OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du bidra till Sveriges största kunskapsbank inom specialpedagogik? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande ska kunna utvecklas och nå målen i sin utbildning – oavsett funktionsförmåga. Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också flera specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel. Myndigheten har cirka 1 200 medarbetare och verksamhet i hela landet.
Som medarbetare hos oss får du arbeta för allas lika värde i en organisation där delaktighet och engagerade medarbetare värderas högt. Vi ser ett stort värde i att ha medarbetare som mår bra och satsar därför mycket på friskvård och kompetensutveckling. Hos oss har du frihet att påverka ditt arbete. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb
Verksamhetsområdet omfattar myndighetens samtliga regionala och nationella specialskolor som från och med augusti 2019 är 10 till antalet. Utöver skolorna innehåller verksamhetsområdet även en Skolstödsenhet, en Skolutvecklingsenhet och en Hälso- och sjukvårdsenhet.
Skolstödsenheten ger stöd till verksamhetsområdets enheter så att de kan fokusera på våra målgruppers behov. Vi ger bland annat stöd inom områdena inköp, ekonomistyrning, elevadministration, personaladministration, teckenspråkstolkning, lokalfrågor, kök, vaktmästeri och lokalvård. Enheten består av cirka 65 medarbetare.
Då myndigheten finns inom stora delar av landet använder vi digitala verktyg för arbete och möten på distans. Resor i tjänsten förekommer.
ARBETSUPPGIFTER
Du kommer att vara en av två operativa inköpare inom verksamhetsområde Specialskola och ingå i nätverk med kollegor inom och utanför verksamhetsområdet. Du arbetar med kortsiktiga och långsiktiga tidsperspektiv för att uppfylla verksamhetens inköpsbehov. I rollen arbetar du med allt från enklare beställningar i och utanför myndighetens e-handelssystem till mer komplexa direktupphandlingar och avrop från ramavtal.
Som operativ inköpare kommer du att vara ett nära stöd till chefer och övriga medarbetare för att säkerställa att alla inköp sker korrekt. Komplexa och krävande ärenden hanteras i nära samarbete med ekonomienheten. I uppdraget ingår inköp av produkter, varor och tjänster och att säkerställa att inköpen hanteras enligt gällande regler, LOU och interna styrdokument.
Ett stort utvecklingsarbete pågår inom inköpsorganisationen i myndigheten. Det kommer att innebära förändrade arbetssätt t.ex. kategoristyrda team som specialiserar sig inom olika områden.
Arbetsuppgifterna innebär bland annat att:
• Ge stöd och rådgivning kring inköpsfrågor.
• Planera och genomföra inköp av varor och tjänster via avrop eller direktupphandlingar till ett visst värde.
• Ha kontakt och ett nära samarbete inom myndigheten kring inköpsprocessen samt även externa kontakter via telefon och mejlkontakter med våra leverantörer.
• Initiera och leda möten kopplade till uppdraget i t.ex. utbildningssyfte.
• Se till att handlingar diarieförs enligt gällande rutiner.
• Ansvara för ärendehantering, gemensamma rutiner och uppföljning av ärenden.
• Hålla sig uppdaterad kring aktuell lagstiftning, interna regler och rutiner som påverkar inköpsområdet.
Även andra administrativa arbetsuppgifter kan förekomma.
KVALIFIKATIONER
• Lägst gymnasieutbildning.
• Aktuell erfarenhet av arbete med avrop och direktupphandlingar enligt LOU.
• Aktuell erfarenhet av inköp i statlig myndighet eller inom annan offentlig verksamhet.
• Vana av att läsa och ta del av olika styrdokument.
• Vana av att arbeta i system för ärendehantering och e-handel.
• God datorvana och erfarenheter i MS Officepaket samt erfarenheter av att leda och delta i digitala möten.
• God kommunikativ förmåga genom att uttrycka sig väl på svenska i både tal och skrift.
Det är meriterande med:
• Relevant utbildning på universitet/högskola eller annan relevant eftergymnasial utbildning.
• Kunskap eller erfarenhet av kategoristyrning.
• Erfarenhet av e-handel inom UBW och kreditupplysningssystemet Bisnode.
• Erfarenhet av att arbeta mot skolverksamhet.
• Kunskap i teckenspråk.
Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper. Vi söker dig som är noggrann, strukturerad men har samtidigt förmågan att kunna vara flexibel när det krävs. Du har lätt för att samarbeta med andra, är prestigelös och har en förmåga att ta ansvar. Du har även en förmåga att kommunicera information på ett pedagogiskt sätt. Du har lätt för att se helheten och kan prioritera när det behövs.
ÖVRIGT
Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten. Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.
I denna rekrytering samarbetar vi med Jefferson Wells - Manpower Group. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.