OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu dig som vill arbeta som operatör vid polisens nationella telefonväxel med placering i Stockholm, Farsta. Vi söker 15 operatörer som har möjlighet att arbeta dagtid, kvällstid, helger och nätter. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor bidra till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige, samtidigt som du utvecklas och får erfarenheter för livet.
Nationella operativa avdelningen (Noa) ansvarar för att leda och samordna den nationella och internationella polisverksamheten samt driva polisens utvecklingsarbete. Det innebär att besluta om resursförstärkningar i hela landet, vara kontaktpunkt i samverkan nationellt och internationellt och att utveckla arbetsmetoder och utrustning för brottsförebyggande arbete, utredning och lagföring, ordning, säkerhet, underrättelse och service.
Nationella kontaktenheten (NKE) har det samlade nationella processansvaret för polisens kontakt-center (PKC), regionledningscentraler (RLC), nationella viltolycksrådet (NVR) samt för NTV (nationella telefonväxeln). Verksamheterna vid NKE ställer stora krav på kundfokus samt bemötande- och servicefrågor. Enheten ansvarar för en av avdelningens huvudprocesser; serviceprocessen.
Polismyndighetens nationella telefonväxel ansvarar för och besvarar de samtal som kommer in via 114 14. Telefonväxeln har öppet dygnet runt och bemannas av operatörer placerade i Stockholm, Göteborg och Malmö. På varje ort finns arbetsledning bestående av en sektionschef, tre grupp-chefer, samordnare, växeloperatörer samt stödfunktioner.
Polisen är en arbetsplats som arbetar aktivt med att främja jämställdhet och mångfald och mot-verka diskriminering. Polisen arbetar aktivt med friskvård genom att bland annat erbjuda medarbetare möjlighet till friskvård på arbetstid, friskvårdsbidrag samt tillgång till goda träningsmöjligheter på arbetsplatsen.
Arbetsuppgifter
Vi är en växande organisation med spännande utmaningar. Telefonväxelns viktigaste uppgift är att dygnet runt snabbt, korrekt och professionellt förmedla inkommande samtal till Polismyndigheten. Arbetet innebär kontakt med människor som är i behov av polisens insatser för hjälp och service. Vi har ett högt inflöde av samtal och medborgare som vänder sig till oss med frågor av skiftande karaktär.
Du kommer att ta emot samtal och självständigt utföra samtalssortering med efterföljande arbetsuppgifter. Du ansvarar för att ge god service till både interna och externa kontakter, lämna information och upplysningar till medborgarna samt medverka till att upprätthålla ett gott samarbete både internt och externt. Målsättningen för verksamheten är att öka andelen ärenden som kan avslutas i första ledet utan att kopplas vidare. Utöver det ska du delta aktivt och medverka till utveckling av verksamheten.
Du kommer att få en bred och gedigen kunskap om Polismyndighetens organisation och dess samhällsfunktion. Vi arbetar efter polisens värdegrund.
Tjänsten innebär ett stort ansvar och arbetsuppgifterna kräver att du har en öppen personlighet, hög arbetsmoral och ett gott omdöme. Vi möter medborgare i alla situationer i livet vilket kräver att du har god förmåga att hantera samtal av tyngre karaktär.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Godkänd och avslutad gymnasieexamen eller annan motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
Minst två års arbetslivserfarenhet inom service som arbetsgivaren bedömer relevant
Goda kunskaper i svenska i både tal och skrift
Goda kunskaper i engelska i tal
God datorvana
Det är meriterande om du även har:
Erfarenhet från motsvarande arbetsuppgifter inom offentlig verksamhet eller blåljusverksamhet
Erfarenhet av att arbetat i minutoperativ verksamhet
Erfarenhet av att arbetat i större kontaktcenterplattform
Erfarenhet av att arbetat skifttjänstgöring (dagtid, kvällstid, helger och nätter)
Personliga egenskaper
Tjänsten som operatör ställer krav på att du är flexibel som person och trivs i en tempoväxlande miljö. Du har förmågan att hantera stressade situationer och kan arbeta självständigt. Du har lätt att ta till dig ny information och ger god service. Rollen förutsätter också att du har god förmåga att kommunicera på ett professionellt och välformulerat sätt.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och det är ett krav att du uppfyller samtliga personliga egenskaper som efterfrågas.
Fackliga företrädare
Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10
Cecilia Carlberg, Fackförbundet ST, tfn 114 14
Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 010-561 66 27
Lawen Dehghani, Saco-S, 010-563 85 79
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidare, med provanställning om 6 månader
Arbetsort: Stockholm, Farsta
Arbetstidsförläggning: Ordinarie tjänstgöringslista (skifttjänstgöring, dygnet runt)
Anställning: Administratör
Funktion: Operatör
Lönespann: 26 000–28 000 kr /månad
Tillträde: Preliminärt i början av april (v.14–15). Anställningen kommer att starta med en introduktionsutbildning. Godkänd utbildning är ett krav för anställning.
Arbetstest förkommer i rekryteringsprocessen.
Intervjuer kommer att hållas under v.49–50.
Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens rekryteringssystem Visma Recruit.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-handläggare.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-handläggare.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
För fullständig information om tjänsten vänligen besök: https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/operatorer-till-nationella-telefonvaxeln-noa-stockholm/
Varmt välkommen med din ansökan!
Artiklar i detta ämnet
- Gratis kontantkort - Hur då?