OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta i en dynamisk och internationell miljö i ett företag där du som anställd får stort ansvar och goda utvecklingsmöjligheter? Då kan det vara du vi letar efter! Nu letar vi efter en Senior Operational Inköpare inom Gripen Support i Arboga.
Din roll
Som köpare inom Supply Chain har du det operativa inköpsansvaret för att säkerställa leverans av planerade behov till vår produktion, vilket kännetecknas av ett stort projektfokus. Du kommer att ingå i ett team som köper in reparationer och material till flygplanskomponenter. Detta ställer stora krav på kvalitet, flexibilitet och snabba insatser från både leverantörer och köpare. Du förväntas kunna hantera inköp av både standardkomponenter och beredning, framställning och tillverkning av komplexa kundspecifika produkter. Du bör vidare på ett enkelt sätt kunna manövrera mellan uppgifter av olika karaktär.
När Saab arbetar inom en industrisektor som är föremål för exportkontroll, måste du förstå syftet och avsikten med detta på en övergripande nivå samt ha förmåga att snabbt bekanta dig med och agera på relevanta lagkrav. Dina främsta uppgifter kommer huvudsakligen att vara följande:
* Inköp av reparationer och tjänster baserat på planerade behov
* Orderbeställning och leveransövervakning
* Försäljningsorder
* Erhålla kostnadsberäkningar
* Fortlöpande feedback till kundchefer och leverantörsuppföljning
* Flödesoptimering
Dina viktigaste gränssnitt, utöver leverantörerna, kommer att inkluderas i funktionerna planering, strategisk inköp, projektkontor- och exportkontrollfunktioner.
Vill du veta mer om Saab-livet och fördelarna med att arbeta hos oss? Läs vår People Philosophy.
Din profil
För att lyckas och trivas hos oss, tror vi också att du är en prestigelös och lösningsorienterad lagspelare som har förmågan att agera i nuet samtidigt som du behåller fokus på slutmålet. Du är ansvarsfull, stabil och har en positiv attityd. Dessutom har du lätt för att anpassa dig till förändrade omständigheter, kan snabbt ändra ditt synsätt och du ser möjligheterna som kommer med förändringar!
Du är en person som har inköpsbakgrund. Du bör trivas i produktionsmiljö och ha en god förståelse för vilka faktorer som styr inköp i försörjningskedjan. Du bör också kunna styra ditt flöde självständigt för att säkerställa väl utförda leveranser.
Andra önskvärda kvalifikationer är följande:
* God kunskap om MS Office
* Bra kommunikationsförmåga
* Erfarenhet från inköpsarbeten inom flygunderhållsindustrin
* Goda kunskaper i engelska och svenska i tal och skrift
Besitter du även erfarenheter inom ett eller fler av följande områden är det starkt meriterande.
* Erfarenhet av inköp inom försvarsindustrin, läkemedelsindustrin eller andra mycket reglerade verksamheter
* Erfarenhet och/eller intresse för exportkontroll
* Erfarenhet av arbete i affärssystem från IFS
Befattningen kräver att du genomgår och godkänns enligt vid var tid gällande bestämmelser för säkerhetsskydd. För befattningar där Saab har krav på säkerhetsklassinplacering kan, i förekommande fall, medföra krav på visst medborgarskap.
Vad du blir en del av
Vi tror att ett öppet klimat, där olikheter uppskattas och åsikter välkomnas, är en förutsättning för vår framtida utveckling. Du kommer att samarbeta med erfarna inköpare och specialister i en miljö som främjar karriärutveckling och personlig tillväxt.
Enheten ingår i affärsområdet Support & Services.
Läs mer om oss här
Sista ansökningsdag: 31 mars 2021
Vänligen observera att vi arbetar med löpande urval och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum har gått ut.
Rekryterande chef:
Peter Lindholm
peter.lindholm@saabgroup.com
+46 13 231754
Önskar du att skapa och förnya samtidigt som du utvecklar dig själv i en utmanande miljö, kan Saab mycket väl ha förutsättningarna att få dig att växa. Vi är stolta över en vårdande miljö, där alla är olika men vi delar samma mål - att skydda människor.