OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift?
Att arbeta för Polisen är att skapa trygghet i människors liv varje dag.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 35 500 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli.
ARBETSUPPGIFTER
Som operativ samordnare utgörs dina huvudsakliga arbetsuppgifter av operativ verksamhetsstyrning i syfte att underlätta för polisområdets ledning och styrning av den operativa verksamheten utifrån inriktningsbeslutet.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
• Ansvarar och är sammanhållande för den samlade operativa lägesbilden på polisområdet samt samordnar och prioriterar polisområdets resurser och ärenden utifrån rådande lägesbild
• Leder taktiskt centrum (TC) på polisområdet samt är därigenom tillsammans med övriga operativa samordnare analysera lägesbilder och händelser
• Föredragande i olika regionala operativa forum samt i polisområdets strategiska ledningsgrupp
• Agerar stöd till polisområdets ledning och polisområdets strategiska ledningsgrupp i operativa frågor och fungerar som Polisområdets kontaktyta i frågor som rör operativ verksamhetsstyrning
• Planerar, samordnar, bereder och följer upp frågor och ärenden som har bäring på polisområdets operativa verksamhet och strategiska processer av operativ karaktär
• Samverka med områdesplaneringen, övriga samordnare både på lokalpolisområdena, polisområdet och i regionen
• Utgöra funktion i stab vid särskild händelse eller polisområdesgemensamma insatser i form av t.ex. stabschef, P3 (operationsledare), P5 (analys och planering)
KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• Svensk polisexamen, i enlighet med Polisförordningen (2014:1104) alternativt annan för funktionen relevant akademisk examen eller motsvarande förvärvad erfarenhet
• Flerårig erfarenhet inom Polisens kärnverksamhet
• Fördjupad förståelse för operativ polisverksamhet avseende resurs, förmåga och behov av information och underlag för operativ ledning
• Erfarenhet av att arbeta som ledningsstöd eller på annat sätt erfarenhet av att arbeta nära centrala ledningsfunktioner
• Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
Det är meriterande om du även har:
• Chefs-/arbetsledarerfarenhet på direkt nivå eller erfarenhet av motsvarande arbete som operativ samordnare eller en funktion som t.ex. innefattar ett självständigt lednings- eller koordineringsansvar.
• Erfarenhet av verksamhetsstyrning och/eller erfarenhet av verksamhetsuppföljning
• Erfarenhet av en samordnande funktion eller agerat som samordnare
• Erfarenhet av projektledning och förändringsarbete
• Erfarenhet och förmåga att hantera komplexa ärenden
• Erfarenhet av stabsarbete
Personliga egenskaper:
Stor vikt kommer att fästas vid dina personliga egenskaper där vi framförallt värdesätter din förmåga att se och behålla ett helhetsperspektiv på verksamheten framför delarna. Du bör ha en god kommunikativ förmåga och lätt att uttrycka dig i tal och skrift.
Då tjänsten i stor grad är beroende av samarbetet med andra ser vi gärna att du har lätt för att skapa förtroende och kunna samarbeta med många olika kontaktytor, både intern och externt.
Du förväntas vara flexibel, lyhörd och självgående. Tjänsten kräver en god förmåga att hantera stora informationsmängder, därför ser vi gärna att du är strukturerad och besitter en analytisk förmåga.
ÖVRIGT
Placeringsort: Solna
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 09 juni 2023. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tf Gruppchef Shakila Mohammad
010-5686714
Gruppchef Carina Karlsson-Kriström
010-563 58 48
Kommissarie & kanslichef, LPO Rinkeby Jörgen Ohlsson
010-56 304 88
Sektionschef Johan Andersson
Ledningsstöd Leo Hoffman
Gruppchef barn Margaretha Forsberg
010-56 460 91
gruppchef vuxen Lena Holmstedt
0105646113
Gruppchef Robert Lorentzon
010-56 354 85
Sektionschef Kent Drougge
010-56 354 79
Sektionschef Rikard Gunzenheimer, 010-562 80 63