruk.
Vi tillämpar löpande urval vilket innebär att vi kan kalla till intervju innan ansökningstiden har gått ut.
Som anställd i Höörs kommun har du friskvårdspeng som anställningsförmån, vidare tillämpar vi rökfri arbetstid.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Utbildningsansvarig Daniel Frej
0413-28218
T.f. Operativt ansvarig Hörby/Höör Gert Ehlke
0415-378066
Stf. Räddningschef Joakim Ilmrud
0413-28226
Fackrepresentant BRF BG Svensson
Utbildningsansvarig Gert Ehlke
0415-378066