OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker en engagerad och vass lönespecialist som har gedigen erfarenhet av löneadministration och förändringsprojekt och nu är redo att ta klivet in i en chefsroll för att driva löneteamets utveckling.
_
OBOS i Sverige växer och vi är på väg in i en ökad digitalisering och vill skapa en proaktiv lönefunktion där du som ledare och dina kollegor kommer att få driva utvecklingen av nya rutiner, uppföljning och förbättringsområden. Du kommer att ingå i OBOS HR & Löneteam.
_
Arbetsuppgifter
I rollen som ansvarig för Lön är dina huvudsakliga arbetsuppgifter att:
- Leda arbetet för löneteamet (3 personer).
- Identifiera och analysera möjligheter till effektivisering.
- Driva förändring- och implementationsprojekt, t ex inom digitalisering.
- Operativt hantera hela löneprocessen med eget ansvar för löneutbetalningar.
- Tolka kollektivavtal, hantera avvikelser, semesterberäkning, arbetsgivardeklarationer, uppföljningar, utlägg, reseräkningar, systemunderhåll samt framtagande av statistik, arbetsgivarintyg.
- hantera pensions- och försäkringslösningar övergripande.
- Ha kontakt med HR Business Partners, chefer och medarbetare i olika frågor.
- Ha kontakt med myndigheter avseende årsinkomster och sjukskrivningar.
- Planera, skapa och genomföra utbildningar som underlättar löneprocessen.
Vi söker dig som har:
- Relevant eftergymnasial utbildning inom lön och/eller ekonomi
- Erfarenhet av arbete med lönehantering i minst 3 år
- Erfarenhet av förändringsarbete med utveckling av processer inom löneområdet
- Bred systemerfarenhet, främst i lönesystemet Hogia
- Erfarenhet av att implementera digitala lösningar som systemägare och/eller projektledare
- Flytande språkkunskaper i svenska i både tal och skrift
- Dokumenterad ledarerfarenhet i någon form, gärna som chef med personal
Erfarenhet av lönehantering för skiftavlönade är meriterande, gärna inom byggbranschen. Likaså är det meriterande att ha arbetat Nordiskt med vana att kommunicera med norsktalande kollegor.
Dina personliga egenskaper:
För att trivas hos oss och lyckas i rollen krävs att du är ansvarstagande och driver ditt eget och löneteamets arbete strukturerat mot uppsatta leveransdatum.
Du känner dig trygg med att ta egna beslut och att arbeta självständigt.
Du är en fena på att planera och organisera ditt arbete på ett realistiskt sätt samt kunna förutse och utveckla genomförbara och effektiva lösningar på problem.
Vidare ser vi att du kan arbeta i en föränderlig miljö där du har en vilja att lära dig nytt och våga utmana det befintliga. Du är duktig på att få saker att ske och driver gärna nya initiativ och satsningar både inom och utanför dina ansvarsområden.
Då rollen även kräver att du stöttar och utbildar medarbetare och chefer krävs en god kommunikativ förmåga.
Vårt erbjudande till dig
OBOS är en av de snabbast växande bostadsutvecklarna i Norden med uttalade mål att växa i Sverige. Vi satsar dessutom på att medarbetare ska må bra, både i och utanför arbetet, genom att aktivt uppmuntra till exempelvis friskvård och sociala aktiviteter - allt för att skapa en positiv teamkänsla bland våra anställda.
Koncernen har varit med och format Sverige i 90 år och även om det är husen som satt sin karaktär på Sveriges samhällen och städer, hade det inte hänt om vi inte hade haft kompetent och ansvarsfull personal. Vi jobbar med mycket frihet under ansvar.
Koncernen är i en tid av mycket optimistisk tillväxt och du kommer att ingå i ett framgångsrikt team som jobbar på en marknad med mycket goda och spännande framtidsutsikter.
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med 6 månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort är företrädesvis Myresjö eller Växjö, men eventuellt kan Stockholm erbjudas som möjlighet. Vi tillämpar hybridkontorsmodellen och du rapporterar till HR-chefen.
Samhällsengagemanget , och hjärtat OBOS har för våra städer, är en av de saker som gör medarbetarna stolta över att arbeta här. Dessutom är vi engagerade i att skapa en inkluderande kultur , både internt och externt, där alla ska känna sig välkomna och kunna vara sig själva. Hos oss får du ett jobb med mening!
I OBOS finns oanade möjligheter! OBOS är Norges största kompetenshus inom fastigheter och vi är måna om att du ska kunna utveckla din kompetens och uppfylla din karriärdröm.
Vi kan erbjuda en inspirerande och innovativ miljö med hög professionell nivå, vilket ger dig goda möjligheter att forma din egen vardag. Intressanta och utvecklande arbetsuppgifter med utrymme för innovation gör det roligt att gå till jobbet.
Varmt välkommen med din ansökan senast den 31 augusti!
Urval och intervjuer kommer att ske löpande och annonsen kan komma att stängas innan sista ansökningsdag.
För mer information om tjänsten kontakta Anna-Lena Beckman, HR-chef, anna-lena.beckman@obos.se
OBOS är en av Sveriges och Norges största bostadsutvecklare och ägs av sina drygt 500 000 medlemmar. OBOS grundades i Oslo 1929 och erbjuder bostäder för alla livets faser i form av villor, kedjehus, radhus, parhus och flerbostadshus, i stad och på landsbygd.
Koncernen har omkring 2 500 anställda, varav knappt 1 000 i Sverige i dotterbolagen OBOS Sverige, OBOS Kärnhem och OBOS Nya Hem. Vi verkar i Sverige genom varumärkena OBOS, Smålandsvillan och Myresjöhus. OBOS utvecklar flerbostadshus på entreprenad i större städer och är Sveriges ledande aktör inom industriellt och hållbart byggande i trä.
OBOS mål är att erbjuda 20 procent av bostadsutbudet genom boköpsmodeller för att ge fler möjligheten att äga sitt boende.
Vi har ett aktivt samhällsengagemang och 10 procent av vinsten i OBOS går tillbaka till samhällsnyttiga ändamål. Vi miljöcertifierar våra bostäder och bygger gärna socialt, grönt och ekonomiskt hållbara trädgårdsstäder.