OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Borås Stad är organiserad i 16 fackförvaltningar och 14 bolag. Staden omsätter ca 7 miljarder kronor och det arbetar ca 11 000 medarbetare i de olika verksamheterna.
Servicekontoret utgör kommunens interna basresurs för den tekniska och administrativa utförarverksamheten. Vi är en förvaltning inom Borås Stad som arbetar under företagsliknade former och är helt uppdragsfinansierade. Vi är ca 350 anställda och har en omsättning på ca 500 Mkr. Vår verksamhet spänner från anläggningsarbeten, fastighetsservice, verkstadsmekanik till IT-service, central redovisningsservice, löneservice, tryckeri och telefonväxel.
Dataservice är en av avdelningarna på Servicekontoret och vårt mål är att underlätta vardagen för våra kunder och beställare med hjälp av värdeskapande IT för Borås Stads bästa. Vi har driftsansvar för hela Borås Stads nätverk som idag består av en Microsoftbaserad plattform med ca 8000 datorer och ca 25 000 användare. Nätet är uppdelat mellan ett administrativt och ett pedagogiskt nät. Dataservice består av tre enheter, Tjänsteleveransteam 1- och 2 samt ett utvecklingsteam. Till detta kommer stödfunktioner inom ekonomi, administration samt kundhantering.
Borås ligger i en folktät region i Västsverige. 1,5 miljoner människor bor inom 10 mils radie. Med över 109 000 invånare är Borås landets trettonde största kommun. Staden ligger inbäddad i parker och gröna områden och det är alltid nära till naturen. I Borås centrum finns många livliga mötesplatser med stora uteserveringar. Runt om i Borås finns ett hundratal skulpturer uppsatta; Bodhi i Viskan och Pinocchio är bara några exempel. Borås är en handelsstad, men har också en lång tradition som textilstad. Borås är ett nordiskt centrum för postorder och e-handel och många miljoner paket skickas från Borås varje år.
Arbetsuppgifter:
Vi söker dig som har kompetens, kapacitet och vilja att leda en avdelning på ca 45 medarbetare och tre chefer.IS/IT Verksamheten bedrivs i beställarutförar-konceptet; dvs under företagsliknande former på affärsmässiga grunder samt tät kontakt med beställarfunktionerna som är placerade på kommunens olika förvaltningar. Verksamheten bedrivs utifrån politiska beslut där Servicenämnden har det övergripande ansvaret för IT-driften i Borås stad. Inom verksamheten levereras tjänster till ca 60 olika kunder. Du kommer därtill också att ingå som en aktiv part i förvaltningens ledningsgrupp.
Du kommer att:
* Leda och vara närmsta chef för arbetsledare på avdelningen och för stabs-funktionärerna.
* Ingå i SKs ledningsgrupp och i övrigt företräda SK.
* Ansvara för avdelningens verksamhet, ekonomi och personalfrågor samt arbetsmiljöfrågor
* Ansvara för säkerställande av att Borås stads IT-tjänster utförs och levereras på ett serviceinriktat sätt med hänsyn till de olika kundernas behov och önskemål. De levererade tjänsterna ska inneha nivå på kvalitet och kostnader enligt SLA
* Ansvara för avdelningens verksamhetsutveckling och effektivisering
* Ansvara för att verksamheten bedrivs enligt beställarutförar-konceptet samt agera utförarrepresentant.
* Ansvara för att kundfokus och servicegrad möter ställda krav.
* Samverka med interna och externa kontaktytor såsom förvaltningschef, avdelningschefer, HR-specialister, specialfunktionärer, kunder, strategigrupper, IT styrgrupp, stadskansliet, fackliga organisationer, leverantörer etc.
Framtida utvecklingsfrågor kommer att kretsa kring IT-infrastruktur samt verksamhetsstyrning såsom vidareutveckling av beställarutförarkonceptet, affärsmässiga frågor, ekonomi och personalfrågor.
Kvalifikationer:
Du har en adekvat teoretisk utbildning för uppdraget samt dokumenterat god professionell erfarenhet från IT driven affärsverksamhet, inkluderat ekonomistyrning. Du har en dokumenterat god förmåga av att leda större organisationer. Du har ett gediget intresse för ledarskapsfrågor där det är starkt meriterande om du har erfarenhet av arbete i ledningsgrupp. Du har en god förståelse för IS/IT och verksamhetsfrågor samt har viljan och förmågan att utveckla verksamheten.
Personlighet:
Då vi arbetar i tät dialog med såväl interna som externa kontakter kommer vi lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Man kan beskriva dig enligt nedan:
* En god och tydlig kommunikatör som uttrycker dig väl i tal och skrift både på svenska och på engelska
* Social och tillitsfull
* Skapar god samverkan och därigenom också goda resultat. inkluderande och förtroendeskapande som etablerar, utvecklar och underhåller kontaktytor framgångsrikt
* Strukturerad, affärsmässig med ekonomiskt tänk
* Behärskad och rationell i pressade situationer som också kan ta snabba beslut mot väl avvägd risk.
* Drivande i beslutsprocesser, metoder och arbetssätt när du ser förbättringspotential
Anställningsvillkor:
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid, på Dataservice, Servicekontoret i Borås. Tillträde snarast möjligt eller enligt överenskommelse. I Borås stad arbetar vi aktivt för att skapa hälsofrämjande arbetsplatser med en god arbetsmiljö, vi erbjuder olika former av friskvård och tillämpar rökfri arbetstid.
Ansökan:
I denna rekrytering samarbetar Borås Stad med Experis IT. Frågor om tjänsten besvaras av rekryteringskonsult Omar Burazerovic på 0703-774 932. Snabbregistrera ditt CV på www.experis.se och sök tjänsten.Vänligen vänta inte med att skicka din ansökan då urval och intervjuer sker löpande.
Vi ser fram emot din ansökan.
Kontaktpersoner på detta företaget
Jovanka Praizovic
+46 8 508 954 45
Elin Hedberg
08-508 954 39
Susanne Bostam-Edin
08-508 954 63
Ann-Catrine Snis
08-50895453
Jan Falck
08-50895444
Annica Karlsen
Peter Westberg
Johanna Di Sivo
+46 8 508 954 34
Liselotte Sundberg
+46317086785
Camilla Edbom
018-18 59 82