Operativ inköpare till flygplansunderhåll

Operativ inköpare till flygplansunderhåll

Arbetsbeskrivning

Vill du arbeta i en dynamisk och internationell miljö i ett företag där du som anställd får stort ansvar och har goda utvecklingsmöjligheter? Då kan det vara dig vi söker för rollen som inköpare inom Gripen Sustainment i Arboga.

Din roll

Som inköpare inom Sourcing & Supply Chain har du det operativa inköpsansvaret för att säkerställa leverans av planerade behov till vår produktion, vilket kännetecknas av stort leveransfokus. Du kommer att ingå i ett team som köper in reservdelar, reparationer, och material till flygplanskomponenter. Detta ställer stora krav på kvalitet, problemlösning, flexibilitet och snabba insatser från både leverantörer och köpare. Du förväntas kunna hantera inköp av både standardkomponenter och beredning, framställning och tillverkning av komplexa kundspecifika produkter. Du bör vidare på ett enkelt sätt kunna manövrera mellan uppgifter av olika karaktär.

I denna roll kommer du verka i många gränssnitt inom organisationen. Dina viktigaste gränssnitt utöver leverantörerna kommer att inkluderas i funktionerna planering, kundsupport, ingenjörer, strategiskt inköp samt projekt- och exportkontrollfunktioner.

Då Saab arbetar inom en industrisektor som är föremål för exportkontroll, måste du förstå syftet och avsikten med detta på en övergripande nivå samt ha förmåga att snabbt bekanta dig med och agera på relevanta lagkrav.

Dina arbetsuppgifter kommer huvudsakligen att vara:

* Inköp av reservdelar, reparationer och tjänster baserat på planerade behov
* Orderbeställning och leveransövervakning
* Försäljningsorder
* Erhålla kostnadsberäkningar
* Fortlöpande feedback till inom verksamheten och leverantörsuppföljning
* Flödesoptimering
* Granska kostnadsanalyser ifrån leverantörer

Placeringsort är Arboga.

Din profil

För att lyckas och trivas hos oss, tror vi också att du är en prestigelös och lösningsorienterad lagspelare som har förmågan att agera i nuet samtidigt som du behåller fokus på slutmålet. Som person är du ansvarsfull, stabil och driven. Du ser positivt på förändring eftersom det innebär möjlighet till anpassning och justering av arbetssätt och synsätt, både för dig själv och för verksamheten. Du bör trivas i produktionsmiljö och ha en god förståelse för vilka faktorer som styr inköp i försörjningskedjan.

Du bör också kunna styra ditt flöde självständigt för att säkerställa väl utförda leveranser. Eftersom du kommer att samarbeta inom olika gränssnitt i organisationen är det avgörande att du relaterar till andra på ett smidigt sätt för att tillsammans sträva mot uppsatta mål.

Du behöver ha följande kvalifikationer:

* Erfarenhet av att jobba med operativt inköp
* Relevant utbildning på eftergymnasial nivå
* Goda kunskaper i engelska och svenska i tal och skrift
* God a färdigheter inom MS Office, särskilt Excel

Har du dessutom erfarenhet inom ett eller fler av följande områden är det meriterande:

* Erfarenhet av inköp inom flygunderhållsindustri, försvarsindustri, läkemedelsindustri eller annan mycket reglerad verksamhet
* Erfarenhet av och/eller intresse för exportkontroll
* Erfarenhet av arbete i affärssystem från IFS

Befattningen kräver att du genomgår och godkänns enligt vid var tid gällande bestämmelser för säkerhetsskydd. För befattningar där Saab har krav på säkerhetsklassinplacering kan, i förekommande fall, medföra krav på visst medborgarskap.



Vad du blir en del av

Affärsområdet Aeronautics är en innovativ leverantör av flygplanssystem i världsklass och har ett brett utbud av supportlösningar inom civil och militär luftfart. Inom affärsområdet bedrivs forskning, utveckling och produktion av militära flygplanssystem. Vi säkrar framtiden inom flygindustrin genom forskning och studier av innovativa flygsystem och vidareutveckling av våra produkter.

Som medarbetare på Aeronautics blir du en del av en organisation som präglas av mångfald, samarbete och inkluderande medarbetarskap, och där ständigt lärande och balans i livet värderas högt. Du får arbeta i en innovativ och kreativ arbetsmiljö där du har möjlighet att bygga en långsiktig och givande karriär.

Vänligen observera att vi arbetar med löpande urval och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum har gått ut. Du kan ansöka på antingen svenska eller engelska.

Har du frågor kring tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterande chef Tommy Johannessen. tommy.johannessen@saabgroup.com eller 010-215 65 32



Saab är ett företag där människan står i centrum. Vi har en god arbetsmiljö där vi stöttar och hjälper varandra att göra vårt bästa. Kontinuerligt lärande, välmående, karriär- och talangutveckling är exempel på områden där vi alltid arbetar hårt för att säkerställa att du som medarbetare får de möjligheter som du behöver.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Saab AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 16 juni 2023
  • Ansök senast: 11 augusti 2023

Liknande jobb


Inköps och e-handelsexpert

Inköps och e-handelsexpert

22 november 2024

Sourcing Manager Software

Sourcing Manager Software

22 november 2024

22 november 2024

21 november 2024