OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
RegionStockholm
Om arbetsplatsen
Vill du arbeta med ett av polismyndighetens viktigaste uppdrag; att öka tryggheten för medborgarna? Har du vad som
krävs för att hantera uppdraget på ett professionellt sätt och skapa förtroende?
Region Stockholm, Regionledningscentralen RLC) ansvarar för polisens ingripande verksamhet i hela regionen. Här leds
och planeras större händelser i regionen. På RLC bedöms och prioriteras inkommande telefonsamtal och radioanrop.
Arbetsplatsen består av RLC-operatörer och befäl och är belägen i Polishuset på Kungsholmen.
Arbetsuppgifter
Operatörens huvuduppdrag är att under ledning av arbetsledare ta emot inkommande telefonsamtal och radioanrop,
bedöma och registrera informationen samt prioritera och beordra polisresurser till olika uppdrag. I ansvaret ingår att
upprätthålla hög tillgänglighet i ledningscentralen, ge medborgarna ett bra bemötande samt säkerställa att polisen snabbt
kan svara och agera på ärenden där medborgarna behöver omedelbar eller skyndsam hjälp av polis.
Operatörerna upprätthåller en överblick av alla yttre resurser, kommunicerar med dessa via radio samt bevakar att patrull
som beordrats att utföra ett uppdrag kan avsluta detta på ett säkert sätt.
Arbetet innebär samverkan med andra myndigheter och organisationer/samarbetspartners som SOS - Alarm,
Länsstyrelsen, Räddningstjänsten samt ambulansverksamheten i regionen.
Operatören arbetar i team med löpande ärenden och insatser. Arbetet bedrivs i 3-skift enligt fast schema, dygnet runt 365
dagar om året.
Kvalifikationer
- Avslutad och godkänd gymnasieutbildning eller polisexamen
- Minst 4 års arbetslivserfarenhet eller 4 års erfarenhet av arbete som polis
- Du är en van användare av datorn som arbetsverktyg.
- Du ska kunna uttrycka dig väl i tal och skrift på såväl svenska som engelska
Det är meriterande om du har:
- Erfarenhet från serviceyrken, gärna med högt tempo eller mer än 6 års anställning som polis, gärna från yttre
verksamhet.
- Erfarenhet av att ha arbetat på Polisens Kontaktcenter (PKC), Polisens Telefonväxel eller motsvarande larm-
/ledningscentral
- Operatörsutbildning enligt FAP 140-1 och/eller kunskap i Storm/Cortex/KC-Karta är meriterande
- Övriga språk
Personliga egenskaper
- För att kunna arbeta hos oss bör du ha förmåga att:
- Under tidspress inhämta information, skapa kontakt och bemöta medborgare som befinner sig i utsatta situationer.
- Vara empatisk samt noggrann och flexibel.
- Utföra flera arbetsmoment samtidigt utan att - uppleva negativ stress och ha en utvecklad prioriteringsförmåga och klara
av att arbeta systematiskt och metodiskt under hög arbetsbelastning.
- Med stöd av arbetsledare, leda operativ verksamhet och ge yttre resurser tydliga direktiv.
- Sätta in en enskild händelse i ett helhetsperspektiv.
- Arbeta självständigt kombinerat med en väl utvecklad samarbetsförmåga med andra operatörer, närmaste arbetsledare,
andra funktioner inom polisen, externa aktörer och samarbetspartners.
- Verka i enlighet med Polisens värdegrund och medarbetarpolicy.
Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.
Erfarenhet krävs.
Anställningens omfattning
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Ansökan
Ansök senast: 2018-11-05
Referensnummer: C22698/2018
Göra en digital ansökan via denna länk.
Anställning
Antal annonserade arbetstillfällen: 1
Flera
Schema, fast lista 6 veckor.
Kontakt
Kontaktperson Fackliga företrädare
Lena Balazs Eriksson Ann-Sofi Ahlgren
Gruppchef Teknik- och
metodikgruppen
OFR/P
010-56 407 63 070-942 99 67
070-778 60 29
Anders Nestius
ST
010-56 407 52
Fiasel Jafri
SEKO Polisen
070-649 64 90
Nils Karlsson
Ordförande, Saco-S
070-982 89 86
Övrigt
Vid urvalsförfarandet tillämpas tester/arbetsprov. Tester kommer att genomföras preliminärt under vecka 47 och 48. För
att gå vidare i processen krävs att du kan vara närvarande vid ett testtillfälle/dag under dessa veckor.
Anställningen:
Heltid, tills vidare med sex månaders provanställning.
Anställningen inleds med utbildning till RLC-operatör och preliminär kursstart är i januari-februari 2019.
Utbildningen består av två delar. Första delen består av teori och praktik med handledning i skarp miljö och avslutas med
en certifiering. Andra delen genomförs med tjänstgöring i skarp drift under mentorskap. Lämplighetsbedömning genomförs
löpande under hela utbildningstiden. Ledighet beviljas i normalfallet inte under den teoretiska och handledarledda delen.
Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för
polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för
polisen.
Anställningen kräver svenskt medborgarskap eftersom arbetsuppgifterna inom anställningen är placerad i säkerhetsklass.
Säkerhetsprövningen kommer att göras enligt Säkerhetsskyddslagen (1996:627).
Uppgifterna behandlas och sparas enligt GDPR. Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du
själv bedömer som olämplig att lämna ut, ta kontakt med ansvarig rekryterare HR-konsult Monika Gråhammar
0725118829.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt
kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Välkommen med din ansökan