OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Har du erfarenhet som inköpare och vill arbeta i en dynamisk och internationell miljö på ett företag där du som medarbetare får stort ansvar och goda utvecklingsmöjligheter? Då kan det vara dig vi söker!
Om företaget
Saab är ett globalt försvars- och säkerhetsföretag verksamt inom flyg-, land- och marinförsvar, civil säkerhet och kommersiell flygteknik. De är 15 500 medarbetare och har verksamhet på alla kontinenter. Tekniskt är de ledande inom många områden och en femtedel av deras intäkter går till forskning och utveckling.
Saab är också ett möjligheternas företag. Ett företag där mångfald ses som en tillgång och där du som medarbetare får stort ansvar och goda utvecklingsmöjligheter. Men också ett företag som respekterar varje människas behov av ett liv utanför arbetet.
Dina arbetsuppgifter
I rollen har du det operativa inköpsansvaret för att säkerställa leverans av i huvudsak planlagt behov till vår produktion, som präglas av ett stort projektfokus. Du kommer att bli del av ett team som köper in material till såväl prototyper som mindre serieproduktion av tekniskt komplexa lösningar. Detta ställer stora krav på kvalitet, flexibilitet och snabbt agerande hos såväl leverantörer som inköpare. Du förväntas kunna hantera inköp av såväl standardkomponenter som tillverkning av komplexa kundspecifika produkter och du bör med relativ lätthet kunna manövrera mellan uppdrag av olika karaktär. Då Saab verkar inom en industrisektor som är föremål för exportkontroll behöver du på en övergripande nivå förstå syfte och målsättning med detta och ha en förmåga att snabbt sätta dig in i, och agera efter, relevanta regulatoriska krav.
Dina löpande arbetsuppgifter blir i huvudsak följande:
• Inköp av material och tjänster utifrån planlagt behov
• Orderläggning och leveransbevakning
• Eftermarknadsbeställningar
• Inhämta kostnadsförslag
• Löpande återkoppla till kundansvarig samt sköta leverantörsuppföljning
• Registervård
• Flödesoptimering
Dina viktigaste gränssnitt, förutom självklart leverantörerna, kommer du att ha inom funktionerna Planering, Strategiskt Inköp, Projektkontoret och Exportkontrollen.
Din profil
För att lyckas och trivas hos oss tror vi även att du är en prestigelös och lösningsorienterad lagspelare som kan konsten att agera i nuet med bibehållet fokus på målbilden. Du behöver förmågan att manövrera med säkerhet och pondus, samt göra korrekta avvägningar även när alla instruktioner och gränssnitt inte är helt tydliga. Du behöver vara ansvarstagande, proaktiv och ha en positiv inställning. Du bör trivas med pulsen i en produktionsmiljö och ha en god förståelse för vilka faktorer som styr inköp inom Supply Chain. Du bör även självständigt kunna driva ditt flöde för att säkerställa god leveransprecision.
Vidare söker vi dig som har:
• Goda kunskaper i MS Office
• God kommunikativ förmåga
• Goda kunskaper i engelska och svenska i tal samt skrift
Kan du dessutom bocka av något eller några av följande så är du lite av en drömkandidat för oss:
• Inköp inom elektronikområdet
• Erfarenhet av inköpsarbete inom försvars-, läkemedelsindustri eller annan starkt reglerad verksamhet
• Erfarenhet av arbete i affärssystemet IFS
Befattningen kräver att du genomgår och godkänns enligt vid var tid gällande bestämmelser för säkerhetsskydd. För befattningar där Saab har krav på säkerhetsklassinplacering kan, i förekommande fall, medföra krav på visst medborgarskap.
Ansökningsförfarande
Detta är ett konsultuppdrag via oss på Skill, med goda möjligheter till förlängning eller övertagande direkt till Saab.
Vid frågor kontakta gärna ansvarig rekryteringskonsult Oscar Ahle, 08-120 971 72 alt. oscar.ahle@skill.se
Om oss
Skill är ett modernt kompetensföretag med ett brett tjänsteutbud inom rekrytering, bemanning, hr-tjänster och kompetensutveckling. Vi har en stark kundbas i teknik- och industriföretag samt inom IT och tech.
Rätt människor, på rätt plats, kan förändra allt – och när människor växer, växer företag.
People change – everything.