OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Har du tidigare erfarenhet av att arbeta som inköpare? Vill du fortsätta utveckla dina erfarenheter på en statlig myndighet? Här är din chans! Vi söker just nu en operativ inköpare på heltid till Svenska Kraftnät Skicka in din ansökan redan nu då vi arbetar löpande med alla våra rekryteringsprocesser.
OM TJÄNSTEN
Svenska kraftnät är den myndighet som ansvarar för att elöverföringssystemet är säkert, miljöanpassat och kostnadseffektivt – i dag och i framtiden. Svenska kraftnät är en myndighet som drivs i form av ett statligt affärsverk. Svenska kraftnät har drygt 1000 medarbetare, de flesta arbetar på huvudkontoret i Sundbyberg, har även kontor i Sundsvall, Sollefteå, Umeå och Göteborg.
Svenska kraftnät är inne i en expansiv fas präglad av stora investeringar med syfte att bygga ut och förnya Sveriges stamnätssystem för el. Inköpsenheten på Svenska kraftnät består idag av ett trettiotal medarbetare som arbetar med bl a kategoristyrning, upphandlingar, avrop och uppföljningar av inköp. Svenska kraftnät har ett stort behov av konsulter inom olika delar av verksamheten och här agerar inköp med team Konsulter & Indirekt nyckelfunktion för att avropa konsulter från framförallt vårt ramavtal för Tekniska konsulter.
Som konsult för Academic Work erbjuder vi stora möjligheter för dig att växa professionellt, bygga ditt nätverk och skapa värdefulla kontakter för framtiden. Läs mer om vårt konsulterbjudande.
ARBETSUPPGIFTER
Ditt uppdrag som operativ inköpare består av att bidra till Svenska kraftnäts utbyggnad av nya och förnyelse av befintliga anläggningar genom att främst avropa tekniska konsulter från våra ramavtal men inköp från andra kategorier kan förekomma. Du ansvarar för hela inköpsprocessen från framtagning av förfrågningsunderlag och avtal, utvärdering av anbud, förhandling med leverantörer samt kontraktsförvaltning. Din roll kommer vara att stödja projektverksamhet med deras behov av konsulttjänster och framförallt avrop från ramavtal. Ditt ansvar är att säkerställa att ordning och reda upprätthålls för ingångna avtal, gällande villkor, omfattning, avtalstid samt tillhörande säkerhetsskyddsavtal och registerkontroller. Du förväntas också bidra till det strategiska kategoristyrningsarbetet genom att stödja kategoriansvarig och kategoriteamet i arbetet. Upphandlingar på Svenska kraftnät genomförs enligt LUF, Lagen om offentlig upphandling inom försörjningssektorerna. Arbetet utförs i nära samarbete med övriga medarbetare på inköpsenheten, många delar av övriga Svenska kraftnät samt leverantörer. Uppdraget kräver god kompetens och förståelse för kommunikation och relationsbyggande då inköpsrollen innebär kontaktytor inom hela verksamheten och med leverantörer.
Detta uppdrag innebär främst att avropa konsulter från deras ramavtal. Du är länken mellan beställarens behov och leverantörernas kompetens. Utifrån beställarnas behov administrerar du de avrop som initierats för att säkerställa en snabb och kvalitativ hantering enligt våra processer och utefter LUF's föreskrifter. Vi arbetar med e-Avrop.
I dina arbetsuppgifter ingår bland annat att:
* Utforma uppdragsbeskrivningar och krav tillsammans med beställaren från verksamheten.
* Sammanställa och granska anbudsformulär och sedan skicka avropsförfrågan till ramavtalsleverantörer via e-avrop.
* Svara på frågor under anbudstiden till leverantörer samt svara på verksamhetens frågor angående avrop och avtal kopplade till konsulter.
* Ta fram beslutsunderlag för tilldelning.
* Tilldela och uppföra avtal och inköporder samt följa upp mot leverantör.
* Föra dialog med vår säkerhetsenhet.
* Upprätta säkerhetsskyddsplaner och följa upp ev. persongranskningar och säkerhetsskyddsavtal.
* Var med och bidra med din kompetens för att ständigt förbättra Svenska kraftnäts arbetssätt och processer inom inköpsnära frågor.
Tjänsten är säkerhetsklassad och du kommer genomgå en säkerhetsprövning om du tar dig vidare i processen.
VI SÖKER DIG SOM
- Utbildning som exempelvis ekonom, ingenjör, jurist, beteendevetare eller KY-utbildning inom inköp alternativt motsvarande relevant utbildning och erfarenhet som Svenska Kraftnät bedömer likvärdigt för uppdraget.
- Minst 3 års erfarenhet av inköpsarbete innebärande avrop/upphandling, hantering av avtal, kontraktsförvaltning, inom de senaste 5 åren.
- Minst 3 års erfarenhet av att avropa/upphandla konsulter utifrån ett inköpsperspektiv som huvudsaklig arbetsuppgift (minst 50% av full tid), inom de senaste 5 åren.
- Minst 2 års erfarenhet av att självständigt gjort avrop / upphandlingar från början till slut, inom de senaste 5 åren.
- Minst 2 års erfarenhet av att ha utfört avrop ifrån ramavtal, inom de senaste 5 åren.
- Minst 2 års erfarenhet av att genomföra konsultavrop enligt LOU eller LUF, inom de senaste 5 åren.
- Goda kunskaper i Officepaketet
- Flytande svenska och engelska i tal och skrift.
Meriterande:
* Minst 1 års arbetslivserfarenhet av att avropa/upphandla tekniska konsulter, inom de senaste 5 åren.
* Minst 2 års arbetslivserfarenhet av förhandlingar, inom de senaste 5 åren.
Övrig information
* Start: December, efter säkerhetsprövning
* Omfattning: Heltid
* Placering: Sundbyberg
Rekryteringsprocessen hanteras av Academic Work och kundens önskemål är att alla frågor rörande tjänsten hanteras av Academic Work.
Vi går igenom urvalet löpande och annonsen kan stängas ner innan tjänsten är tillsatt om vi gått över till urvals- och intervjufasen.
Kontaktpersoner på detta företaget
Sara Frykedal
Consultant Manager Fanny Rosén
08-52257636
Fanny Rosén
Mette Risberg
0736448575
Hedvig Svärd
Konsultchef Catrin Laudon
Sara Frykedal
08-52257605
Fredrik Bardon
Konsultchefsassisten Anna Bengtsson
08-12 05 2224
Konsultchef Lisa Nordell
0812052231