Operativ Koordinator/Samordnare till Sjöpolisen

Operativ Koordinator/Samordnare till Sjöpolisen

Arbetsbeskrivning

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 37 500 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. Myndigheten befinner sig i en omfattande tillväxt som kommer att pågå de kommande åren. Detta för att kunna möta framtidens utmaningar. Att arbeta för polisen är att skapa trygghet i människors liv. Varje dag.

Operativa enhetens uppdrag är att aktivt stödja lokalpolisområden, polisområden och enheter i sitt grunduppdrag. Detta görs genom att utveckla och tillhandahålla specialistförmåga som höjer den operativa effekten i arbetet med regionens problembild. Med specialistkompetens, hög service och god samverkan är operativa enheten en viktig del i det operativa och brottsbekämpande arbetet i region Stockholm.

Huvuduppdraget för Sjöpolisen är att säkerställa alla Polismyndighetens behov i marin miljö och är en operativ regional förmåga med ett nationellt ansvar. Marin miljö definieras som: kust, öar och vattenområden över och under vattenytan. Är du redo för en större uppgift?

ARBETSUPPGIFTER
Som operativ koordinator/samordnare kommer du inrikta och samordna det operativa arbetet på Sjöpolisen så att resurserna prioriteras och används effektivt. Det innebär att du kommer ha det övergripande operativa samordningsansvaret där du kommer hålla ihop Sjöpolisens planeringsprocess. I rollen kommer du även samarbeta med interna och externa samverkanspartners. Som operativ koordinator/samordnare kommer du även arbeta med att samla in regionala och lokala problembilder i den marina miljön. Utifrån det kommer du uppdatera och presentera Sjöpolisens lägesbild samt säkerhetsställa rätt operativa inriktning. Inom ramen för detta kommer du arbeta med att säkerhetsställa att bemanningen anpassas efter inplanerade insatser och händelser i regionen. Som operativ koordinator/samordnare kommer ingå i en stöd/service grupp tillsammans med bland annat utredare och FU-ledare.

KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• Slutförd och godkänd Polisexamen
• Aktuell arbetslivserfarenhet av att arbetsleda personal, personalplanering, erfarenhet av operativ planering eller likvärdig erfarenhet som arbetsgivaren finner relevant för tjänsten
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
• Erfarenhet av dator som arbetsredskap i ditt dagliga arbete med god vana av att arbeta i Officepaketet, företrädelsevis Excel

Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av att samarbeta med externa och interna samverkanspartners
• Erfarenhet inom operativ planering eller ledning från annan brottsbekämpande myndighet exempelvis Tullverket eller Kustbevakningen, eller från annan verksamhet som arbetsgivaren finner relevant för tjänsten
• Erfarenhet från stabverksamhet som arbetsgivaren finner relevant för tjänsten
• Polisiär bakgrund i att planera och leda polisiär verksamhet
• Erfarenhet av att arbeta som polisinsatschef
• Förmåga att uttrycka dig på andra språk utöver svenska

Personliga egenskaper
För att trivas i rollen ser vi att du är initiativtagande och självständig i ditt arbete, med en förmåga att både identifiera och agerar på vad som behöver göras i uppdraget. Likväl är det viktigt att du samarbetar och samverkar bra med andra då du kommer arbeta mot flera olika funktioner både inom och utanför polismyndigheten. För att lyckas i rollen behöver du därför vara självgående med en förmåga att prioritera och strukturera ditt arbete för att driva arbetet vidare. I rollen kommer du planera och inrikta polisverksamheten hos Sjöpolisen. Det ställer krav på beslutsamhet och omdöme, då du i rollen kommer behöva göra avvägningar och prioritering trots begränsad information.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Arbetsort: Nacka (kommer att flytta till Frihamnen under 2025).
Funktion: Operativ Koordinator/Samordnare

Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens rekryteringssystem Visma Recruit.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult. Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Tf Gruppchef Shakila Mohammad
010-5686714
Gruppchef Carina Karlsson-Kriström
010-563 58 48
Kommissarie & kanslichef, LPO Rinkeby Jörgen Ohlsson
010-56 304 88
Sektionschef Johan Andersson

Ledningsstöd Leo Hoffman

Gruppchef barn Margaretha Forsberg
010-56 460 91
gruppchef vuxen Lena Holmstedt
0105646113
Gruppchef Robert Lorentzon
010-56 354 85
Sektionschef Kent Drougge
010-56 354 79
Sektionschef Rikard Gunzenheimer, 010-562 80 63

Sammanfattning

Besöksadress

Polhemsgatan 30 10226 Stockholm
None

Postadress

Box 12256
Stockholm, 10226

Liknande jobb


Chef till BF-IGV vid LPO Södra Roslagen

Chef till BF-IGV vid LPO Södra Roslagen

16 december 2024

Fu-ledare LPO Nordost

Fu-ledare LPO Nordost

3 december 2024

29 november 2024