Operatörer till Polisens kontaktcenter (PKC) i Luleå och Boden

Operatörer till Polisens kontaktcenter (PKC) i Luleå och Boden

Arbetsbeskrivning

Om arbetsplatsen
Polisregion Nord omfattar Sveriges fyra nordligaste län, har drygt 2000 anställda och består av fyra polisområden: Västerbotten, Västernorrland, Jämtland och Norrbotten. Regionen har även fyra regionala enheter Operativa-, Utrednings-, Underrättelseenheten samt Regionkansliet som lyder direkt under regionpolischefen. Polisens kontaktcenter (PKC) i region nord är ett av sju kontaktcenter i landet. Sektionen PKC Region Nord är lokaliserad i Boden och Luleå och hanterar inkommande samtal till 114 14 från Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Jämtland.


PKC region Nord omfattar sex grupper med medarbetare i funktioner som gruppchef, operatör och förundersökningsledare. PKC har i uppdrag att ge snabb och rättssäker service till medborgarna under årets alla dagar. Uppdraget är under utveckling och går mot att ha en allt större del i Polisens brottsutredande uppdrag. Vi söker dig som vill vara en av polisens representanter för allmänheten och verkligen göra skillnad. Vi söker nu dig som vill arbeta som operatör vid Polisens kontaktcenter, med placering i Luleå eller Boden.


Arbetsuppgifter
I dina arbetsuppgifter på PKC är det brottsutredande uppdraget i fokus. Genom telefon och internet tar du upp anmälningar gällande brott, tar emot och registrerar tips samt förluster. Du håller inledande förhör via telefon och tar initiativ för övriga initiala utredningsåtgärder, i nära samarbete med ansvarig förundersökningsledare. Som operatör arbetar du självständigt, men också i nära samarbete med andra inom och utanför organisationen. Arbetet präglas av kontinuerlig dokumentation och administration. Det ställer stora krav på din förmåga att lyssna, kommunicera och strukturera ditt arbete. I arbetet ingår att snabbt identifiera anmälarens behov och att därefter kunna individanpassa de första utredningsåtgärderna. Du lämnar information om lagar och förordningar till medborgarna, vilket fordrar att du kan tolka och tillämpa de regelverk som gäller och att du är samhällsorienterad.


Arbetet bedrivs idag i ett öppet kontorslandskap vilket gör att du ska kunna vara fokuserad på dina arbetsuppgifter samtidigt som du har dina medarbetare omkring dig.


Kvalifikationer


Vi söker dig som har:
• Gymnasieexamen eller motsvarande examen förvärvad genom studier
• God förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift
• Minst 24 månaders arbetslivserfarenhet
• Goda datakunskaper och erfarenhet av dator som arbetsredskap i det dagliga arbetet
• Möjlighet att arbeta dagar, kvällar, nätter och helger.


Det är meriterande om du har:
• Förmåga att uttrycka dig väl på engelska i tal
• Tidigare erfarenhet av administrativt arbete
• Tidigare erfarenhet av bred kundkontakt som arbetsgivaren bedömer som relevant
• Utredningsvana
• Bereda ärenden
• Säkerhetsarbete


Personliga egenskaper:
• God simultankapacitet, kan utföra flera arbetsmoment parallellt
• Förmåga att prioritera och snabbt växla mellan arbetsuppgifter och tempo
• Talar klart, välformulerat, är mottaglig för motparten samt anpassar dig till olika situationer
• Är noggrann, uthållig och har god förmåga att strukturera och prioritera - även under hög arbetsbelastning
• Arbetar bra tillsammans med andra människor och förhåller dig till andra på ett lyhört och smidigt sätt
• Kan arbeta självständigt, prioritera och fatta beslut inom ramarna för dina arbetsuppgifter
• Kunna anpassa dig till förändringar och nya förutsättningar


Arbetet utförs primärt via telefonen och dator. Stundtals kan arbetsbelastningen vara hög och arbetet kan ibland upplevas psykiskt påfrestande. Vid tillsättning kommer stor vikt att läggas vid dina personliga egenskaper. Arbetsprover kan komma att användas i rekryteringsförfarandet.


Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Linus Nystedt, 010-568 40 91
linus.nystedt@polisen.se
Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Marie Larsson, marie-i.larsson@polisen.se


Kontaktpersoner Facklig företrädare
Polisförbundet region Nord,
ST region Nord,
SACO region Nord,
SEKO Polisen Nord
samtliga nås via växeln, 114 14


Övrigt
Anställningsform: Tillsvidareanställning som kan komma att inledas med en provanställning på 6 månader.
Arbetsort: Luleå eller Boden
Arbetstid: Periodplanerad
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Operatör PKC, Region Nord, Operativa enheten, PKC


Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt
medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om
krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning


Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet.Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr, per e-post till: mariei.larsson@polisen.se


Varmt välkommen med din ansökan!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Polismyndigheten BODEN
  • 14 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 29 juni 2020
  • Ansök senast: 12 juli 2020

Postadress

Garnisonsgatan 6A,
BODEN, 96161

Liknande jobb


7 oktober 2024

17 september 2024

9 september 2024