Operativ inköpare

Operativ inköpare

Arbetsbeskrivning

Huvudsakliga arbetsuppgifter:
Som Operativ inköpare tillser man att material kommer hem i rätt tid och i rätt mängd till rätt pris. Man säkerställer att totalkostnaden för artikeln har det mest kostnadseffektiva priset från leverantören. Operativa inköparen säkrar materialförsörjningen till lagret och är leverantörens kanal in i företaget.


Ansvarsområde:
Bevaka ordererkännanden.
Bevaka leveranser och säkerställa hemtagning.
Bereda material för garanti och reservdelar.
Skicka reklamationer till leverantör i händelse av kvalitetsproblem.
Returnera material till leverantör samt hålla ihop kvalitetsproblem.
Se till att blockerat material inte beställs samt tar kontakt med leverantören för att stoppa deras produktion till utredning om orsak är utredd.
Kontrollera fakturor mot ingångna avtal för att identifiera prisavvikelser.
Hantera tvister inom ramen för gjorda köp.
Samarbeta med metod för att ha rätt data i systemet.
Tillse att grundläggande data finns med i affärssystemet som berör inköp.
Bidra med information till processen för att köpa och tillverka.
Prisförhandla för specifika produkter och leverantörer.
Arbeta med ständiga förbättringar gällande logistik samt inköpsprocessen.
Medverka och aktivt bidra i erforderliga möten.
Skicka uppdaterat ritningsunderlag till leverantörer vid ritningsuppdatering.



Personliga egenskaper och önskvärda kvalifikationer:
Har högskoleutbildning inom relevant område eller motsvarande arbetslivserfarenhet.
Har erfarenhet av kommersiella relationer.
Har erfarenhet av tågbranschen och/eller tillverkande industri.
Har erfarenhet av leveransprojektverksamhet.
Har god förhandlingsvana samt kommunikationsförmåga.
Kan kommunicera obehindrat på engelska och svenska i både tal och skrift.
Har goda kunskaper i Office-paketet, olika affärssystem samt administrativ förmåga.
Har förmåga att arbeta självständigt och fatta egna beslut.
Är noggrann, strukturerad och drivande.
Har förmåga att arbeta med flera parallella arbetsuppgifter samt prioritera bland dessa.
Kan samarbeta, påverka, kommunicera och interagera med samtliga berörda på olika nivåer.
Är lyhörd, lugn och saklig.
Är lösningsorienterad och affärsmässigt medveten.
Har ett motiverande och entusiasmerande sätt.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Primecomp Västerås AB
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 18 augusti 2020
  • Ansök senast: 17 september 2020

Liknande jobb


26 november 2024

25 november 2024

25 november 2024