Operativ informatör på Tågtrafikledningen

Arbetsbeskrivning

Som informatör får du ett lärorikt och spännande arbete med grundlig introduktion, utbildning samt handledning för en optimal start. Din anställning inleds med 4-5 månaders betald utbildning i den operativa miljön.


Operativ informatör på Tågtrafikledningen

Arbetsuppgifter

I rollen som trafikinformatör ansvarar du för informationsspridning både internt och externt för att säkerställa att tågresenärerna och kunder får bra och tillförlitlig information om läget i tågtrafiken. Detta kan gälla allt från försenade och inställda tåg till byte av perrong. Det här är en roll där du når ut till många människor, och det är därför viktigt att du har en god kommunikationsförmåga och är noggrann i hur du uttrycker dig både i tal och skrift.
Du kommer att sitta i en operativ miljö och du samverkar tillsammans med flera andra funktioner. En trafikinformatör måste vara beredd på oväntade, plötsliga och allvarliga störningar. Du är en viktig spelare i kommunikationen i lokalen för att föra vidare informationen. Du ansvar för att alla beslut kommuniceras vidare ut till resenärer och tågoperatörer och andra intressenter. Informationen du hanterar går ut via befintlig utrustning på stationerna och lägger grunden för information till olika hemsidor, appar och media. För att kunna göra det gäller det att du håller dig uppdaterad om läget i trafiken. Det gör du via datoriserade övervakningssystem och genom att ha ett gott samarbete med kollegor och järnvägsföretag.
Tågtrafiken är igång dygnet runt under årets alla dagar. Som trafikinformatör arbetar du i nuläget enligt ett schema i enlighet med detta, och det kommer att inkludera såväl vardagar, helger och nätter. En av de roligaste sakerna med det här jobbet är att ingen dag är den andra lik. Det innebär att det kan vara både lugna stunder men också gå från 0-100 om en incident eller olycka plötsligt uppstår.

Övrig information

Placeringsort: Stockholm
I denna rekrytering används webbaserade tester som en del i urvalet. Går du vidare i rekryteringsprocessen kommer testlänkar att skickas ut under vecka 36.
Intervjuer sker fysiskt och förväntas hållas i mitten av september.
Vi använder främst mail (från mejladress: noreply@heroma.se) för att göra utskick och kallelser. Kolla din inkorg och även skräppost/SPAM regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss! För att undvika att information gällande din ansökan klassas som SPAM kan du med fördel lägga till vår e-postadress: noreply@heroma.se i dina e-postkontakter.
Vid lönesättning tar vi hänsyn till tidigare relevanta erfarenheter.

Kvalifikationer

Som person är du kommunikativ vilket innebär att du på ett tydligt och tillförlitligt sätt kan förmedla information om trafikläget. Utöver detta krävs att du har god samarbetsförmåga, då du sitter i en operativ ledningsmiljö med flera kollegor som du har ett nära samarbete med. Du behöver även ha en god problemlösningsförmåga samt simultanförmåga med förmåga att arbeta under varierad belastning. Eftersom anställningen innefattar utbildning innehållande självstudier och regelbundna kunskapstest, ser vi att du även kan och vill ta ansvar för ditt eget lärande.
Vi söker dig som har
gymnasieutbildning, alternativt tillskansat dig motsvarande kunskap t.ex. genom relevant erfarenhet från arbete eller andra studier
god förmåga och erfarenhet i närtid av att använda olika system för att kommunicera effektivt i stressade situationer
mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift

Det är meriterande om du har
aktuell vana att regelbundet arbeta obekväma tider och/eller skift, t.ex. nätter och sena kvällar
aktuell och relevant arbetslivserfarenhet från operativ verksamhet eller annan övervakande centralfunktion (exempelvis inom trafikledning, logistik, larm- och bevakning eller driftcentral)
aktuell och relevant erfarenhet från arbete inom kommunikation, support och/eller kundtjänst
har aktuell arbetslivserfarenhet från järnvägsbranschen


Ansökan

De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Om det inte står något annat i annonsen vill vi att du bifogar ditt CV. Vi har slutat begära in personligt brev eftersom vi inte har med det som del av urvalsunderlaget.
Inom Trafik jobbar du i händelsernas centrum för att få vårt transportsystem att fungera för alla Sveriges tusentals resenärer - dygnet runt, året runt. Vi planerar, leder och övervakar trafiken på 98 500 km statliga vägar och 14 200 km statliga järnvägar. Vår uppgift är att bidra till att vägarna är framkomliga, att tågen kommer i tid och att trafikinformationen är aktuell.
På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Jimmy Janske
010-123 3114
Avdelningschef Maria Wååg
010-123 1072
Enhetschef Maria Lundmark
010-123 1148
Avdelningschef Mattias Qwinth
010-124 2132
Sektionschef Mattias Ahlström
010-123 1115
Sektionschef Jennie Fagermo
010-124 1655
Enhetschef Björn Ållenberg
010-123 7347
Enhetschef Lars Holst
010-124 3761
Enhetschef Charlotta Johansson
010-123 6105
Enhetschef Kenneth Fridolin
010-124 0089

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Trafikverket
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 12 augusti 2024
  • Ansök senast: 4 september 2024

Besöksadress

Röda vägen 1
None

Postadress

Röda vägen 1
BORLÄNGE, 78189

Liknande jobb


KYC Officer

KYC Officer

20 december 2024

Extrajobb inom AML

Extrajobb inom AML

20 december 2024

20 december 2024