OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift?
Att arbeta för Polisen är att skapa trygghet i människors liv varje dag.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 34 000 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. I Polisregion Öst ingår polisområdena Östergötland, Södermanland och Jönköping samt flera regionala enheter däribland Polisens kontaktcenter.
Polisens Kontaktcenter (PKC) är en central del av Polisens service till medborgarna, med målsättningen att ha utmärkt tillgänglighet, bemötande och kvalitet. Uppdraget är att vara det första steget i en effektiv kvalitetssäkrad brottsutredningsprocess, med fokus på brottsofferbemötande. Kontaktcentret är beläget i Nässjö där ett 100-tal anställda för närvarande arbetar.
Vi söker nu medarbetare som vill arbeta som operatörer vid Polisens kontaktcenter i Nässjö. Förutsättningen för att du ska bli operatör på PKC är att du kan delta på utbildningen som startar 5/9-22.
ARBETSUPPGIFTER
Arbetet innebär att du tar emot och dokumenterar brotts- och förlustanmälningar, ger upplysningar, tar emot tips samt håller förhör med brottsdrabbade personer och vittnen. PKC hanterar även förhör vid ansökan om kontaktförbud. Arbetet utförs med hjälp av telefoni och It-teknik samt genom slagningar i Polisens register.
Du lämnar också information om lagar och förordningar till medborgarna. Det ställer krav på att du kan tolka och tillämpa de regelverk som gäller och att du är samhällsorienterad. En annan viktig del av arbetet är vårt serviceåtagande mot allmänheten. Du kommer därför även att svara på frågor gällande andra ärenden som hanteras av Polisen.
Som operatör arbetar du självständigt men också i nära samarbete med andra inom och utanför organisationen. Då direktiv om arbetet ibland förändras är det viktigt att du lätt kan anpassa dig till förändringar och nya förutsättningar. Arbetet är stillasittande och du pratar i telefonen större delen av dagen. Periodvis kan arbetsbelastningen vara stor och arbetet kan ibland upplevas psykiskt påfrestande.
Polisens kontaktcenter är i nuläget bemannat årets alla dagar, mellan 06.30-23.00, vilket innebär att du arbetar oregelbundna tider enligt periodplanering.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• Godkänd gymnasieutbildning eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• Minst ett års arbetslivserfarenhet
• God datorvana (kommer att testas)
• Mycket god förmåga att uttrycka dig korrekt i tal och skrift på svenska (kommer att testas)
• God förmåga i engelska, främst i tal och förståelse (kommer att testas)
• B-körkort
Det är meriterande om du har:
• Arbetslivserfarenhet av att arbeta med människor, med fördel människor i utsatta situationer
• Arbetslivserfarenhet av administrativt arbete
• Eftergymnasial utbildning, med fördel kurser inom juridik, beteendevetenskap eller kriminologi
Du har hög servicekänsla och förmåga att skapa goda relationer med både allmänhet och arbetskamrater. Arbetet kräver att du har en personlig mognad samt att du är duktig på att kommunicera med olika typer av människor i olika sinnesstämningar. Du är flexibel och bra på att prioritera i stressiga situationer, något som krävs då arbetsbelastningen skiftar. Utöver det ska du ha hög känsla för rättssäkerhet.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Placeringsort: Nässjö
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader.
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 4/3 2022. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma recruit.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
Kontaktpersoner på detta företaget
Gruppchef PKC Andreas Roberger
010-5686303
Gruppchef PKC Emma Hjalmarsson
073-3315487
Grupphef PKC Andreas Roberger
010-5686303
Gruppchef PKC Emma Hjalmarsson
Tf. gruppchef Mats Rosenqvist
010-5667874
Tf. gruppchef Göran Magnusson
010-5667796
Tf. gruppchef Lars-Gunnar Rydholm
010-5667783
Tf. gruppchef Marie Bjurman
010-56 67825
Tf. gruppchef Reception Värnamo Annette Timmer
010-5668563
Tf. gruppchef Höglandet Kjell Lindvall
010-5667793