OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kustbevakningen är en civil statlig beredskapsmyndighet som ansvarar för sjöövervakning och miljöräddningstjänst till sjöss på uppdrag av regering och riksdag. Under beredskapen för miljöräddning arbetar vi förebyggande med miljöövervakning, samtidigt som vi främjar en hållbar havsmiljö. Vi bedriver även tillsyn och kontroll av fiske, tull, gräns, jakt och naturvård till sjöss. Dessutom arbetar vi för att öka tryggheten genom sjötrafikövervakning och har ständig beredskap för sjöräddning. Dygnet runt, året om finns vi på plats längs Sveriges kust, där vi skyddar liv och miljö, nu och för framtiden.
Kustbevakningen är en arbetsplats som präglas av samarbete och engagemang över områdesgränserna. Här finns engagerade medarbetare med varierande kompetenser vilket skapar en dynamisk arbetsplats med ständiga möjligheter att lära nytt. Kustbevakningen arbetar med och har stort fokus på medarbetarskap och ledarskap och det är därför viktigt att din värdegrund stämmer överens med Kustbevakningens – helhetssyn, välvilja och engagemang. Kustbevakningen erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter och rättigheter till alla.
Beskrivning
Kanslienheten är den samordnande funktionen i Operativa avdelningen och länken mellan kärnverksamhetens behov och myndighetens stödfunktioner.
Operativa avdelningen är stor med många enheter, och Kanslienheten är kittet som får delarna att hänga ihop så att verksamheten blir sammanhållen och effektiv. Enhetens ansvar omfattar dels administration av resor, fakturor och IT-behov och dels att vara ett ledningsstöd till chefen för Operativa avdelningen. Vi befinner oss i en dynamisk fas med ett utvecklingsarbete att stärka stödet till avdelningsledningen.
Arbetsuppgifter
Som operativ handläggare är du en viktig del i det lag vi bygger för att stötta avdelningschefen med att sortera i informationsflödet, bereda ärenden, fördela arbetsuppgifter och samordna pågående och kommande verksamhet.
Arbetet består i att, tillsamman med kollegor, administrera flödet av operativa behov. Inkommande information sorteras in i ett ledningssystem för beredning, åtgärder eller delegering. När du lärt känna verksamheten kommer ditt särskilda ansvar vara att bevaka kuststationernas behov. Dina erfarenheter och kreativa idéer kommer att vara viktiga bidrag i arbetet med att förbättra och forma ledningssystemet mot en tydlig målbild att göra avdelningsledningens arbete enklare.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
- Avslutad gymnasieexamen eller likvärdig utbildning.
- Relevant flerårig arbetserfarenhet som administrativt ledningsstöd, eller annan liknande erfarenhet som vi på Kustbevakningen bedömer som likvärdig.
- Erfarenhet av att arbeta i dokument- och ärendehanteringssystem.
- Goda kunskaper i Office-paketet.
- Goda kunskaper i svenska, i tal och skrift.
Det är meriterande om du har:
- Erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet.
- Erfarenhet av stabsarbete.
- Goda kunskaper i engelska, i tal och skrift.
Som person är du ordningsam, flexibel och lösningsorienterad. Du kan både följa satta strukturer och gillar ordning och reda, samtidigt som du ser förbättringsmöjligheter och kan omsätta dessa till praktiska resultat. Du trivs i samarbetet med andra och är både nyfiken och kommunikativ. Du har integritet att ifrågasätta när du inte förstår och tycker om att söka upp kompletterande information. När du kommit in i arbetet kommer du få stort förtroende att göra egna kvalitetsbedömningar. Det är också en fördel om du har förståelse för vad operativ verksamhet innebär. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.
Villkor
Detta är en tillsvidaretjänst med sex månaders provanställning, med start omgående enligt överenskommelse. Frågor gällande tjänsten hänvisas till rekryterande chef Martin Scheutz, 070-864 18 69.
För anställning krävs svenskt medborgarskap, godkänt drogtest samt säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen.
Kustbevakningen medverkar i utlandsuppdrag och internationella insatser. I anställningen ingår därför en skyldighet att tjänstgöra utomlands i de fall det krävs för verksamheten.
Vid tillsvidareanställning medföljer även en skyldighet att krigsplaceras.
Övrigt
För att kvalitetssäkra och effektivisera rekryteringsarbetet använder vi ett elektroniskt ansökningsformulär i samarbete med Varbi för samtliga lediga jobb. Fyll i din ansökan så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.
Kustbevakningen är en statlig myndighet och det innebär att uppgifterna som du lämnar till oss kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Normalt gäller ingen sekretess för de uppgifter som behandlas i databasen. Om du har skyddade personuppgifter ska du kontakta den kontaktperson som finns angiven i annonsen.
Inför rekryteringsarbetet har Kustbevakningen tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Regionchef NO Kenneth Neijnes
070-609 00 74
Enhetschef Jonatan Tholin
0455-353486
Räddningstjänstchef Bernt Stedt
0455-35 34 53
Avdelningschef Henrik Jonsson
0455-353497
Enhetschef Anders Hjelmberg
0455- 353625
Sektionschef Fredrik Tyrén
Sektionschef Carolina Carlsson
Tf enhetschef Metodutveckling sjöövervakning Cecilia Stenér
0455-353504
Enhetschef Ulrica Carlson
Enhetschef Henrik Lindell
070 3269909