Operativ inköpare till Scania Purchasing, Eftermarknad

Arbetsbeskrivning

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 42 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2014 uppgick faktureringen till 92,1 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6 miljarder kronor.

Vill du som operativ inköpare vara med och utveckla Scanias eftermarknadsaffär?
I så fall så tror vi att denna tjänst kan vara något för dig!

Du kommer att ingå i gruppen Commodity Parts som idag består av tolv inköpare och en inköpsassistent som tillsammans ansvarar för inköp av reservdelar till lastbilar, bussar och motorer. Gruppen har som främsta uppdrag att bibehålla en hög kvalitetsnivå samt hög leveransprecision vad gäller reservdelar till Scanias eftermarknad, och att samtidigt utveckla affärerna med ett stort antal leverantörer.

Dina arbetsuppgifter
I rollen som operativ inköpare kommer du att supportera två strategiska inköpare inom deras sortiment och därmed delta i utvecklingen av strategier för befintliga leverantörer samt den framtida leverantörsstrukturen inom flera produktområden.

Andra huvuduppgifter är att stötta i aktiviteter med syfte att förbättra kvalitet, tillgänglighet och kostnad inom dess produktområden. Du kommer även få möjlighet att delta i förhandlingar av kommersiella avtal. Arbetet sker i stor utsträckning tvärfunktionellt vilket innebär nära samarbete med marknad, logistik, konstruktion samt övriga inköpsfunktioner inom såväl Scania som Volkswagen Group.

Din profil
Vi ser gärna att du har eftergymnasial utbildning, helst civilingenjör eller högskoleingenjör. Något eller några års relevant kommersiell och/eller teknisk erfarenhet ses som meriterande. Du tar ett helhetsansvar för inköp inom ditt sortiment, vilket innebär att du är självständig, drivande och lösningsorienterad. Då rollen innebär kontakter både internt och externt så är det även viktigt att du har en god förmåga att kommunicera och samarbeta med människor. Du är strukturerad och klarar av att hantera ett flertal aktiviteter parallellt. Du ska kunna formulera dig obehindrat i både tal och skrift på såväl svenska som på engelska. Naturligtvis har du ett stort intresse av att göra affärer.

Passar du in på ovanstående och känner dig lockad av att komma in i en dynamisk, kommersiell och internationell miljö med stora utvecklingsmöjligheter så är du välkommen att höra av dig till oss.

För ytterligare information
Kontakta gärna Peter Friberg (Vice President Customized Solutions), +46 8 553 861 51 eller Karl-Johan Valegård (Commodity Manager Parts), +46 8 553 508 71.

Kontaktpersoner på detta företaget

Randstad .

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Scania CV AB
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Publicerat: 7 juli 2016

Besöksadress

Nyköpingsvägen 33-41
None

Postadress

Nyköpingsvägen 33-41
SÖDERTÄLJE, 15187

Liknande jobb


Projektinköpare

Projektinköpare

27 november 2024

27 november 2024

Purchaser

Purchaser

26 november 2024

26 november 2024