OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Gävle växer och är i stark utveckling. Vi erbjuder intressanta och utmanande jobb med goda möjligheter för dig att växa. I kuststaden Gävle har du nära till natur, kultur och upplevelser. Vill du vara med och ta Gävle in i framtiden? Nu söker vi dig som vill göra Gävle ännu bättre tillsammans med oss!
Välfärd Gävles medarbetare gör Gävle tryggare för äldre, personer med funktionsnedsättning och människor i utsatta situationer. Vi jobbar även med att skapa de bästa förutsättningarna för vuxnas lärande och för personlig utveckling. Vi erbjuder framtidsyrken som både utmanar och utvecklar och du jobbar med sånt som är viktigt på riktigt. Tillsammans gör vi Gävle tryggare!
Tjänsten är placerad inom enheten internservice som är placerad under kontor Utveckling och stöd samt verksamheten Administrativt stöd. Enheten tillhandahåller interna tjänster till samtliga verksamheter inom sektor Välfärd Gävle. Enheten har tre olika funktioner med totalt nitton medarbetare. Enheten stödjer sektorns chefer och medarbetare med arkiv, posthantering, diarium, GDPR/dataskyddsfrågor, informationssäkerhet, IT-administration, reception och kontorsservice.
ARBETSUPPGIFTER
Är du en erfaren administratör med kunskap och intresse för dataskyddsfrågor? Bra, då kan du vara den samordnare vi söker till sektor Välfärd Gävle! Kom och gör Gävle säkrare tillsammans med oss!
Som samordnare har du en operativ roll där du arbetar med både dataskyddsfrågor och övrig administration inom offentlig förvaltning.
Att arbeta operativt med dataskyddsfrågor innebär att du ska hålla dig underrättad om utveckling av lagstiftningen inom området. Du arbetar med incidentrapportering rörande dataskydd, uppdaterar personuppgiftsbehandlingsregister löpande tillsammans med sektorns verksamheter samt medverkar i arbetet vid begäran om registerutdrag. Du kan också vara behjälplig i arbetet rörande konsekvensbedömningar och informationssäkerhetsklassningar tillsammans med informationssäkerhetssamordnaren.
Utöver dataskyddsfrågor kommer rollen även innefatta övrig administration inom offentlig förvaltning. Du ger stöd och råd gällande diariefrågor till medarbetare i sektorn samt deltar i förändringsarbete inom funktionen och enheten. Administrationen innefattar bland annat att tillsammans med funktionen stödja administrationen av:
- central fysisk posthantering för sektorn
- digitalt inkommande post till sektorns tre nämnder
- arkiveringsfrågor
- informationssäkerhet
- diarieföra inkomna/upprättade handlingar till sektorns tre nämnder.
I uppdraget samverkar du med andra som t.ex. säkerhetssamordnare, informationsägare, kommunarkivarie, IT-avdelningen samt kommunens dataskyddsombud och informationssäkerhetsombud (CISO).
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en eftergymnasial utbildning inom områden som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten. Alternativt har du en annan utbildning och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har kunskap och erfarenhet av att arbeta med dataskyddsförordningen (GDPR) och/eller informationssäkerhet.
För tjänsten ses det som meriterande om du har:
- Erfarenhet av administrativt arbete inom kommunal eller offentlig verksamhet.
- Erfarenhet av diarieföring.
- Erfarenhet av att arbeta i olika IT-system för informationshantering.
- Kunskap om offentlighet och sekretess, och förvaltnings- och arkivlagen.
Du har en god kommunikativförmåga i det svenska språket i både tal och skrift. Du anpassar ditt språk till olika situationer, syften och mottagare.
Du organiserar och planerare ditt arbete väl där du har förmågan att se vad som behöver prioriteras, är effektiv och använder resurserna för att på bästa sätt nå resultat.
I ditt samarbete med andra har du ett prestigelöst förhållningssätt med fokus på det gemensamma målet. Du anpassar dig till olika situationer, och har förmågan att ändra ditt syn- och förhållningssätt.